در همین راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به ابهام مطرح شده عنوان کرد: مزارع استخراج ارز دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول شامل مزارعی است که در مکانی غیر از کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی در حال فعالیت ساکن می‌شوند و دسته دوم در مراکز صنعتی و کشاورزی فعال ساکن شده و جایگزین این صنایع می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق کشور در ارتباط با نحوه شناسایی مراکزی که در مکان جدید ساکن می‌شوند، گفت: با توجه به اختلاف مصرف برق سابق و مصرف برق حال‌حاضر این مراکز استخراج ارز دیجیتال شناسایی آنها به سادگی و از روی کنتورهای هوشمند مستقر در محل قابل انجام است. وی در تشریح نحوه شناسایی دسته دوم مزارع استخراج رمز ارز افزود: با توجه به اینکه سامانه‌های استخراج ارز دیجیتال در دسته دوم، جایگزین دستگاه‌های صنعتی و کشاورزی شده است، بنابراین اختلافی در میزان مصرف برق آنها شناسایی نشده و شناسایی این مراکز بدون استفاده از روش شهودی برای شرکت توانیر ممکن نیست.

رجبی مشهدی با اشاره به سیاست سوت‌زنی به کار رفته برای شناسایی این مراکز، اظهار کرد: شیوه سوت‌زنی محرمانه برای شناسایی دسته دوم مزارع استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی اتخاذ شد و خوشبختانه تا کنون موفق عمل کرده است. سخنگوی صنعت برق کشور در پایان، ضمن اشاره به آمار مراکز غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال توسط سامانه سوت‌زنی، گفت: تاکنون بیش از ۱۱۰۰ مزرعه استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی در کشور به‌‎وسیله سوت‌زنی محرمانه مردم شناسایی شده است.