مشکلات تولیدکنندگان کابل‌های تخصصی در تامین مواد اولیه

جواد عرفانیان، سهامدار مدیریتی شرکت کارخانجات کابلسازی ایران (بایکا) و مدیرعامل شرکت مهندسی نیرو رامشیر با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت کارخانجات کابلسازی ایران (بایکا)، ‌کابل‌های تخصصی مانند کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری و دیتا برای صنایع مخابرات و ارتباطات و همچنین کابل‌های ابزار دقیق مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وکابل‌های دیتا و BMS تولید می‌کند. بخشی از مواد اولیه مورد نیاز آنها در کشور قابل تولید نیست بنابراین مجبور هستیم آنها را به‌صورت واردات تامین کنیم. عدم تامین به موقع این مواد اولیه موجب شده تا خط‌های تولید با اختلال مواجه شود و گاهی برای مدتی متوقف شوند. در مواردی بخشی از مواد اولیه مورد نیاز فوری را با هواپیما آوردیم ولی به علت عدم تخصیص ارز و تایید بانک مرکزی ترخیص آن با اشکال مواجه شده و نهایتا تنها اجازه ترخیص ۷۰ درصد از آن را به ما داده‌اند و ۳۰ درصد آن در گمرک برای ماه‌ها باقی مانده و اجازه ترخیص داده نشده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه عمدتا هماهنگی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کابلسازی ایران (بایکا) توسط شرکت مهندسی نیرو رامشیر انجام می‌شود در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم. برای واردات مواد اولیه بعد از تخصیص کد ارزی توسط بانک مرکزی، یک فرصت کوتاه به ما داده می‌شود تا ارز مورد نیاز را از سامانه نیما تهیه کنیم. با توجه به گروه کالایی که داریم، عرضه‌کنندگان ارز محدود بوده و صرافی‌های وابسته به بانک‌ها به ما ارز تخصیص نمی‌دهند و مجبور هستیم ارز مورد نیاز را از صرافی‌های خصوصی تهیه کنیم که قیمت ارز آنها حتی از قیمت ارز در بازار آزاد هم گران‌تر است. عرفانیان درباره سایر مشکلات تولید‌کنندگان سیم و کابل گفت: نوسان نرخ ارز هم قیمت تمام شده محصول را افزایش داده و هم تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه را دچار مشکل می‌کند و بانک‌ها هم به ندرت در این زمینه تسهیلات ارائه می‌کنند. به علت عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و اعتبار با نرخ مناسب، در خرید مواد اولیه حتی در خرید مواد اولیه از داخل کشور مانند خرید مس و مواد پتروشیمی نظیر HDPE، XLPE و PVC هم مجبور هستیم که پول خرید مواد اولیه را به‌صورت نقد پرداخت کنیم. آن هم قیمت‌های خرید واقعی به‌صورت روزانه تغییر می‌کند و نظارتی در مورد افزایش قیمت‌های مواد اولیه نیز وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ مورد مواد اولیه،‌ ثبت سفارش داریم که از این تعداد حدود ۱۰ مورد را اخیرا به ما تاییدیه داده‌اند اما با فرصت محدود خرید ارز با نرخ بالا فقط موفق به اجرایی کردن ۵۰ درصد آن شده‌ایم، در یک کلمه تولید با بخشنامه و دستورالعمل‌هایی که هر روز از سمت وزارت صمت و بانک مرکزی تغییر می‌کند، گره خورده است.

سهامدار مدیریتی شرکت کابلسازی ایران گفت: باید مواد اولیه مورد نیاز در تولید خصوصا آنهایی که در کشور تولید نمی‌شوند را جزو گروه‌های کالایی با اولویت بالا قرار دهند تا در تولید کارخانه‌ها خللی ایجاد نشود. کمیته‌های مشترک بین تولید‌کننده و وزارت صمت در سندیکاها تشکیل شود تا این مسائل را به سرعت پیگیری کنند. این موضوع که در قبال ارز صادراتی، مواد اولیه مورد نیاز باید تامین شود باعث طولانی شدن فرآیند تامین مواد اولیه می‌شود. بهتر است مکانیزمی طراحی شود تا تولید‌کنندگان بتوانند خودشان راه تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا را به دست آورند.

وی افزود: مشکل دیگر در زمینه کیفیت تولید است. در زمینه تولید سیم و کابل تعداد زیادی تولید‌کننده رسمی و غیررسمی وجود دارد. تولید‌کنندگان غیررسمی از مواد اولیه نامرغوب و غیراستاندارد برای تولید کابل‌های ارزان قیمت استفاده کرده که در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده شده و خسارت‌هایی در این پروژه‌ها در بر دارد. در این رابطه باید انجمن سیم و کابل و سندیکای صنعت برق با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط کمیته‌هایی را تشکیل و تولید‌کنندگان ممیزی و از تولید سیم و کابل غیر استاندارد جلوگیری کنند.

عرفانیان گفت: در کنار تامین مواد اولیه، موضوع نوسازی ماشین آلات تولید و کنترل کیفیت نیز مهم است. با این کار سرعت تولید به ۳ یا ۴ برابر و راندمان و بهره وری افزایش می‌یابد، ولی با توجه به هزینه‌های سنگینی که خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید در بر دارد کمتر به این موضوع توجه می‌شود. در شرکت کابلسازی ایران چند بار طرح توجیهی در این زمینه نوشتیم که بانک‌ها توجه لازم جهت تامین تسهیلات را در این زمینه به عمل نیاوردند.