مصائب صادرکنندگان صنعت برق

وی در ادامه صادرات خدمات فنی و مهندسی را یکی از مهم‌ترین راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی برشمرد و افزود: شرکت‌های سازنده و پیمانکار ایرانی در این حوزه پتانسیل‌های بسیاری دارند که متاسفانه تا امروز به درستی از آنها بهره‌برداری نشده است. این در حالی است که اگر از این ظرفیت به درستی بهره‌برداری می‌شد، می‌توانست به  بستری مناسب برای ارزآوری بدل شود.

طاهری همچنین با بیان اینکه شرکت پارس تابلو برای توسعه صادرات محصولات و خدمات خود نسبت به تاسیس مجموعه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف مرتبط با صنعت برق اقدام کرده، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از پروژه‌های صادراتی ما راه‌اندازی خطوط انتقال، نیروگاه، سردخانه و سدسازی بوده است. به علاوه تلاش کردیم با توسعه بخش تحقیق و توسعه، محصولات و خدماتی رقابتی برای حضور در بازارهای بین‌المللی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت پارس تابلو کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، ازبکستان و بلاروس را جزو بازارهای هدف اصلی این شرکت عنوان کرد و گفت: ما در عمده این کشورها، شرکت‌هایی را به منظور تسهیل مراودات مالی و مواجهه کم‌هزینه‌تر با تحریم‌ها، تاسیس کرده‌ایم. اگرچه امور بازرگانی ما توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود اما در نهایت امر تولید تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی توسط مجموعه‌های اصلی در ایران صورت می‌گیرد.

وی مشکلات پیش روی صادرات را پرتعداد دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر مشکلات پیش روی صادرکنندگان آنقدر پرتعداد است که گاهی فعالان اقتصادی را از ادامه مسیر ناامید می‌کند. با این وجود چشم‌انداز و برنامه‌های بلندمدت شرکت، همواره یکی از مهم ترین انگیزه‌های ما برای توسعه صادرات شرکت با وجود مشکلات پیش رو بوده است.  طاهری ضمن اشاره به مشکلات بانکی به‌عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های صادرکنندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت برق کشور، اذعان کرد: در همه دنیا شرکت‌ها برای تامین و افزایش سرمایه در گردش به تسهیلات بانکی اتکا می‌کنند. مشکل ما از جایی شروع می‌شود که بانک‌ها عملا به جای تمرکز بر تامین مالی صنعت و تولید کشور با هدف توسعه اقتصادی، بنگاه‌داری کرده و با ارائه تسهیلات گران قیمت، به دنبال تامین منافع خود هستند. بهره‌های بالای تسهیلات بانکی، نه تنها تامین سرمایه را برای ما به یک چالش جدی بدل کرده، بلکه قدرت رقابت در بازارهای منطقه‌ای و صادراتی را نیز از ما سلب کرده است.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: رقبای ما در بازارهای منطقه‌ای علاوه بر اینکه با مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و دشواری در مبادلات مالی مواجه نیستند، از فرصت تسهیلات ارزان قیمت و حتی با بهره‌های صفر درصد نیز برخوردارند. این مساله باعث شده که ما در همان ابتدای کار نسبت به رقبای خارجی خود عقب مانده و برای جبران این عقب‌ماندگی از حاشیه سود شرکت به شدت بکاهیم. اگر تامین سرمایه شرکت‌های صادرکننده با یک نرخ مناسب و منطقی از سوی بانک‌ها انجام می‌شد، به‌طور قطع شرکت‌های ایرانی می‌توانستند بازار منطقه را در اختیار گرفته و گوی رقابت را از فعالان اقتصادی کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان بربایند.

مدیرعامل شرکت پارس تابلو مصائب مبادلات مالی بین‌المللی را یکی دیگر از چالش‌های جدی صادرکنندگان برشمرد و گفت: زمانی شرکت‌های ایرانی بدون هیچ مشکل خاصی می‌توانستند نسبت به گشایش حساب و اخذ ضمانت‌نامه در بانک‌های کشوری مانند افغانستان اقدام کنند، اما متاسفانه امروز چنین اقدامی یا غیرممکن است یا با دشواری‌های بسیار قابل انجام است. مثلا اخذ ضمانت نامه در کشور افغانستان مستلزم سپرده‌گذاری قابل توجه در بانک‌های این کشور است.

وی پیگیری اهداف اقتصادی کلان و توسعه صادرات غیرنفتی کشور از مسیر دیپلماسی را مهم‌ترین راهکار پیش رو برای رفع برخی از این مشکلات دانست و اظهار کرد: سفارتخانه‌های ما در کشورهای هدف باید برنامه مشخص و مدونی برای تسهیل روند فعالیت صادرکنندگان و بستر‌سازی برای حضور موفق شرکت‌های ایرانی در این کشورها داشته باشند. به علاوه در شرایطی که ما برای مبادلات مالی و اخذ مطالبات خود از کشورهای هدف با مشکلات پرتعدادی مواجهیم و ناگزیریم برای وارد کردن ارز به کشور هزینه‌های قابل توجهی صرف کنیم، نباید تبدیل این ارز در کشور به یک چالش جدید برای صادرکنندگان بدل شود.  طاهری به تعدد بخشنامه‌های بانک مرکزی برای تعیین تکلیف ارزهای صادراتی به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: بخشنامه‌های پرتعداد بانک مرکزی، صادرکنندگان را با شرایطی مبهم و غیرقابل پیش‌بینی برای تعیین تکلیف ارز خود مواجه کرده و یک چالش جدید داخلی به مشکلات پرتعداد بین‌المللی آنها اضافه کرده است. این سیاست‌ها نه تنها کمکی به افزایش ارزآوری و توسعه صادرات نمی‌کنند، بلکه زمینه را برای کاهش صادرات و قانون گریزی فراهم می‌آورند. ما نیازمند قوانینی تسهیل‌گرانه در حوزه صادرات هستیم و این گره تنها به دست دولت باز می‌شود.  وی با بیان اینکه کاهش بوروکراسی و حذف قوانین دست‌و‌پاگیر به ویژه در حوزه تامین سرمایه، تعیین تکلیف ارز صادراتی، گمرک و ثبت سفارشات را از جمله مهم‌ترین راهکارهای پیش رو برای توسعه صادرات دانست و خاطرنشان کرد: حمایت حاکمیت از سرمایه گذاران بخش خصوصی یک اصل غیرقابل چشم‌پوشی برای صیانت از ظرفیت‌های این بخش است. در همین راستا تدوین  یا اجرای صحیح و فراگیر سیاست‌ها و قوانین تسهیل گر با رویکرد توسعه تولید داخل و صادرات هم بدون تردید تاثیری عمیق بر بهبود شرایط خواهد داشت.