به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این بیانیه آمده است: مصوبه ۳۴۸ هیات تنظیم بازار برق ایران و ابلاغ آن توسط وزارت نیرو، تیر خلاصی بود به آخرین امید نیروگاه‌هایی که این روزها با تلاش‌ بی‌ثمرشان برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه نیروگاهی فعال هستند. وزارت نیرو، نیروگاه‌ها را مجبور می‌کند برق را پایین‌تر از هزینه تمام‌شده و صرفا در ۵ ماه از سال بفروشند و ۷ ماه از سال آنها را وادار به خاموشی می‌کند. وزارت نیرو حتی توصیه شرکت توانیر به‌عنوان بازوی تخصصی خود را در تعیین نرخ برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک نمی‌پذیرد و نرخ خرید برق را حدود ۳۰ درصد کمتر از نرخ پیشنهادی توانیر تعیین می‌کند.

از سوی دیگر وزارت نیرو برخلاف سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با رقابت حداکثری با نیروگاه‌های خصوصی اجازه فروش مستقیم برق را به نیروگاه‌های مقیاس کوچک نمی‌دهد، همچنین مطابق دستورالعمل یارانه‌‌های متقاطع وزارت نیرو بنا بود به مشترکان برخوردارتر برق را گران‌تر فروخته و از محل منابع حاصله به مشترکین ضعیف‌تر برق را با یارانه عرضه کند اما شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که نیروگاه‌های خصوصی را نیز وارد معادله کرده، از آنها به‌عنوان منبع تامین یارانه استفاده کرده و به مشتریان برخوردار و غیربرخوردار یارانه می‌دهد.وزارت نیرو قویا نیروگاه‌ها را دعوت به عدم‌توسعه و حتی خاموشی، تعطیلی و جمع‌آوری می‌کند. این در حالی است که وظیفه اصلی وزارت نیرو، بدوا تامین و توزیع برق بوده و در حال‌حاضر وزارت نیرو خود را مسوول توزیع عادلانه خاموشی می‌داند. تابستان پارسال وزارت نیرو در حالی‌که شدیدا به نیروگاه‌ها مقروض بود با بسته‌های متنوعی از پاداش به سراغ مشترکان صنعتی و کشاورزی می‌رفت تا آنها را موقتا ترغیب به عدم مصرف کند تا کمبود برق، کمتر خود را نشان دهد غافل از آنکه این سیاست، پایدار نیست و امسال برای حصول همان نتیجه احتیاج به سه‌ برابر پول و پاداش بیشتر هست، در عوض نیروگاه‌ها که زیربنای صنعت برق هستند رانده و درمانده و ناامید‌تر از همیشه به دنبال خروج از این صنعت هستند.اینها همه در شرایطی است که مجلس از هر دوره دیگری همراه‌تر با وزارت نیرو بوده و بیش از هر زمان دیگری جهت خلق منابع جدید برای وزارت نیرو از خود انعطاف نشان داده است. امید است تلاش‌های بین‌المللی برای رفع تحریم‌ها به‌زودی به نتیجه برسد و صنعت و اقتصاد کشور رونق بگیرد ولی آیا آن روز، بدون تولید برق کافی، امکان جهش تولید، رشد اقتصادی و خیز صنعت وجود خواهد داشت؟ آیا در آن روز، برق گلوگاه توسعه کشور نخواهد بود؟

با وجود کمبود واضح برق در کشور، ظرفیت قابل‌توجهی از نیروگاه‌ها با نرخ‌های اعلام‌شده امکان تولید برق نداشته و طبیعتا خاموش خواهند ماند و همچنان که در طول سال گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها جمع‌آوری شدند این روند تشدید خواهد شد. این انجمن قویا به صاحبان صنایع و نیز مراکز حساس نظیر بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی توصیه می‌کند اتکای خود را به برق شبکه کم کرده و از روش‌های جایگزین برای تامین برق خود استفاده کنند چراکه با ادامه سیاست‌های فعلی دست‌کم چند سال آینده را با طعم خاموشی سپری خواهند کرد. از سیاست‌سازان و تصمیم‌گیرندگان وزارت نیرو نیز انتظار می‌‌رود بیش از این بر بدن نحیف صنعت نیروگاهی کشور تازیانه نزنند.