آمادگی نیروگاه ری در پیک تابستان 1400

حمید بادرستانی، مدیرعامل نیروگاه ری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با اشاره به توسعه فعالیت‌های این نیروگاه در طول سال گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه نیروگاه ری  در زمینه تولید انرژی الکتریکی فراتر از تعهدی که به شبکه برق سراسری داده بود تولید و اقدام کرد. به علاوه نرخ خروج اضطراری واحدها در سال ۹۹ حدود ۴۷ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.

وی همچنین به کاهش تعداد توقف فنی واحدها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به میزان ۴۵ درصد اشاره کرد و افزود: در طول سال گذشته و در شرایطی که در حوزه تامین قطعات یدکی با چالشی جدی مواجه بودیم، با اتکا به تخصص و توان داخلی بازسازی حدود ۷۰ نوع تجهیز داغ نیروگاهی و در مجموع بیش از ۱۲۰۰ قطعه به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامه‌ریزی شده، انجام و ۲۱ واحد نیروگاه ری در نیمه دوم سال تعمیر و بازدید نهایی شد و با تلاش بی‌وقفه متخصصان توانمند این نیروگاه برای تولید برق پایدار در تابستان ۱۴۰۰ آماده شده‌اند.

بادرستانی با بیان اینکه تابستان هر سال با توجه به رسیدن به ایام پیک مصرف آب و برق در ایران، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف به یک ضرورت تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تابستان سال جاری وضعیت به مراتب پیچیده‌تر است، چرا که با یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر مواجهیم. باید اذعان کرد که کاهش شدید بارش‌ها، سال آبی خشکی را رقم زده که موجب کاهش ورودی آب به مخازن سدها شده است. این مساله هم تامین آب تابستانه را با چالش مواجه می‌کند و هم موجب می‌شود تا در بخش تامین برق، نتوانیم از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی به صورت کامل بهره بگیریم.

وی در ادامه گفت: تمام واحدهای نیروگاه ری با تمام توان آماده تولید انرژی در سال ۱۴۰۰ هستند و تنها تعمیرات اساسی دو واحد گازی به دلیل تعمیرات اساسی روتور توربوکمپرسور در شرکت تعمیراتی، خارج از برنامه در حال انجام است و تلاش پرسنل و متخصصان این نیروگاه در جهت به مدار آمدن این دو واحد در روزهای آتی محقق خواهد شد.

بادرستانی اجرای طرح توسعه نیروگاه و بالا بردن توان و بازده آن و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور را یادآور شد و گفت: سال گذشته با حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی کلنگ احداث پست ۲۳۰ کیلوولت GIS توسعه نیروگاه ری به زمین زده شد. عملیات احداث پست GIS ۲۳۰ کیلوولت که مقدمه و پیش نیاز توسعه و نوسازی نیروگاه محسوب می‌شود، توسط شرکت پیمانکار مجری طرح در حال اجرا بوده و عملیات عمرانی پست جدید تقریبا به اتمام رسیده و تجهیزات مورد نیاز خریداری و آماده انتقال به نیروگاه است.

این فعال صنعت برق از انجام برنامه‌ریزی و پیش‌‌بینی‌های لازم برای عبور از نیمه اول سال خبر داد و اظهار کرد: تمام قطعات یدکی مورد نیاز با در نظر گرفتن تنوع واحدها و احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه متناسب با ساعت کارکرد توربین‌ها، پیش‌بینی و تامین شده است. با توجه به کمبود برخی قطعات در انبار، اقدامات لازم برای بازسازی قطعات مستعمل یا ساخت داخل قطعه مورد نظر انجام شده است. در تعمیرات سال ۹۹ هیچ‌گونه مشکل خاصی که ما را در تولید بار پیک با چالش جدی مواجه کند، وجود نداشت. ولی به طور کلی طول عمر بالای واحدهای گازی این نیروگاه که مستلزم تعداد تعمیرات و بازدیدهای بیشتری در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر هستند و عدم نوسازی نیروگاه بزرگ‌ترین مانع در تولید انرژی پایدار است.

بادرستانی اصلاح الگوی مصرف و سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی صنعت برق را مانند دو بال برای پرواز یک پرنده توصیف کرد و افزود: این مساله دارای ابعاد و زوایای گوناگون بوده و شامل موضوعات مختلفی است که شناسایی آنها مستلزم مطالعه و بررسی کافی و همکاری متقابل مردم و مسوولان است. به عنوان مثال در زمینه برق، درصد قابل‌توجهی از برق مصرفی کشور قبل از مصرف در شبکه غیراستاندارد و نامناسب توزیع به هدر می‌رود که این مساله نشان‌دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری قبل از اصلاح الگوی مصرف است. وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته قابل تامل این است که برای تحقق این هدف گرانبها و ارزشمند، یعنی صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی، این امکان وجود ندارد که تنها به طرح مسائل شعاری یا اقدامات کوتاه‌مدت و حاشیه‌ای بسنده کرده و از پرداختن به ریشه‌ها غفلت کنیم. علاوه بر این ضرورت فرهنگ‌سازی و تعامل متقابل بین مردم و مسوولان از الزامات ضروری کار به شمار می‌روند و طبیعتا رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی و به‌خصوص آموزشی نیز در این زمینه از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. بنابراین اصلاح الگوی مصرف، کار فرهنگی درازمدتی است که همزمان به سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف صنعت برق نیاز دارد و برای این منظور باید راهبردهای مشخص و روشنی را تعریف و الگوهای مناسبی را طراحی کرد.

مدیرعامل نیروگاه ری در پایان ضمن ابراز امیدواری برای حل مشکلات جاری صنعت برق، گفت: مهم‌ترین اقدامات در حوزه مدیریت مصرف، فرهنگ‌سازی و آموزش است. همچنین ضروری است که برای مصرف بهینه به عنوان یک هدف ثابت، هر ساله برنامه‌ریزی شده و امسال این موضوع با شدت و جدیت بیشتری پیگیری شود.

p26-04