بارش‌های پاییز ‌کمتر از حد نرمال خواهد بود

 ‌بارش‌‌ها ۴۱ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال اخیر

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: قبل از بار‌ش‌های اخیر، آمار ‌بارندگی‌ها در کشور نسبت به متوسط بلند‌مدت (۵۰ سال اخیر) حدود ۴۲ درصد بود. با این بارندگی‌ها، آمار بارش‌ها امروز به ۷/ ۴۰درصد رقم متوسط بلند‌مدت (۵۰ سال اخیر) رسیده است و بارندگی‌‌های اخیر کلا ۳/ ۱درصد از کل کم‌بارشی کشور را بهبود بخشید.

ضیائیان بیان کرد: در روزها و ماه‌های آینده تا پایان فصل زراعی جاری انتظار داریم در جنوب‌شرق کشور سامانه‌های موسمی در مرداد و شهریور بارش‌های خوبی داشته باشد اما در مجموع امسال تا پایان سال زراعی که پایان شهریور ۱۴۰۰ است، یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها است.

  سال زراعی جاری یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر

وی توضیح داد: تا پایان شهریور امسال بارش‌های موسمی در جنوب‌شرق خواهیم داشت اما غیر از جنوب‌شرق در سایر نقاط کشور کماکان با همین کم‌بارشی مواجه هستیم و اگر بخواهیم بارندگی کل کشور را در مجموع در نظر بگیریم در پایان شهریور امسال، سال زراعی جاری یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها در بین ۵۰ سال اخیر خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی می‌افزاید:‌ در فصل پاییز امسال نیز بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، میزان بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود و با احتمال ۷۰ درصد نشان می‌دهد که پاییزی با بارش‌هایی کمتر از نرمال خواهیم داشت.

ضیائیان اظهار کرد: برای فصل زمستان هنوز پیش‌بینی خاصی نشده است.

وی درباره‌ پیش‌بینی باران‌های سیل‌آسا و وقوع سیلاب بیان کرد: بارش‌های سیل‌آسا و سیل‌ها در زمره ‌پیش‌بینی‌های طولانی‌مدت هواشناسی نمی‌‌گنجد یعنی اصلا نمی‌توانیم با پیش‌بینی فصلی بارش‌های سیل‌آسا و بروز سیل را پیش‌بینی کنیم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: این مورد ‌نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا مصداق دارد و پیش‌بینی سیل حداکثر چند روز پیش از وقوع سیل انجام می‌شود، در همین آلمان و غرب اروپا بروز سیل موجب مشکلات زیادی شد و اگر امکان داشت وقوع سیل را از چند ماه قبل پیش‌بینی می‌کردند تا ‌تمهیداتی اندیشیده می‌شد و اتفاقی رخ ندهد، اما امکان‌پذیر نیست.

ضیائیان با تاکید بر اینکه با پیش‌بینی فصلی به هیچ عنوان امکان پیش‌بینی سیل وجود ندارد، ادامه داد: سیل یک پدیده حدی است که پیش‌بینی آن در همه دنیا، چند روز پیش از وقوع آن امکان‌پذیر است، در همین سیل غرب اروپا، خسارت جدی ایجاد شد، بیش از یکصد نفر کشته و بیش از یکصد نفر مفقود شدند.