نقش سد گتوند در مشکلات خورستان

عضوهیات علمی دانشگاه تهران و متولی مطالعات علاج بخشی سدگتوند با بیان اینکه در حال حاضر آماری از حجم آب داخل مخازن در دسترس ندارم، گفت: سد گتوند نیز مانند هر سد دیگری تبعات مثبت و منفی را به همراه دارد. آبی که در مخازن سد ذخیره می‌شود درصدی از آن به دلیل گرمای هوا تبخیر شده و می تواند تبعاتی را برای محیط زیست داشته باشد اما در مجموع بعید می‌دانم که مشکلات فعلی خوزستان به دلیل وجود یک سد خاص مانند گتوند باشد.

بنی هاشمی با تاکید بر اینکه سدها آثار منفی و مثبتی دارند که یکی از تاثیرات مثبت آنها این است که سیلاب‌های زمستان را مدیریت می کنند و فصل گرما کمبودها جبران می شود، تصریح کرد: در خوزستان به رغم اینکه رودخانه های پر آب وجود دارد اما مردم آن با مشکل آب مواجه هستند که موجب خجالت و ناراحتی همه ایرانیان است.

وی ادامه داد: قطعا بخش زیادی از ایجاد این مشکل در نحوه مدیریت ما بوده و آنچه مسلم است سدها به تنهایی نمی توانند عامل بروز مشکل بی آبی در تابستان باشند بلکه بر عکس بخشی از راه حل مشکل بی آبی در تابستان هستند. اما اینکه امسال چه اتفاقی افتاده است که خوزستان عزیز دچار این مشکل شده برای همه ما ناراحت کننده و موجب سرافکندگی است.

بنی هاشم با بیان اینکه موضوع مطالعات دانشگاه بررسی راهکارهای رفع شوری مخزن سد گتوند بود،گفت: چند راهکار با اولویت های مختلف پیشنهاد شد، که به رغم‌ مصوبه نیم بند شورای عالی آب، در عمل توجهی به آنها نشد، اظهار کرد: به عنوان نتیجه‌گیری جنبی و نه هدف اصلی مطالعات، به دو اشتباه ملی در گزارش اشاره شده است: تعیین محور سد بدون انجام مطالعات کیفیت آب» و «آبگیری سد به رغم‌ مخالفت رسمی سازمان محیط‌زیست و نامه سازمان بازرسی کشور.

وی با بیان اینکه شایسته است توجه شود در طول انجام‌ پروژه از سال ۶۸ تا ۱۳۹۰ کارفرما و مشاور طرح تغییر کردند، اظهار کرد: در مجموع مدیران و مهندسانی که مشکلات پروژه به آنها به ارث رسید سعی و ابتکار قابل تقدیری برای ارائه راهکار انجام داده اند. بررسی های دانشگاه نشان داد که نظیر چنین‌ مشکلی در هیچ پروژه دیگری در دنیا وجود نداشته و راه حل مهندسان طراح‌ سد در خصوص تعبیه خروجی های مختلف در ۵ تراز، کاملا ابتکاری ونو بوده است.