مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در تشریح نحوه محاسبه قبوض برق، اظهار کرد: کشور از نظر تعرفه‌ای به پنج بخش تقسیم می‌شود که چهار بخش آن گرمسیری و یک منطقه عادی است، اما طیف وسیعی از این مشترکان در مناطق عادی مستقر هستند.

عبدالامیر یاقوتی خاطرنشان کرد: مشترکان هم به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل مشترکانی با مصرف تا سقف الگو و مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مناطق گرمسیر یک الگو ۳هزار کیلووات ساعت و در مناطق عادی ۳۰۰کیلووات ساعت است، افزود: اگر مشترکانی تا سقف الگو مصرف کنند، تعرفه برق آنها ۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کنند، تعرفه برق آنها مجموعا ۲۳درصد افزایش یافته است.

یاقوتی تصریح کرد: مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف داشتند، امسال در سه‌ماه تیر، مرداد و شهریور، مابه‌التفاوت بیش از دو برابر الگوی مصرف آنها با نرخ ۸۲۰تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.

وی اظهار کرد: سهم قبوض تا مصرف ۱۰۰کیلووات ساعت ۲۱درصد، در پله دوم ۳۵درصد، در پله سوم ۲۹درصد، در پله چهارم ۱۰درصد، در پله پنجم ۳درصد، در پله ششم یک‌درصد و در پله هفتم یک‌درصد بوده است.