آمارهای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نشان می­‌دهد که میزان بارندگی فقط ۱۵۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد کاهش داشته است.

این درحالی است که با وجود تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و سختی­‌های فراوان در حوزه تأمین و توزیع آب سالانه حجم قابل توجهی از آب شبکه­‌های توزیع به صورت غیرقانونی و غیرمجاز مصرف می‌­شود. استفاده غیرمجاز از آب شرب دارای عوامل متعددی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به وضعیت نامناسب اقتصادی ، شرایط اجتماعی و فرهنگی، فقدان قوانین شفاف و دارای ضمانت اجرایی برای مقابله با استفاده‌کنندگان غیر مجاز  و ساخت و سازهای غیرمجاز حاشیه شهرها اشاره کرد.

آمارها نشان می­‌دهد سالانه حدودا ۴۰۰ میلیون متر مکعب از آب شرب به صورت غیرمجاز به مصرف می­‌رسد. در این رابطه تاکنون شرکت­‌های آب و فاضلاب سعی کرده‌اند با استفاده از روش‌های مختلف نسبت به شناسایی و رفع انشعابات غیرمجاز اقدام کنند که در خصوص یکی از مهم‌ترین موارد کشف شده طی سال‌های گذشته می‌توان به کشف یک انشعاب غیرمجاز با قطر بالا از یکی از خطوط اصلی انتقال آب شرب در شهر گرگان در مهر ۱۴۰۰ اشاره کرد. با کشف این انشعاب غیرمجاز که با همت و تلاش پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان گرگان شناسایی شد حجم قابل توجهی به ظرفیت تامین آب شهر مذکور که دارای کمبود آب است اضافه شده است.

درباره شناسایی انشعابات غیرمجاز یکی از راهکارها اطلاع‌رسانی مردم از طریق سامانه ارتباط با مشتریان شرکت‌های آب و فاضلاب به شماره ۱۲۲ در سراسر کشور بوده است. این اطلاع‌رسانی کمک شایانی به شرکت‌های آب و فاضلاب در شناسایی و رفع استفاده‌های غیرمجاز از آب خواهد کرد.

امید است با پیگیری شرکت‌­های آب و فاضلاب و حمایت و همکاری مقام‌­های انتظامی و قضایی و با اقدامات فرهنگی و قانونی شاهد کاهش چشمگیر استفاده­‌های غیر مجاز از منابع ارزشمند آب شرب در ایران باشیم.