شرکت‌های پیمانکاری خصوصی  فرزند ناخوانده صنعت برق

  مدیرعامل  شرکت «پویش گستر صنعت» با بیان این مطلب و با اشاره به  اینکه  شرکت‌های کوچک فرزند ناخوانده صنعت برق محسوب می‌شوند گفت:  با ادامه این روند مشخص نیست شرکت‌های کوچک بخش خصوصی تا چه زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. محمداکبری با تاکید بر ضرورت رقابت نابرابر در این بخش گفت: طبیعتا امکانات شرکت‌های بخش خصوصی هیچ‌گاه به اندازه امکانات شرکت‌های دولتی نیست، اما در مقابل بخش خصوصی از چابکی خاصی در اجرای پروژه‌ها برخوردارند که شرکت‌های دولتی این مزیت را ندارند  و نمونه‌های مشابه نشانگر تاخیر و تعلل شرکت‌های دولتی است که در نهایت منجر به افزایش هزینه اجرای پروژه‌ها نیز می‌شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که چنین تبعیضاتی در کشور وجود داشته باشد، فعالیت و رقابت بخش خصوصی هیچ معنایی نخواهد داشت.

 پویش گستر صنعت در یک نگاه

اکبری  در ادامه با اشاره به پیشینه  شرکت «پویش گستر صنعت» گفت: این شرکت  فعالیت رسمی ‌خود را از سال ۸۱ در حوزه تعمیرات و اورهال واحد‌های نیروگاهی در بخش‌های توربین، ژنراتور، بویلر، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات جانبی نیروگاهی شروع و به تدریج بخش تامین قطعات و تجهیزات نیروگاه‌ها  و به مرور برای تکمیل سبد خدمات خود بخش کارگاهی، پشتیبانی و تعمیرات و بخش ساخت را نیز به آن اضافه کرده است. مدیر عامل  شرکت «پویش گستر صنعت» با اشاره به  برنامه‌های  شرکت تا پایان سال‌جاری تصریح کرد: وجود مشکلات موجود در کشور به لحاظ نبود ارتباط بانکی بین‌المللی و تامین متریال مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های در دست ساخت، خوشبختانه اکثر پروژه‌های داخلی ما تا پایان سال ۱۴۰۰ با موفقیت به پایان خواهد رسید که از جمله چهار قرارداد با نیروگاه تبریز برای تامین، ساخت و تعویض بخش‌های مختلف بویلر شماره ۲ داریم (سنگین‌ترین پروژه در طول تاریخ فعالیت شرکت) که با تلاش همکاران طبق برنامه تا اسفند ماه به اتمام خواهد رسید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ظرفیت هر واحد نیروگاه تبریز ۳۵۰مگاوات است.

اکبری در ادامه افزود: از طرفی برای دسترسی به منابع ارزی، مدتی در بخش برون‌مرزی فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم که موفق به جذب تعدادی پروژه در سوریه و عراق شدیم. البته بعضی از آنها به اتمام رسیده و تعدادی از آنها نیز در جریان است.

وی در خصوص ساخت هیتر فشار قوی نیروگاه سهند (بناب) که برای اولین بار صورت گرفته است، اظهار کرد: این پروژه هم در مرحله اتمام است و پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده هیتر آماده نصب و راه‌اندازی شود. همچنین برای اولین بار پروژه ساخت جی آر فن نیروگاه سهند را نیز در دستور کار داریم.

 برنامه‌های آتی شرکت پویش گستر صنعت

وی در ادامه درخصوص برنامه‌های این شرکت در سال آینده تصریح کرد: با توجه به اینکه امکانات و تجهیزات شرکت «پویش گستر صنعت» به واسطه اجرای پروژه تبریز تکمیل‌تر شده بنابراین موفق به جذب پروژه بسیار خوبی در زمینه بازسازی، تامین و ساخت تجهیزات بویلر پتروشیمی ‌ماهشهر شدیم که در مرحله ابلاغ قرارداد است و مدت قرارداد فوق نیز دو ساله خواهد بود. ضمنا پروژه‌های دیگری نیز در مرحله مناقصه، پیشنهاد قیمت و... است که هنوز نهایی نشده، اما به طور کلی به‌رغم وجود مشکلات متعدد، زمینه و بستر کار در کشور بسیار فراهم است.

اکبری با اشاره به مشکل شرکت‌های تعمیرات نیروگاهی در حوزه تامین منابع مالی گفت: به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها این مشکل نسبت به قبل بیشتر شده و ما پروژه‌های خود را فقط با استفاده از منابع اعتباری بانک‌ها با سودهای کلان اجرایی کردیم و در حال حاضر به چند بانک تعهد پرداخت داریم.

وی  ادامه داد: متاسفانه منابع مالی همیشه محدود بوده و به موقع تخصیص نمی‌یابد. ضمن اینکه عدالت در توزیع منابع هم وجود ندارد. چون شرکت‌هایی که زمینه و بستر دولتی دارند یا زیرمجموعه وزارت نیرو یا برق حرارتی هستند، از یکسری رانت‌هایی استفاده می‌کنند. به این معنا که به راحتی می‌توانند از طریق مکاتبه با شرکت برق حرارتی یا معاونت برق وزارت نیرو، از محل مطالبات آن نیروگاه‌ها مطالبات خود را وصول کنند و این آسان‌ترین راه برای آنها جهت تامین منابع مالی است که این بستر برای ما وجود ندارد. این کارشناس صنعت برق تاکید کرد: هر شرکتی که قدرت بیشتری در اختیار دارد راحت‌تر می‌تواند منابع و بازار را هم در اختیار بگیرد و حرف‌هایی که در خصوص شرکت‌های پیمانکاری به عنوان بازوی اجرایی دولت عنوان می‌شود، بیشتر در حد شعار است و در عمل حمایتی از این شرکت‌ها وجود ندارد.

 مروری  برچالش‌های پیمانکاران  صنعت برق

مدیرعامل  شرکت «پویش گستر صنعت» به مطالبات شرکت‌های پیمانکاری صنعت برق اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر مطالبات آن دسته از شرکت‌های پیمانکاری توسط سندیکا وصول شده است که دارای رانت هستند، اما تاکنون حتی یک ریال از مطالبات شرکت ما به عنوان یک شرکت کاملا خصوصی که آسیب پذیری بیشتری داریم، از سوی سندیکا وصول نشده است. از این رو از هیات مدیره جدید سندیکای صنعت برق انتظار همراهی بیشتر با شرکت‌های پیمانکاری برای حل مشکلات داریم. اکبری همچنین درخصوص وضعیت واگذاری پروژه‌ها در مناقصات بین‌المللی گفت: در حوزه مناقصات بین‌المللی دو بعد داخلی و خارجی مطرح است که در بخش داخلی شاهد هیچ گونه حمایتی نیستیم و نهادهای مربوطه از قبیل وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کشور موردنظر پاسخگوی ما نیستند. برای نمونه، برای گرفتن یک ضمانت‌نامه برای مناقصات دست به دامان بانک‌ها، مرکز صادرات، خدمات فنی و مهندسی ایران و حتی سندیکای برق شدیم، اما هیچ کدام از این بخش‌ها نتوانستند در این مسیر راهگشا باشند. این کارشناس صنعت برق با ابراز تاسف از اینکه در مناقصات بین‌المللی نیز شرکت‌های ایرانی رقیب همدیگر هستند، گفت: شرکت‌های ایرانی به جای اینکه در خارج از مرزهای کشور متحد شوند و از توانمندی جمعی خود برای ایجاد بازاری برای کشور و کمک به اقتصاد  بهره ببرند، در کشورهای خارجی به دلیل نا‌آشنایی، عدم همکاری و کسب منافع گروهی یا شرکتی، رقیب هم شده که درنهایت فقط نفع آن برای شرکت‌های خارجی خواهد بود.