بحران برق در اروپا کارخانه‌ها را تعطیل کرد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از بلومبرگ، بحران برق آنقدر شدید است که کارخانه‌ها را مجبور می‌کند تولید خود را کاهش دهند یا به طور کامل فعالیت‌های خود را تعطیل کنند. شرکت صنایع آلومینیوم دانکرک فرانسه در دو هفته گذشته تولید خود را به دلیل قیمت‌های بالای برق کاهش داده است، در حالی که شرکت ترافیگورا نیرستار اعلام کرد که تولید را در کارخانه ذوب روی خود در هفته اول ژانویه متوقف خواهد کرد. همچنین تولیدکننده بزرگ کود رومانیایی، شرکت آزومورش، به طور موقت تولید خود را متوقف کرد.

الکتریسیته دو فرانس، شرکت برق فرانسوی چندملیتی است که دومین شرکت بزرگ برق در جهان است و دفتر مرکزی آن، در شهر پاریس قرار دارد. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که فعالیت چهار رآکتوری را که ۱۰درصد از ظرفیت هسته‌ای این کشور را تشکیل می‌دهند، متوقف می‌کند و این اقدام شبکه‌های برق را تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا آنها در حال حاضر با هوای سرد مواجه هستند. در آغاز ماه ژانویه، ۳۰درصد از ظرفیت هسته‌ای فرانسه آفلاین خواهد بود و وابستگی به گاز، زغال سنگ و حتی نفت را در این کشور به شدت افزایش می‌دهد.

آن سوفی کوربو، پژوهشگر مرکز سیاست انرژی جهانی، مستقر در پاریس، می‌گوید: اگر روزهای بسیار سردی داشته باشیم، این سرما می‌تواند مشکل‌ساز باشد، به خصوص اگر مجبور به واردات انرژی باشیم و همسایگان ما نیز با مشکل مواجه شوند. این همان اثر دومینویی است که باید از آن بترسیم. اما در هرصورت برق در اروپا گران خواهد بود، هزینه بالایی نیز باید برای بهره‌مندی از آن پرداخت شود. قیمت برق آلمان برای سال آینده به بالاترین حد خود یعنی ۳۳۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و رشد ۲۵درصدی روز سه‌شنبه قیمت آن را بیش از پیش افزایش داد. قیمت‌ها در میان معاملات ضعیف تعطیلات سال نو حتی با کاهش گاز افزایش یافت. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که برخی معامله‌گران ممکن است به دلیل افزایش سرمایه مورد نیاز مبادلات، معاملات پوزیشن کوتاه (شورت) را ببندند.

افزایش قیمت گاز و برق، غول‌های برق اروپایی از جمله RWE AG شرکت‌ بزرگ تامین انرژی آلمانی و Uniper SE شرکت ارائه‌دهنده خدمات برق و گرمایش مستقر در دوسلدورف را مجبور کرده است تا نیازهای نقدینگی خود را افزایش دهند. بسیاری از تامین‌کنندگان کوچک‌تر گزینه مشابهی نداشتند، به طوری که تنها در بریتانیا بیش از ۲۰ تامین‌کننده فعالیت خود را متوقف کردند. منابع برق در فرانسه آنقدر محدود شده که این کشور به سوزاندن نفت کوره متوسل شده است. داده‌های اپراتور شبکه RTE نشان می‌دهد که توان تولید شده با استفاده از سوخت در شبکه برق این کشور به بالاترین میزان در بیش از یک ماه گذشته رسیده است.

ذخایر در زمستان چنان محدود خواهد بود که برق فرانسه برای ماه فوریه با قیمت هزار یورو در مگاوات ساعت معامله می‌شود. قیمت‌ها به قدری سریع در حال افزایش هستند که بورس انرژی اروپا روز سه‌شنبه حداکثر قیمت برای ثبت سفارش، تطبیق معاملات و ثبت معاملات آتی برق را از ۹۸/ ۹۹۹ یورو در گذشته به ۳هزار  یورو در مگاوات ساعت افزایش داد.