صنعت برق نیازمند «قیمت‌گذاری منصفانه»

عضو هیات مدیره و قائم مقام شرکت سایناگستر پردیسان با تاکید بر لزوم آماده‌سازی و پایداری نیروگاه‌ها، هزینه بالای تولید، انتقال و توزیع برق را یکی از عمده‌ترین مشکلات صنعت برق دانست و گفت: شاخص‌های فنی پایین شبکه، تصدی‌گری و رفتار حاکمیتی وزارت نیرو با نیروگاه‌های خصوصی کشور، توان اقتصادی منفی در صنعت برق در کنار بالا بودن هزینه‌های جاری  نیروگاه‌ها و نقد نبودن درآمد حاصل از انرژی تولیدی به دلیل عدم پرداخت مطالبات و جرایم دیر‌کرد بخش خصوصی هم از جمله دیگر مشکلات جدی فعالان این صنعت است.

مهدی حسن‌نژاد‌بهتاش در ادامه از نوسانات شدید ارزی و افزایش هزینه تعمیرات و قطعات نیروگاهی و ثابت ماندن بدهی سنگین ریالی وزارت نیرو به تولیدکنندگان به عنوان یکی از چالش‌های جدی فعالان حوزه نیروگاهی یاد کرد و افزود: به فهرست موانع و مشکلات این حوزه می‌توان عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت به دلیل سرمایه‌بر بودن طرح‌ها و پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه در صنعت برق، اتلاف انرژی در مسیر تولید، انتقال   و توزیع برق  به دلیل  فرسودگی تجهیزات، آثار منفی مالی و فنی تحریم‌ها در این صنعت، نظام قیمت‌گذاری ناکارآمد و غیر شفاف در انرژی و آمادگی ابرازی واحدهای تولیدی و نیز انجام ناقص یا با تاخیر تعمیرات واحدهای نیروگاهی به علت نبود نقدینگی کافی را نیز افزود.

 سوخت جایگزین باعث افت تولید و  فرسودگی تجهیزات  می‌شود

مالک نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور به نبود سوخت نیروگاهی کافی به ویژه در فصول سرد سال هم به عنوان یکی دیگر از مشکلات این حوزه اشاره و بیان کرد: استفاده از سوخت جایگزین باعث افت تولید و  فرسودگی تجهیزات شده است. از این رو  بازه زمانی تعمیرات دوره‌ای کاهش یافته و نهایتا باعث افزایش هزینه تعمیرات می‌شود.

حسن‌نژاد افزایش میزان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی را مهم‌ترین راهبرد برای بهبود شرایط فعلی دانست و تصریح کرد: افزایش میزان سرمایه‌گذاری بیش از هر چیز در گرو پرداخت به موقع مطالبات و جرایم دیرکرد بخش‌خصوصی از سمت وزارت نیرو، انجام به موقع تعمیرات واحدهای نیروگاهی در راستای کاهش ضریب پیری نیروگاه، صحیح و شفاف کردن روابط قیمت‌گذاری انرژی و آمادگی ابرازی واحدهای تولیدی به تناسب نوسانات نرخ ارز و رفع مشکل تامین مواد خام مورد نیاز تولیدکنندگان است. البته استفاده از سوخت اصلی برای واحدهای نیروگاه و جایگزین شدن قوانین شفاف و منطقی به جای قوانین حاکمیتی وزارت نیرو در امور مربوط به فروش انرژی هم قطعا در این مسیر کارساز خواهد بود.

وی نگهداری از تاسیسات بر اساس استانداردهای شرکت سازنده و اجرای به موقع سرویس‌های دوره‌ای را مهم‌ترین اقدام برای پایداری نیروگاه برشمرد و افزود: عبور از پیک به طرح‌ها و برنامه‌های جامع  از پیش تعریف‌شده از سمت دولت و تمامی ‌نیروگاه‌های تولید برق نیاز دارد. به علاوه این مهم مستلزم انجام تعمیرات به موقع واحدها در فصل سرد و احداث نیروگاه‌های جدید و همچنین واردات برق در ساعات پیک  و عرضه سوخت اصلی به واحدهای نیروگاهی است. از این رو آنچه برای عبور از پیک در توان مالک نیروگاه و بهره‌بردار است، تلاش برای انجام تعمیرات به موقع در فصل سرد است تا واحدها در فصل گرم با سلامت بالا کار کنند. بر این اساس عبور از پیک بار کشور از حد و توان برنامه‌های یک نیروگاه خارج بوده و موضوعی است که وزارت نیرو باید به آن پاسخ دهد.

 آسیب  فقدان نقدینگی و عدم قیمت‌گذاری  به بدنه صنعت برق

عضو هیات‌مدیره شرکت ساینا گستر پردیسان با بیان اینکه صنعت برق به دلیل مشکلات موجود توان رقابت خود را با سایر صنایع در بازگشت هزینه و سود سرمایه‌گذاری از دست داده، بیان کرد: آسیبی که فقدان نقدینگی و عدم قیمت‌گذاری منصفانه به بدنه صنعت برق در سمت بخش خصوصی وارد کرده، به سادگی قابل جبران نیست. قیمت‌گذاری غیر‌اقتصادی برق تولید‌شده در نیروگاه‌های غیر‌دولتی، انباشت چندهزار میلیارد تومانی مطالبات این بخش از وزارت نیرو بدون احتساب خسارت دیرکرد و همچنین انحصار این وزارتخانه در صادرات برق، اصلی‌ترین عواملی است که جذب سرمایه‌‌گذاری‌های جدید در صنعت برق را دچار مشکل کرده و انگیزه سرمایه‌گذاران را برای ورود از بین برده است.  وی تصریح کرد: امروز صادرات برق در انحصار وزارت نیرو است و واگذاری این امر به بخش خصوصی پیش‌نیازهایی مثل برخورداری از ظرفیت کافی خطوط انتقال و همراهی و همکاری دولت و وزارت نیرو با این بخش دارد. صادرات برق در ساعات غیر پیک، علاوه بر افزایش نقدینگی مالکان نیروگاه‌ها، توانایی انجام به موقع تعمیرات، کاهش تصدی‌گری و واسطه‌گری دولت در معاملات برق و کاهش تاثیر قیمت‌گذاری دستوری انرژی و در نهایت تشویق سرمایه‌گذاران جدید را برای ورود به این صنعت در پی خواهد داشت.

این کارشناس صنعت برق به مشکلات ناشی از مدیریت ناصحیح صنعت برق اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی ابعاد چالش‌ها، به نظر می‌رسد نمی‌توان انتظار اتفاق خاص و مهمی ‌را در سال ۱۴۰۰ داشت. امید است در دولت جدید مدیران شایسته، دلسوز و کارآمد در راس اقتصاد و صنعت کشور در همه حوزه‌ها از جمله صنعت برق قرار گیرند تا امید به انجام تحولات در این صنعت برگردد.

 انتظارات از دولت سیزدهم

عضو هیات مدیره شرکت سایناگستر پردیسان با تاکید بر ضرورت بر تدوین راهبردهایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: عدم تکرار اشتباهات دولت قبل در کنار جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی برای احداث نیروگاه‌های جدید، رفع مشکلات و موانع صادرات برق توسط بخش خصوصی و نیز ایجاد یک نهاد مستقل و بی‌طرف تنظیم‌گر برای قیمت‌گذاری منصفانه و شفاف با ارائه روابط و فرمول‌های مربوط به کشف قیمت انرژی اصلی‌ترین انتظارات از دولت سیزدهم است. وزارت نیرو حداقل می‌تواند تا تاسیس نهاد تنظیم‌گر بخش برق، زمینه را برای حضور تعداد کافی از اعضای سندیکای تولیدکننده برق در هیات تنظیم بازار برق و داشتن حق رای برای تصویب موارد مطرح شده در جلسات، حذف قوانین یک‌طرفه، ناگهانی و حاکمیتی و پرداخت به موقع مطالبات بخش خصوصی تا حدی از فشار مشکلات موجود بکاهد.

p26 (2)