از این رو کارشناسان و متخصصان صنعت برق پس از بررسی دقیق مصارف مشترکان بر اساس چند مولفه از جمله میزان دما و رطوبت هر منطقه، برای میزان مناسب مصرف برق مشترکان الگویی مشخص ‌کردند که از اساسی‌ترین برنامه‌های کشور برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان است. وزارت نیرو و شرکت توانیر در یک سال اخیر به شدت سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف را پیگیری می‌کنند و ابزارهایی نیز در این راه به کار گرفتند. این الگو بر اساس آب و هوا و اقلیم کشور و با توجه به میزان متوسط دمای هوا به مناطق مختلف (معتدل یا عادی و گرمسیری) تقسیم شده و نیاز خانوارهای مختلف به استفاده از انرژی برق نیز در این الگو در نظر گرفته شده است. میزان الگو در مناطق گرمسیری با توجه به میزان و پایداری گرما تا ۱۰ برابر این الگو یعنی ۳ هزار کیلووات ساعت ماهانه در ماه‌های گرم سال تدوین شده است.

بر اساس آمار ۷۵درصد از مشترکان ماهانه تا سقف الگو، برق مصرف کرده و ۲۵درصد مصرف‌کنندگان نیز بالاتر از سقف الگو استفاده می‌کنند. الگوی مصرف در ماه‌های غیرگرم سال نیز ۲۰۰ کیلووات ساعت تعریف شده که مصرف بیش از ۷۵ درصد از مردم کشور پایین‌تر از این الگو قرار دارد. این عدد برای ماه‌های گرم سال (خرداد تا شهریور) است. نکته قابل توجه اینکه بر اساس اعلام شرکت توانیر، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نمی‌شوند؛ برای مثال مشترکانی که در ماه‌های غیر گرم مناطق عادی، در هر ماه مساوی یا کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت، انرژی مصرف می‌کنند، مشترکان دارای مصرف متعارف محسوب می‌شوند و محاسبه قبوض آنها مانند گذشته است. لازم به توضیح است که هر کیلو وات ساعت معادل است با روشن ماندن یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات به میزان ۱۰ ساعت یا یک لامپ LED ۱۰ وات به میزان ۱۰۰ ساعت، ازاین‌رو با اجرای روش‌های مدیریت مصرف انرژی و راهکارهای بهینه‌سازی مصرف و توجه به الگوی مصرف، مشترکان پرمصرف می‌توانند به گروه کم‌مصرف ملحق شوند.

شرکت توانیر به عنوان یکی از متولیان اصلی در مدیریت مصرف برق برای آگاهی مردم از میزان مصرف وسایل برقی در طول شبانه‌روز در مناطق مختلف با اجرای اپلیکیشن «خانه مجازی برقرار»، مردم را نسبت به استفاده از وسایل برقی در طول شبانه‌روز در مناطق مختلف آگاه می‌کند. این اپلیکیشن یک برنامه کاربردی برای شبیه‌سازی تجهیزات برق یک خانه و ارائه روش‌های کارآمد مدیریت مصرف انرژی برای هر مشترک است که از کافه بازار قابل دانلود است.

با نصب این اپلیکیشن و کمی‌ جست‌وجو در آن مردم به این آگاهی می‌رسند که هیچ محدودیتی برای استفاده از لوازم برقی وجود ندارد، به شرط آنکه نسبت به مصرف صحیح این وسایل دقت شود. لذا تنها راه کاهش هزینه‌های برق رعایت راهکارهای مدیریت انرژی در چارچوب الگوی مصرف است. رعایت سقف الگوی مصرف به عنوان یک معیار سنجش خوش‌مصرف بودن مهم‌ترین نکته برای بهبود مصرف برق و کاهش هزینه برق مصرفی است و مهم‌ترین اصل در حوزه انرژی، رعایت الگوی مصرف است و بر اساس اعلام وزارت نیرو هزینه مصرف برق بیش از الگو، با تعرفه غیریارانه‌ای محاسبه می‌شود.

بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران که از اول بهمن ماه اجرایی خواهد شد، تعرفه برق مشترکان تا سطح مصرفی الگو یارانه‌ای محاسبه می‌شود و مابقی مصرف مشمول تعرفه‌های جدید برق خواهد شد که در ادامه این مطلب به موضوع تعرفه‌های برق و مصوبات جدید وزارت نیرو در مورد مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف خواهیم پرداخت. به نظر می‌رسد با اجرای این طرح مشترکان پرمصرف که قبل از این مصارف غیرمتعارف آنها، از یارانه‌های بدون هدف برخوردار بود مصارف غیرمتعارف خود را اصلاح کنند و اینکه بار هزینه مصرف مشترکان پرمصرف به عهده عموم جامعه نباشد.