بهینه‌سازی عملیات با دوقلوهای دیجیتال

تطبیق عامل انسانی با فناوری‌های دیجیتال به چند دلیل کلیدی برای انتقال انرژی بسیار حیاتی است. مهم‌ترین آنها داده‌ها و اطلاعات است. ژنراتورهای برق باید تا حد امکان به طور موثرتر و مقرون به صرفه‌تری برق را تولید کنند. داده‌های باکیفیت کلید تحقق این موضوع است. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت دارایی‌ها و تاسیسات خود داشته باشیم، می‌توانیم توانایی‌های کامل ابزارهای دیجیتال را به کار بگیریم.

سه سوال مهم در این خصوص وجود دارد که مدیران شرکت باید از خود بپرسند تا با این واقعیت جدید دست و پنجه نرم کنند: این سوالات شامل  چگونه هزینه‌ها را کاهش دهیم، چگونه ریسک را مدیریت کنیم و  چگونه از فرصت‌های تولیدی از دست رفته جلوگیری کنیم؟ است.

فناوری‌های دوقلوهای دیجیتال و هوش مصنوعی صنعتی (AI) می‌توانند به مدیریت سریع دارایی‌های پیچیده‌تر کمک کنند، در حالی که مشکلات را قبل از وقوع پیش‌بینی می‌کنند. دوقلوهای دیجیتال برای افزایش بهره‌وری و ساده کردن عملیات، یک نسخه مجازی دقیق از اشیای فیزیکی، دارایی‌ها و سیستم‌ها ایجاد می‌کنند. این فناوری دارایی ابزاری است که به طور فزاینده‌ای برای اپراتورهای تجهیزات بزرگ رایج است تا برنامه‌های تعمیر و نگهداری خود را بهینه سازند، پیش‌بینی کنند و از خرابی‌های برنامه‌ریزی‌نشده جلوگیری کنند.  فناوری دوقلوهای دیجیتال ارزش بسیاری در سیستم‌های صنعتی دارند که از جمله مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  بهینه‌سازی عملیات و نگهداری (O&M) از طریق توانایی برنامه‌ریزی قطعی برای رفع یا جلوگیری از رویدادهای برنامه‌ریزی‌نشده. اقدام واکنشی دو تا پنج برابر گران‌تر از اقدامات برنامه‌ریزی شده است و عمل برنامه‌ریزی شده می‌تواند از منابع موجود به روشی سازنده‌تر استفاده کند.  کاهش ریسک‌های عملیاتی با اجتناب از رویدادهای فاجعه‌بار و دور کردن افراد از وظایف عملیاتی که برای راه‌اندازی کارخانه حیاتی هستند.  با اجتناب از توقف برنامه‌ریزی نشده و از دست رفتن تولید، دسترسی و قابلیت اطمینان را بهبود می‌بخشد.  افزایش قابلیت اطمینان و کاهش نگهداری و تعمیرات واکنشی منجر به راندمان بالاتر و کاهش هزینه‌ها می‌شود. شرکت‌هایی که فناوری دوقلوهای دیجیتال را در عملیات خود اجرا کرده‌اند، قابلیت اطمینان را تا حدود ۹۹درصد در کمتر از دو سال افزایش داده‌اند، نگهداری و تعمیرات واکنشی را تا ۴۰درصد کاهش داده‌اند و با جلوگیری از خرابی‌های قریب‌الوقوع، از ضرر ۱۱ میلیون دلاری از دست رفتن تولید جلوگیری کرده‌اند.

کاهش فشارهای عملیاتی

یکی دیگر از نتایج انتقال انرژی، افزایش فشار هزینه روی نیروگاه‌های تولید برق سنتی است. نرم‌افزارهای پیشرفته، تجزیه و تحلیل و قابلیت‌های ارائه شده توسط کارشناسان فناوری می‌توانند در این رابطه کمک‌کننده باشند. برخی از فروشندگان فناوری می‌توانند فعالیت‌های داخلی یک شرکت را با ارائه خدمات تخصصی افزایش دهند که قابلیت‌های دیجیتال و کارکنان را افزایش می‌دهد. خبر خوب برای تولیدکنندگان برق و نیروگاه‌ها این است که چندین «طرح» برای مدل‌های تجهیزات رایج آنها وجود دارد که اجرای فناوری دوقلوی دیجیتال را در اکثر نیروگاه‌ها سرعت می‌بخشد.  دوقلوی دیجیتال یک «منبع واحد حقیقت» را برای اقدامات مربوط به نگهداری تاسیسات فراهم می‌کند. این فناوری یک موتور مدیریت مرکزی برای اقدامات کاهش خطر و تصمیم‌گیری خودکار بر اساس وضعیت مشروط و خطر شکست را فراهم می‌کند. به طور خلاصه این فناوری یک مجموعه چشم اضافی برای مهندسان کارخانه است. مزیت دیگر فناوری دوقلوی دیجیتال این است که مهندسان برای نظارت بر تاسیسات لازم نیست در محل پروژه باشند؛ این همان کاری است که دوقلوی دیجیتال انجام می‌دهد. با استفاده از منابع در سراسر مکان‌های جغرافیایی از طریق عملیات از راه دور، تخصص را می‌توان در کل ناوگان به اشتراک گذاشت. دیگر نیازی به اپراتورها در محل در ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته نیست، حتی زمانی که از تجهیزات تولیدی استفاده نمی‌شود و در هزینه صرفه‌جویی می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان برق دارای ناوگان ترکیبی هستند مانند تجدیدپذیرها و سیستم‌های قدیمی‌ مانند زغال‌سنگ، سوخت‌های فسیلی و بخار و باید تعداد مشخصی مگاوات برق تولید کنند تا سودآور باقی بمانند. در این زمینه، نیاز نهایی وجود یک محیط مرکزی برای مدیریت اکوسیستم کامل و ابزارهایی برای پیش‌بینی سهم هر بخش برای دستیابی به هدف است. علاوه بر این، نیروگاه‌ها به ابزارهای دیجیتال مناسب نیاز دارند تا جایگزینی لازم را در زمان واقعی انجام دهند. در این سناریو، نیروگاه‌ها برای متمرکز کردن داده‌ها و تصمیم‌گیری مناسب به فناوری‌های عملیات از راه دور نیاز دارند. فناوری دوقلوهای دیجیتال، دانش و پیش‌بینی تاسیسات را برای اعزام هوشمند ناوگان در مرکز فرماندهی امکان‌پذیر می‌سازد. همه اینها با تعداد افراد کمتر و هزینه‌های سربار پایین‌تر صورت می‌پذیرد.

عملیات از راه دور عادی شده است

موضوع فوق اهمیت تسریع در دیجیتالی شدن عملیات را به شرکت‌های مختلف در سراسر جهان نشان داده است. از آنجا که کارگران از نظر فیزیکی نمی‌توانستند همیشه در نیروگاه باشند، تولیدکنندگان برق مجبور بودند به سرعت عملیات از راه دور را برای حفظ جریان برق اجرا کنند. این نیز باید سریع اتفاق می‌افتاد. عملیات از راه دور به اپراتورها این امکان را می‌دهد که به داده‌های جمع‌آوری شده از هر نقطه دسترسی داشته باشند. این فناوری به نیروگاه‌ها در لحظه بحران کمک کرد تا امکانات را از مکان‌های انعطاف‌پذیر مدیریت کنند. این اتفاق برای صنعت بسیار مفید بوده است، اما هنگامی ‌که اپراتورها به این رویکرد اعتماد کردند، به سرعت مشخص شد که می‌توان با بهره‌برداری از چند نیروگاه در یک ناوگان از یک زیرساخت مشترک، از ارزش افزوده نیز استفاده کرد. برخی از مزایای عملیات از راه دور در نیروگاه‌ها شامل موارد زیر است:

 انجام عملیات اضطراری شامل کنترل اضطراری از راه دور نیروگاه برای مدیریت بحران‌های بهداشتی، شرایط آب و هوایی و سایر رویدادها و شرایط پیش‌بینی‌نشده،  انعطاف‌پذیری کنترل چند نیروگاهی شامل متمرکز کردن عملیات برای نظارت، تقویت یا مدیریت اتاق‌های کنترل و تعمیر و نگهداری در سراسر ناوگان با استفاده از فناوری دوقلوی دیجیتال، فعالیت‌های عملیاتی بدون حضور نیروی انسانی و از راه دور، استفاده از اهرم تخصص و پشتیبانی توسط کارشناسان از راه دور برای کمک به عیب‌یابی و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری، عملیات  تحرک و همکاری در محل کار، انعطاف‌پذیر برای مدیریت تا تعمیر و نگهداری تجهیزات و  نظارت و پشتیبانی شخص ثالث.