به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، «اد خان»، مدیر آموزش حفاظت در شرکت مهندسی دوبل، در مورد دیجیتالی‌سازی صنعت برق به سوالات وب‌سایت پاور (POWER) پاسخ داده است  که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

کدام روند یا تغییرات صنعتی امروز باید بیشتر مورد توجه شرکت‌های انرژی و ارائه‌دهنده خدمات برق باشد؟

صنعت برق در میانه یک تحول اساسی قرار دارد. تحولات سریع در انرژی پاک، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته، افزایش سیستم‌های غیرمتمرکز و افزایش تهدیدات امنیت سایبری، چالش‌های قابل‌توجهی را در شبکه برق ایجاد کرده‌اند که این صنعت را ملزم به دیجیتالی شدن می‌کنند. با این حال، داده‌های اخیر نشان می‌دهد بیش از نیمی ‌از شرکت‌های آب و برق برای انطباق با این تحول دیجیتال در تلاش‌هستند.  برای جلوگیری از اختلال و آماده شدن برای آینده، شرکت‌های برق باید روند رو به رشدی را که بر عملیات آنها تاثیر می‌گذارد، حفظ کنند. چهار گرایش کلیدی در این راستا وجود دارد که نقش مهمی‌ در تحول صنعت فعلی ایفا می‌کنند و بر فعالیت‌های روزانه شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند که شامل افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش نگرانی‌های امنیت سایبری، شکاف‌های مهارتی رو به رشد و تغییر استانداردهای نظارتی هستند.

این تغییرات به طور خاص چگونه بر آزمون حفاظت تاثیر می‌گذارد؟

تغییراتی که در صنایع بزرگ‌ برق رخ می‌دهد تاثیر مستقیمی ‌بر سیستم‌های حفاظتی و استراتژی‌های تست حفاظت دارد. انرژی‌های بادی و خورشیدی روش‌های آزمایش سیستم حفاظتی سنتی را مختل می‌کند و این انرژی‌ها به رویکردها و استانداردهای جدیدی نیاز دارند. به طور خاص، ژنراتورهای بادی مبتنی بر مبدل می‌توانند سطوحی از جریان اتصال کوتاه را ایجاد کنند که دستیابی به یک برنامه حفاظت هماهنگی مبتنی بر زمان را دشوار می‌کند.

امنیت سایبری نیز یکی از اولویت‌های ضروری آزمون حفاظت است و افزایش نرخ و سطح پیچیده حملات سایبری همچنان یک خطر حیاتی برای رله‌های محافظ دیجیتال هستند. شرکت‌های عملیاتی و صنعتی به‌تدریج از دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند (IED) و رله‌های حفاظتی مدرن استفاده می‌کنند که نیاز به آزمون‌ها و اقدامات امنیتی پیشرفته‌تری دارند. با این حال، آزمون‌های دوره‌ای می‌تواند خطر ورود بدافزار به شبکه پست برق را افزایش دهد. حفاظت از این زیرساخت‌های دیجیتال در برابر تهدیدات سایبری هماهنگ نیازمند اقدامات پیشگیرانه، ابزار و آموزش جدید است.  همه این تغییرات مستلزم ارتقای مهارت و آموزش خاص در تئوری سیستم حفاظتی، برنامه‌های کاربردی و مفاهیم آزمون است. انطباق با انرژی‌های تجدیدپذیر مبتنی بر اینورتر، افزایش اقدامات امنیت سایبری و سایر ابتکارات نیازمند درک مناسب از اتوماسیون پست‌های برق و فناوری‌های جدید مهندسی حفاظت است. علاوه بر این، پست‌های دیجیتالی که بر اساس استاندارد IEC ۶۱۸۵۰ راه‌اندازی می‌شوند، شرایط جدیدی را ارائه می‌دهند که مهندسان باید برای پیکربندی طرح‌های حفاظتی روی شبکه‌های محلی اترنت آنها را تفسیر کنند. از این رو پرداختن به این مفاهیم جدید برای آزمایش سیستم حفاظتی حیاتی خواهد بود.

شرکت‌ها برای غلبه بر این چالش‌ها چه اقدامی ‌می‌توانند انجام دهند؟

سازمان‌ها باید اکنون برای غلبه بر چالش‌هایی که این تغییرات برای آزمون‌های حفاظتی و عملیات شرکت‌های برق ایجاد می‌کند، اقدام کنند. برخی از گام‌های عملی که سازمان‌ها می‌توانند بردارند عبارتند از: تقویت دفاع امنیت سایبری، اتوماسیون فرآیندهای انطباق و مدیریت داده‌ها در صورت وجود و آماده‌سازی فعالانه نیروی کار.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها بودجه امنیتی خود را در پاسخ به تهدیدات بیشتر افزایش داده‌اند، دوبرابر کردن تمهیدات امنیتی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. سرمایه‌گذاری روی فناوری که به‌روزرسانی‌های خودکار را روی نرم‌افزارهای این صنعت انجام می‌دهد و کنترل را روی دستگاه‌های سایبری ناپایدار پیکربندی می‌کند نیز می‌تواند تا حد زیادی خطر را کاهش دهد.  همچنین مدیریت تجهیزات متنوع تست سیستم حفاظتی، برنامه‌ها و پیکربندی‌ داده‌ها می‌تواند شرکت‌های ارائه‌دهنده برق را در حصول اطمینان از سیستم‌های تست و انطباق با مقررات تحت‌الشعاع قرار دهد. ابزارهای مناسب می‌توانند با ادغام با سیستم‌های مختلف و به اشتراک‌گذاری خودکار اطلاعات، وضوح بیشتری را برای مدیران این صنعت فراهم کنند.  آماده‌سازی نیروی کار برای تست حفاظت، نیازمند برنامه‌های جامع و فنی قدرتمند است که مفاهیم حفاظت سنتی، افزایش مقررات دولتی و نوآوری‌های آزمون حفاظت سریع رله شبکه برق را در نظر بگیرد. برنامه‌های آموزشی باید پایه‌ای از تئوری الکتریکی پایه، اصول رله‌های الکترومکانیکی و میکروپروسسوری، فناوری‌های جدید و قدیمی، استراتژی‌های پیاده‌سازی در حال تکامل و آموزش مختص مفاهیم شبکه پست و پروتکل‌های ارتباطی را فراهم کنند.

بزرگ‌ترین شکاف‌های مهارتی نیروی کار که صنعت با آن مواجه است چیست و صنعت چگونه می‌تواند آنها را برطرف کند؟

این صنعت برای اطمینان از ثبات شبکه برق باید بر دو شکاف مهارتی حیاتی غلبه کند. از آنجا که شرکت‌های آب و برق به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید برای حمایت از اهداف انرژی پاک و افزایش تقاضای برق ادامه می‌دهند، به کارگرانی مجهز به فناوری هوش مصنوعی و مهارت‌های دیجیتال برای ایجاد زیرساخت دیجیتالی خود نیاز دارند، اما مطالعات اخیر نشان داده کارگران در زمینه دانش دیجیتال و هوش مصنوعی فاقد مهارت‌های لازم هستند. شرکت‌های برق باید بدانند که این فناوری‌ها چگونه عمل می‌کنند تا بتوانند به طور موثر پست‌های دیجیتال و IED خود را پیاده‌سازی و نگهداری کنند.

در حالی که صنعت در حال ورود به عصر جدیدی از طرح‌های حفاظت دیجیتال است، سیستم‌های رله مبتنی بر ریزپردازنده و الکترومکانیکی هنوز حضور چشمگیری دارند. اما از آنجا که حضور نیروی کار جدید همچنان رو به افزایش است، این صنعت در خطر از دست دادن یک نسل با ارزش فنی و متخصص است.

فناوری چه نقشی در آماده‌سازی تیم‌ها برای آینده ایفا می‌کند؟

فناوری‌های جدید به سرعت در حال توسعه هستند و اجرای فناوری‌های دیجیتالی نوظهور برای افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد شبکه در مواجهه با نیازهای در حال تغییر این صنعت، حیاتی خواهد بود. اما رهبران شرکت‌های فعال در صنعت برق باید مراقب محدودیت‌های تجربه نیروی کار خود باشند. سازمان‌ها باید از پلتفرم‌های فناوری تطبیق‌پذیر استفاده کنند که بتوانند با تجهیزات و سیستم‌های مختلف فعلی و آینده کار کنند. پلتفرم‌های فناوری تطبیق‌پذیر به‌ویژه در رابطه با تست‌های حفاظتی بسیار مهم هستند، جایی که شرکت‌ها از مجموعه‌های مختلف آزمون‌ها و نرم‌افزارها برای رسیدگی به طیف وسیعی از رله‌های معمولی استفاده می‌کنند. با ورود به عصر جدید دیجیتال، استفاده از تست آنالوگ همچنان به قوت خود باقی است و بسیاری از نیرو‌های کار فاقد مهارت در انواع شبکه و فناوری‌های دیجیتال هستند. امکان رویارویی با برنامه‌های کاربردی معمولی یا دیجیتالی، بسیاری از شرکت‌ها را به سمت اتخاذ ترکیبی از ابزارها و رویه‌های متفاوت سوق می‌دهد که عوارضی را به همراه خواهد داشت. وقتی تیم‌ها می‌توانند ابزارهایی را برای تناسب با محیط‌های آزمایشی مختلف پیکربندی کنند و با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید به‌روزرسانی کنند، می‌توانند این شکاف‌های دانش و فناوری را به تدریج پر کنند و اختلال را به حداقل برسانند. صنعت برق به سرعت در حال مدرن‌سازی است. شرکت‌های برق مجهز به منابع مناسب که می‌توانند خود را با شرایط در حال تحول و تغییرات فناوری تطبیق دهند، چالش‌های فردا را با موفقیت و پایداری پشت سر خواهند گذاشت.