اشتغال‌زایی با پرداخت به‌موقع مطالبات پیمانکاران

در همین راستا مدیرعامل شرکت «ژیوار توسعه‌کرد» گفت: ازآنجا که کارفرمایان صنعت آب از بدنه دولت هستند، با ایجاد بسترهای مناسب در زمینه پرداخت به‌موقع مطالبات پیمانکاران و دیگر حمایت‌های لازم، می‌توان شرایط ارتقا و توسعه دانش فنی، توان مالی و لجستیکی بخش خصوصی را ایجاد کرد و به‌تبع آن شاهد افزایش اشتغال‌زایی و بومی‌سازی دانش فنی در صنعت آب باشیم.

چالش‌های شرکت‌های ایرانی در کشورهای خارجی

رامین عزیزی با اشاره به فقدان حمایت کافی از بخش‌خصوصی اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکاران برای حضور و فعالیت در بیشتر کشورهای جهان ازجمله کشورهای همسایه با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. به‌طور نمونه طی دهه اخیر در عراق به‌رغم تلاش‌ها و صرف هزینه کلان، به‌واسطه رقابت شدید با شرکت‌های خارجی مستقر و حمایت دولت‌های مربوطه از آن شرکت‌ها، درزمینه پروژه‌های عمرانی موفق به عقد قرارداد نشدیم.

وی با بیان مشوق‌های حمایتی دولت ترکیه از پیمانکاران نسبت به ایران افزود: طی مدت فعالیت در عراق شاهد این بودیم که در مناقصات برگزارشده، دولت ترکیه توانسته با ارائه بسته‌های مالی در قالب تسهیلات بانکی به شرکت‌ها و پیمانکاران گوی سبقت را از شرکت‌های ایرانی برباید. از این رو در حال حاضر حدود ۴ هزار شرکت ترکیه‌ای در حوزه‌های مختلف خدماتی، عمرانی و صنعتی، راهسازی، پیمانکاری، صنایع فولاد، صنعت آب و... فقط در اقلیم کردستان عراق مستقر و مشغول به فعالیت هستند و تقریبا دست شرکت‌های ایرانی از این بازار کار کوتاه مانده است.

لزوم درک متقابل بین کارفرما و پیمانکار

مدیرعامل شرکت «ژیوار توسعه کرد» با تاکید بر ضرورت رفع مسائل پیمانکاران بخش خصوصی با تکیه‌بر اتخاذ راهکارها و شیوه‌های مناسب، بیان کرد: در این حوزه مهم‌ترین مقوله درک متقابل بین کارفرما و پیمانکار است به‌ طوری‌ که  هدف هر دو سوی قرارداد (انجام و به اتمام رسانیدن پروژه) با رعایت تعهدات فی‌مابین میسر می‌شود.  از همین رو بخش‌خصوصی به‌عنوان پیمانکار موظف است در زمان‌بندی تعریف‌شده با رعایت تمامی پروتکل‌های فنی مهندسی، کنترل کیفی، روش‌های اجرایی، ایمنی و...  تحت نظر و تایید نمایندگان کارفرما، مهندسان مشاور و ناظر، پروژه‌ها را راه‌اندازی و به اتمام برساند و در صورت قصور پیمانکار و عدم دستیابی به آن مطابق قرارداد پیمانکار جرایمی را متحمل خواهد شد.

بر این اساس کارفرمایان موظف هستند، ضمن رعایت تعهدات قراردادی، با پشتیبانی‌های لازم در خصوص پرداخت به‌موقع مطالبات و فراهم کردن بستر اجرای کار، موجبات موفقیت پیمانکار را فراهم کنند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود کارفرمایان با سعه‌صدر مشکلات پیمانکاران را رصد و در مواردی‌ که بنا به دلایل خارج از قصور پیمانکار، زمان پروژه طولانی می‌شود یا به دلایل تحریم‌ها، نوسانات قیمت مواد اولیه و دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده پروژه، خسارتی متوجه پیمانکار می‌شود، از آنها حمایت کنند.

انتظارات از وزارت نیرو

عزیزی در خصوص انتظارات پیمانکاران از وزارت نیرو و تسهیلات موردنیاز آنها بیان کرد: در حال حاضر کشور در صنعت نفت سابقه ۱۰۰ ساله و در صنعت آب و برق نیز سابقه ۵۰ ساله دارد. از این رو نباید در حوزه‌هایی همچون احداث نیروگاه برق، بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در زمینه دانش فنی، طراحی، مهندسی و تولید به دیگر کشورها وابسته باشیم.

اگرچه توانستیم با حمایت‌های دولت و توان مهندسان داخلی در بسیاری زمینه‌ها ازجمله اجرای مگا پروژه تامین و انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق یا سدسازی با تکیه‌بر توانمندی داخلی آب قابل‌مصرف در بخش‌های شرب، کشاورز و صنعت را به کویر تشنه برسانیم، اما عدم تحقق در بعضی زمینه‌های دیگر، نشان می‌دهد ما هنوز دارای ایراداتی هستیم.

وی با انتقاد از اینکه در کشور ما شرکت‌ها به‌ندرت به‌صورت اختصاصی در یک زمینه کاری فعالیت می‌کنند،گفت:  این چالش باعث شده شرکت‌های بخش خصوصی، پیمانکاران و مشاوران به دلیل کثرت حوزه‌های کاری به ساختار توانمند در یک بخش خاص دستیابی نداشته باشند.

لزوم تغییر دیدگاه‌ها نسبت به بخش خصوصی

این پیمانکار همچنین با اشاره به‌ضرورت رفع بوروکراسی‌ها در ساختار دولتی بیان کرد: در بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی به‌واسطه قوانین موجود فرآیند انجام امورات در پاره‌ای از مواقع دست‌وپاگیر است و این مساله باعث کاسته شدن از قدرت مانور و کارآیی مدیران دولتی کارآمد شده که اثرات آن به بخش خصوصی آسیب رسانده است.

عزیزی همچنین با تاکید بر لزوم تغییر دیدگاه‌ها نسبت به بخش‌خصوصی تصریح کرد: در وهله اول دغدغه اصلی مجموعه‌های خصوصی، کارآفرینی، اشتغال‌زایی، کمک به دولت در ارتقای رونق اقتصادی، پایین آوردن آمار بیکاری و بالا بردن سطح معیشت مردم است. اما از آنجا ‌که بخش خصوصی یک بنگاه اقتصادی است برای ادامه فعالیت خود نیازمند حل مسائل مالی است.

 اما گاهی مشاهده می‌شود از سوی برخی کارفرمایان، بخش‌خصوصی متهم به مال‌اندوزی می‌شود درصورتی ‌که سود حاصل از انجام پروژه‌ها مجددا با تامین ماشین‌آلات مشغول در پروژه، دفاتر اداری به چرخه اشتغال‌زایی باز می گردد.

نگاهی به موفقیت‌ها و دستاوردهای شرکت ژیوار

 به گفته عزیزی شرکت ژیوار در سال ۱۳۹۴ با حضور در مگا پروژه تامین و انتقال آب از خلیج‌فارس پا به عرصه فعالیت گذاشت. در بدو تاسیس به‌عنوان پیمانکار احداث مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی ذخیره آب واقع در نزدیکی معدن گل گهر شروع به فعالیت کرد. اجرای باکیفیت و رعایت زمان‌بندی موجب شد در ادامه احداث دو ایستگاه پمپاژ و مخازن ۲۰هزار مترمکعبی آن واقع در رضوان و قطب‌آباد در طول خط انتقال آب خلیج‌فارس به این شرکت واگذار شود. ابراز رضایت کارفرما، مشاور و نظارت پروژه و مدیریت طرح از عملکرد شرکت، موجب افزایش فعالیت و برنده شدن در مناقصات بعدی شد. به ‌طوری‌که توانست طی سال‌های ۱۳۹۶و۱۳۹۷  بخش‌های دیگری از این پروژه شامل مخزن تعادلی ۱۵هزار مترمکعبی و احداث ۷ مخزن اتمسفریم و نیز اجرای ۶۵ کیلومتر از خط لوله به سایز ۱۶۰۰ میلی متر را پس از برنده شدن در مناقصه اجرا کند.

از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به  لوله‌گذاری داخل تونل حاجی آباد و حفاری طول ۳۰۰ متر باقی‌مانده از آن، اجرای لاینیگ داخل تونل و انبار سرپوشیده نگهداری متریال یدکی (در حال اجرا)، احداث ایستگاه شماره ۲ قطعه دوم بین معدن گل گهر سیرجان تا مس سرچشمه و اجرای ۱۲ کیلومتر از خط لوله این محدوده، اجرای مخازن اتمسفریک و کمک در راه‌اندازی قطعات اول و دوم پروژه، همچنین نصب ماشین‌آلات و لوله‌کشی‌های داخل ایستگاه‌های پمپاژ اشاره کرد.

وی گفت: این شرکت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ توانست قطعه اول و در اسفند همان سال قطعات دوم و سوم پروژه شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس را راه‌اندازی کند تا از این طریق آب از خلیج‌فارس به اردکان منتقل شود.

بنا به گفته عزیزی، این شرکت ۶ سال پیش با رتبه ۵ شروع به فعالیت کرده و اکنون توانسته در رسته آب رتبه یک و در رسته ابنیه و راه و ترابری رتبه ۳ را کسب کند. همچنین این مجموعه دارای رتبه ۵ در نفت و گاز و رتبه ۴ در حوزه تاسیسات و تجهیزات است.