ضرورت تسهیل حضور دانش‌بنیان‌ها در بازارهای داخلی

از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد  که حمایت موثر و هدفمند از شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند به قوام ساختارهای اقتصادی کشور در قالب فعالیت‌های دانش‌محور کمک کند و میزان تولید ناخالص داخلی را با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های محدودتر، توسعه صنایع کوچک و متوسط و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، افزایش دهد.

حمایت به معنای حذف رقبای داخلی و خارجی نیست

در همین راستا عضو هیات مدیره «شرکت نواندیشان کلیدگستر پویا» با تاکید بر اینکه توسعه دانش‌بنیان‌ها بیش از هر چیز به حمایت سازمان‌یافته و موثر دولت نیاز دارد، تصریح کرد: در حوزه صنعت برق، شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت‌های غیرمنطقی یا امتیازات خارج از چارچوب رقابت‌پذیری نیازی ندارند. سید‌غیاث‌الدین طاهری گفت: توسعه دانش‌بنیان‌ها در این صنعت زیرساختی، بیش از هر چیز نیازمند پذیرش محصولات تولیدی این حوزه از سوی کارفرمایان دولتی است.

به گفته وی در شرایطی که محصولات یک شرکت دانش‌بنیان استانداردهای لازم را اخذ کرده و تایپ تست‌های مختلف را پشت سر گذاشته، چرا برای ورود به بازار صنعت برق باید با مشکل مواجه شود؟

وی در ادامه تاکید کرد: همه با ایجاد انحصار در صنعت مخالف هستیم و آن را عاملی ضد توسعه می‌دانیم، از این رو وقتی صحبت از حمایت به میان می‌آید، به هیچ عنوان به معنای حذف رقبای داخلی و خارجی نیست. تنها انتظار ما پذیرش محصولاتی است که حائز استانداردها و کیفیت مورد نظر وزارت نیرو، وزارت نفت و سایر مشتریان تجهیزات دانش‌بنیان صنعت برق هستند.

عضو هیات مدیره «شرکت نواندیشان کلیدگستر پویا‌» با اشاره به اینکه دولت پیش از هر حمایتی از محصولات دانش‌بنیان، باید نسبت به کیفیت و کارآیی آن اطمینان حاصل کند، خاطرنشان کرد: گرفتن فرصت از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان و اعتماد صرف به برندهای خارجی به ویژه در خصوص محصولات نوآور و جدید، فرصت‌سوزی بزرگی برای بهره‌مندی از ظرفیت و پتانسیل بزرگی است که در این شرکت‌ها وجود دارد و متاسفانه این رویکرد در وزارت نفت به شکل گسترده‌تری نسبت به وزارت نیرو دیده می‌شود.

طاهری در ادامه گفت: در شرایطی که کیفیت محصولات داخلی بالا است و حتی امکان ضمانت و گارانتی چند ساله برای کالاها و تجهیزات آنها فراهم شده، چرا دستگاه‌های دولتی باید روی خرید برندهای خارجی با چند برابر قیمت متمرکز باشند. به همین دلیل است که از دیدگاه من بهترین حمایت برای توسعه دانش‌بنیان‌ها، اعتماد به تولیدات استانداردی است که کیفیت مورد نظر شرکت‌های کارفرما را دارند. قاعدتا در مورد محصولاتی که ساخت داخل آنها میسر نیست همچنان دست دولت و کارفرمایان برای واردات تجهیزات خارجی باز است، اما برای گروهی که در داخل و با اتکا به فناوری‌های بومی‌ تولید می‌شوند، شایسته است که در سال تولید؛ دانش‌بنیان اشتغال‌ آفرین به تولیدات شرکت‌های ایرانی اعتماد شود.

مانع بزرگ تامین مالی در برابر دانش‌بنیان‌ها

طاهری با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد، شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان را هم مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور گرفتار هزینه‌های بالای غیرقابل پیش‌بینی کرده است، بیان کرد: در شرایط کنونی که تامین مالی به دلیل سود بالای بانکی، هزینه بسیاری برای شرکت‌ها دارد و سرمایه‌گذاری‌ها با مخاطرات جدی در فضای کسب و کار مواجهند، قطعا افزایش ۵۷ درصدی نرخ حقوق و دستمزد در کنار مشکلات دیگری مانند تورم و رکود صنایع زیرساختی، می‌تواند شرکت‌ها را به شدت دچار مشکل کند.

وی در ادامه افزود: نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که تامین تجهیزات به منظور توسعه و تقویت زیرساخت‌های موجود هم به دلایل متعدد از جمله افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و تورم، به سرمایه قابل توجهی نیاز دارد که تامین آن گاه از توان بخش خصوصی خارج است.

این کارشناس صنعت برق افزود: از این رو انتظار می‌رود دولت به منظور توسعه و افزایش توان شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر صندوق شکوفایی و نوآوری و نیز صندوق پژوهش و فناوری صنعت انرژی، تا حدی تامین مالی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل کرده و امکان تامین سرمایه ارزان‌تر و با سود کمتر را برای آنها فراهم آورد. البته بدون تردید شرکت‌ها هم در مقابل این حمایت‌ها مکلف به تولید محصولاتی دانش‌محور و باکیفیت هستند که بتواند نیازهای کشور را به بهترین نحو و با بالاترین کیفیت ممکن تامین کند.

بوروکراسی؛ علت اصلی چالش‌های شرکت‌های نوپا

عضو هیات‌مدیره «شرکت نواندیشان کلیدگستر پویا» ضمن تاکید بر اینکه بوروکراسی یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی شرکت‌های نوپا محسوب می‌شود، گفت: واقعیت این است که فعالان اقتصادی هنوز هم برای اخذ مجوزها و انجام اقدامات اولیه برای راه‌اندازی یک کسب و کار صنعتی با بوروکراسی گسترده‌ای در سیستم اداری کشور مواجهند که علاوه بر هدررفت وقت، هزینه بسیاری را هم به آنها تحمیل می‌کند و گاه ماه‌ها کار را متوقف نگه می‌دارد.

وی سازوکارهای گمرکی را نیز از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی یک شرکت برشمرد و تصریح کرد: ما هنوز هم در خصوص حقوق گمرکی به ویژه در حوزه‌های مرتبط با دانش‌بنیان‌ها با مشکلات گسترده‌ای مواجهیم. فراموش نکنیم که یک شرکت دانش‌بنیان اگرچه بر پایه ایده‌های نوین استوار است اما به هر حال مطابق با اصول اقتصادی مرسوم بخشی از کار متکی به واردات مواد اولیه، تجهیزات واسطه‌ای و حتی ماشین‌آلات است و متاسفانه همین برداشت نادرست گاه به ایجاد مشکلاتی در حوزه گمرک برای شرکت‌های دانش‌بنیان منجر می‌شود.

طاهری در ادامه گفت: ایجاد تعریف درست و دقیق از محصولات دانش‌بنیان در سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط به ویژه شرکت‌های کارفرمایی، گمرک و مالیات می‌تواند تا اندازه‌ای کار را برای دانش‌بنیان‌ها تسهیل کرده و رویه‌های استاندارد و مطلوبی را برای گذراندن مراحل قانونی در هر یک از این سازمان‌ها ایجاد کند.

این فعال اقتصادی کمبود نیروی انسانی متخصص و دانش‌محور را هم از دیگر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و بیان کرد: عمده افراد متخصص که توان علمی‌ و فنی بالایی دارند، کار در سیستم‌هایی با دستمزد بالاتر را ترجیح می‌دهند. این در حالی است که یک شرکت نوپای دانش‌بنیان قادر به تامین حقوق و دستمزد بالا برای این دست از نیروها نیست. از این رو با توجه به اینکه شرکت‌های این حوزه نیاز به دانش روز دارند، سازماندهی ارتباط موثر و فعال بین صنعت و دانشگاه می‌تواند زمینه را برای بهره‌مندی از توان علمی‌ دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها فراهم کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان را به زمینه‌ای موثر برای تربیت نیروهای انسانی خبره برای صنعت کشور بدل کند.

کلیدگسترپویا؛ نوپا اما پیشرو

طاهری با اشاره به نوپا بودن شرکت تحت مدیریت خود گفت: نواندیشان کلیدگسترپویا سال ۱۳۹۹ تاسیس شد و کار نهایی راه‌اندازی و تامین مواد اولیه خط تولید آن در سال ۱۴۰۰ به انجام رسید.

وی افزود: برنامه ما این بود که در طول سالی که گذشت، محصولات متعدد مورد نظر را در سطح نمونه و براساس استاندارد IC تولید کرده و گواهینامه‌های لازم را دریافت کنیم. در حقیقت تلاش کردیم زمینه‌های لازم را برای ورود محصولات نهایی شرکت به بازار در سال ۱۴۰۱ فراهم کنیم.

عضو هیات‌مدیره «شرکت نواندیشان کلیدگسترپویا» در ادامه با تاکید بر اینکه در طول سال گذشته ۱۵ نمونه از محصولات هدف‌گذاری شده، به مرحله تولید رسیده است، خاطرنشان کرد: این شرکت توانسته کلیدهای ۱۲، ۲۴، ۳۶ و ۵/ ۴۰ کیلوولت با قابلیت قطع اتصال کوتاه تاسطح ۴۰ کیلوآمپر را به مرحله تولید برساند.

وی معتقد است، هدف این شرکت تولید مجموعه‌ای از محصولاتی است که بتواند نیاز مشتریان مختلف از جمله حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ‌و نیرو را تامین کرده و حتی در صنایعی مانند فولاد، شیشه، سیمان هم مورد استفاده قرار گیرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نیازسنجی بازار داخلی کشور پیش از آغاز کار صورت گرفته بود، بیان کرد: با توجه به شناختی که نسبت به نیازهای بازار پیدا کردیم، بر تولید محصولاتی متمرکز شدیم که بخش قابل توجهی از این نیازها را پوشش داده و در این حوزه مزیت رقابتی داشته باشیم. در حقیقت تلاش کرده‌ایم زمینه‌ای را فراهم کنیم که مشتریان مختلف بتوانند محصولات موردنیاز خود را از طریق این شرکت تامین کنند که در این خصوص نیز به توفیق نسبی دست یافته‌ایم.

وی در ادامه افزود: شرکت نواندیشان کلیدگستر پویا برای کسب گواهینامه دانش‌بنیان مسیر طولانی را طی کرده است. تست محصولات مختلف، انجام بازرسی‌های متنوع و پرتعداد فیزیکی و مجازی از طریق کارگزاری‌های مختلف نهاد ریاست جمهوری و همچنین اخذ گواهینامه‌های مربوط به محصولات، در نهایت به اخذ مجوز دانش‌بنیان نوع ۲ برای شرکت منجر شد که افتخار بسیار بزرگی برای مجموعه نوپای ما محسوب می‌شود. طاهری به مشارکت شرکت تحت مدیریت خود در انجمن‌ها و تشکل‌های کلیدی مرتبط از جمله اتاق بازرگانی، سندیکای صنعت برق ایران و انجمن تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: شرکت نواندیشان کلیدگسترپویا سال گذشته در حوزه تحقیق و توسعه به عنوان مرکز R&D برتر استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ انتخاب شد. این اتفاق هم برگ زرین دیگری برای این شرکت نوپا بوده و به درستی رویکردهای ما را برای تولید دانش‌بنیان نشان می‌دهد.

این کارشناس صنعت برق در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزایش تعداد نیروی انسانی و توسعه زیرساختی شرکت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم تا اردیبهشت سال جاری بتوانیم استانداردهای ایزو و سیستم کیفیت یکپارچه را هم دریافت کنیم تا زمینه‌های لازم برای پایداری کیفی و کاری شرکت فراهم شود. همچنین در طول این مدت آموزش نیروی انسانی شرکت و همچنین افزایش توان فنی همکاران را به شکل جدی دنبال کرده‌ایم که در این خصوص هم تجارب موفقی داشته‌ایم.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، بتوانیم از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برده و محصولات شرکت را با بالاترین کیفیت به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.

26-01