احداث 900 مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با اعلام این مطلب و با اشاره به کلنگ‌زنی نیروگاه جدید ۱۰ مگاواتی خورشیدی در اصفهان گفت: نیروگاه لامرد که یکی از نیروگاه‌های مربوط به تفاهم‌نامه ١٩ مهر سال ١٤٠٠ بین وزرای نیرو و صمت بوده، از دی ماه سال گذشته که قرارداد آن امضا شد وارد فاز اجرایی شده و اولین واحد گازی آن تا قبل از پیک ١٤٠٢ وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

سید‌فریدالدین معصومی ‌در ادامه اظهار کرد: قرارداد واحد بخار  نیروگاه هرمز نیز مبادله شد که این نیروگاه نیز در حال احداث است و ٧٥ مگاوات به شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر تصریح کرد: با توجه به مشکلات تولید و مصرف برق در کشور و همچنین کمبود گاز در فصول سرد سال، احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند بسیاری از مشکلات را در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق حل کند. معصومی با بیان اینکه این شرکت چهار نیروگاه ١٠ مگاواتی خورشیدی در استان‌های اصفهان، یزد و قم در مدار بهره‌برداری دارد، گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق و انرژی غدیر تا افق ١٤٠٤ به ٩٠٠ مگاوات می‌رسد که از این رقم، ١٠٠ مگاوات بادی و ٨٠٠ مگاوات خورشیدی خواهد بود. این کارشناس صنعت برق ادامه داد: تا پایان سال‌جاری ٦٠ مگاوات نیروگاه جدید خورشیدی احداث خواهد شد که ٢٠ مگاوات آن در اصفهان، ٢٠ مگاوات در یزد و ٢٠ مگاوات در استان فارس خواهد بود که با احداث این نیروگاه‌ها، ٣٣ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

معصومی ‌خاطرنشان کرد: در راستای احداث این ٦٠ مگاوات نیروگاه جدید خورشیدی در سال‌جاری، دوشنبه کلنگ احداث نیروگاه ١٠ مگاواتی خورشیدی غدیر اصفهان به زمین خواهد خورد. این فعال صنعت برق با بیان اینکه متوسط میزان تابش در ایران ٢٠٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع، در ٢٨٠ تا ٣٠٠ روز آفتابی است، گفت: در اصفهان و یزد، این میزان تابش به ٥هزار کیلووات ساعت در مترمربع می‌رسد که نیروگاه‌های جدید خورشیدی در این دو استان نیز در مناطقی با این میزان تابش احداث خواهند شد.

معصومی‌ با اشاره به توقف خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال گذشته گفت: در ماه‌های پایانی سال، دستورالعمل جدیدی بر پایه ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید ابلاغ شد که خرید تضمینی برق از سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر بر اساس میزان سوخت صرفه‌جویی شده صورت می‌گیرد، به طوری که هزینه‌های سرمایه‌گذاری بر اساس سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

وی افزود: نرخ پایه‌ای که برای سوخت صرفه‌جویی شده در نظر گرفته شد، حدود ٦ تا ۵/ ۶ یورو سنت به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق است؛ اما ساز‌ و کار اجرای آن، هنوز نهایی نشده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر تصریح کرد: با وجود نهایی نشدن ساز و کار اجرایی ماده١٢ قانون رفع موانع تولید، عملیات اجرایی نیروگاه‌های خورشیدی خود در قالب تفاهم‌نامه ٩٠٠ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ساتبا را شروع می‌کنیم، تا با توجه به اینکه در تابستان و زمستان سال جاری با مشکلاتی در زمینه تامین برق مواجهیم، در راستای افزایش ظرفیت تولید برق به کشور کمک کنیم.