بازار انرژی به دلیل طیف وسیعی از عوامل که باعث افزایش چشمگیر قیمت انرژی شده، به شدت متزلزل شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مشترکان برق بریتانیایی درست قبل از زمستان با جهش شدید دیگری در قبوض برق و قیمت سوخت روبه‌رو خواهند شد که این امر به افزایش هزینه‌ها در تقریبا همه چیز از غذا گرفته تا بنزین خواهد انجامید. جاناتان بریرلی، مدیر اجرایی Ofgem، روز سه‌شنبه خطاب به هیاتی از قانون‌گذاران این کشور اظهار کرد سقف قیمت برق در بریتانیا احتمالا به رکورد ۲۸۰۰ پوند (۳۴۹۹ دلار) در ماه اکتبر افزایش خواهد یافت. این اتفاق حدود ۱۲ میلیون خانوار بریتانیایی را به فقر انرژی سوق می‌دهد، درست زمانی که تقاضای گرمایش با شروع هوای سرد شروع به افزایش می‌کند. این شرایط، فشار بیشتری بر ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری بریتانیا وارد می‌کند تا فکری به حال مصرف‌کنندگانی کند که با بدترین فشارها در خصوص استانداردهای زندگی خود از دهه ۱۹۵۰ تاکنون دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی با وجود کمک ۹ میلیارد پوندی که تاکنون اعلام شده، برای کاهش بار تورم که به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده است، تقریبا کافی نخواهد بود.

بریرلی به سوناک نامه‌ای نوشت تا به او در مورد افزایش قریب‌الوقوع بیش از ۸۰۰ پوندی به صورت حساب‌های سالانه برای حدود ۲۲ میلیون خانوار هشدار دهد. بررلی می‌گوید این افزایش به این معنی است که کمک‌های بیشتری مورد نیاز است و Ofgem از دولت می‌خواهد حمایت از مشترکان برق را افزایش دهد. وی در ادامه افزود: در حال حاضر حدود ۵/ ۶ میلیون خانوار در فقر سوختی هستند، اما این میزان ممکن است پس از افزایش قیمت‌ها در ماه اکتبر دو برابر شود. بر اساس آمار وب‌سایت Uswitch، حدود یک‌چهارم از مصرف‌کنندگان برق در بریتانیا، در حال حاضر در قبوض انرژی خود بدهکار هستند. این وب‌سایت یک سرویس مقایسه قیمت و وب‌سایت سوئیچینگ مستقر در انگلستان است که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است. این سایت به مشتریان امکان مقایسه قیمت انواع خدمات انرژی، مالی شخصی، بیمه و ارتباطات را می‌دهد.

این موضوع انتخاب سوناک را در مورد وضع مالیات سنگین بر سود شرکت‌های انرژی برای جمع‌آوری بودجه در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان مهم‌تر می‌کند. فشار بر او و نخست وزیر بوریس جانسون برای اعمال این مالیات افزایش یافته است، اما بسیاری از وزرای دولت آشکارا با چنین اقدامی ‌مخالفت کرده‌اند و می‌گویند این اقدام مانع از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خواهد شد. سوناک از مقامات خواسته است برنامه‌هایی را برای اعمال مالیات احتمالی بر تولیدکنندگان برق و همچنین تولیدکنندگان نفت و گاز آماده کنند.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی و انرژی بریتانیا روز سه‌شنبه به نمایندگان در پارلمان گفت: سوناک به طور غریزی مخالف اعمال مالیات بر درآمدهای بادآورده‌ غول‌های نفت و گاز است، اما او احساس می‌کند شرایط فوق‌العاده نیاز به اقدامات خارق‌العاده دارد و این به او بستگی دارد. وی گفت: دولت باید به منظور کمک به هزینه‌های انرژی بر رشد اقتصادی متمرکز شود. کوارتنگ در ادامه افزود ممکن است «به زودی» اعلامیه‌ای در مورد گسترش برنامه‌های تخفیف دولت برای خانوارها ارائه شود، که به خانواده‌های کم‌درآمد کمک می‌کند. وی از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد. جانی مارشال، اقتصاددان ارشد در اندیشکده Resolution Foundation نیز در این خصوص اظهار کرد: مقیاس و عمق بحران هزینه زندگی بریتانیا به این معنی است که دولت باید فورا طرح‌های حمایتی بیشتری را به مردم ارائه دهد.

تامین‌کنندگان در حال سقوط

بیش از یک دوجین تامین‌کننده انرژی در بریتانیا از ماه اوت به دلیل افزایش قیمت عمده‌فروشی انرژی دچار ورشکستگی شده‌اند. بیشتر آن شرکت‌ها، برخی با چند صد مشتری، نتیجه مقررات‌زدایی نهادهای نظارتی در بازار بودند که به هر کسی اجازه دادند تا یک شرکت تامین انرژی راه‌اندازی کند. این در حالی است که در نهایت بار افزایش صورت‌حساب برق مصرفی، بر دوش مشترکان و مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.  هم جاناتان بریرلی و هم رئیس قبلی Ofgem درموت نولان، در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس، از اینکه اقدام بیشتری برای کمک به تامین‌کنندگان و مشتریان از دست‌شان برنمی‌آید، ابراز تاسف کردند. بررلی گفت: از این بحران درس‌های مهمی‌ می‌توان آموخت و تغییر در نحوه تنظیم بازار خرده‌فروشی برق و انرژی کاملا ضروری است. از طرف دیگر تغییرات قیمتی که در بازار گاز دیده‌ایم، واقعا رویدادی است که تنها یک بار در یک نسل رخ می‌دهد که از زمان بحران نفت در دهه ۱۹۷۰ مشاهده نشده است.

کمک در اسکاتلند

دولت اسکاتلند از تخصیص بودجه برای کمک به مقابله با بحران هزینه‌های زندگی در این کشور خبر داده است. این کمک هزینه شامل ۱۵۰ پوند است که هر خانوار از طریق کاهش مالیات شورای شهر دریافت می‌کند. همچنین دولت اسکاتلند بالغ بر ۱۰ میلیون پوند در طول سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ برای صندوق عدم امنیت سوخت اختصاص داده که به واسطه این صندوق به خانوارهایی کمک می‌شود که به دلیل هزینه‌های سوخت بالا، مصرف انرژی خود را سهمیه‌بندی کنند.

کمک‌های دولت ولز

دولت ولز نیز متعهد شده است یک تخفیف مالیاتی ۱۵۰ پوندی را برای همه خانوارهایی که در دهک مالیاتی A تا D بر اساس تقسیم‌بندی شورای هر شهر زندگی می‌کنند و همچنین دریافت‌کنندگان طرح کاهش مالیات شورای شهر در همه دهک‌ها، ارائه دهد. بالغ بر ۲۵میلیون پوند نیز در اختیار مقامات محلی قرار خواهد گرفت تا آنها بتوانند از اطلاعات محلی خود برای کمک به خانواده‌هایی که ممکن است در تامین انرژی خود به مشکل بخورند، استفاده کنند. این بودجه بیشتر از طریق صندوق کمک اختیاری و طرح حمایت از سوخت زمستانی ارائه خواهد شد که ۲۰۰ پوند اضافی در اواخر امسال به خانوارهای کم‌درآمد تحویل می‌دهد.