دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟ و چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

بعضی از این دوره‌ها (که قیمت‌های بالایی هم دارند!) وعده می‌دهند با یادگیری این تخصص و تبدیل شدن یه یک دیجیتال مارکتر می‌توانید در شرکت‌های بزرگ استخدام شوید و بعضی هم می‌گویند با استفاده از آن می‌توانید درآمد کسب‌وکار کنونی‌تان را چندبرابر کنید.

البته راستش را بخواهید الان دیگر فرقی نمی‌کند به دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک شغل پرطرفدار نگاه کنید یا ابزاری قدرتمند برای رشد کسب‌وکارتان. در هر صورت باید به اندازۀ کافی آن را بشناسید! می‌پرسید چرا؟

دلیلش واضح است: تغییر سبک خرید مردم! بله، دیگر آن زمان گذشت که افراد برای خرید یک کالا به بازار محله و شهر خود محدود بودند. امروز هر کسی می‌تواند از هر جای کشور با تاسیس سایت (و یا حتی یک پیج اینستاگرام ناقابل!) رقیب کسب‌وکار شما باشد و مشتریان‌تان را از چنگ شما درآورد!

حالا شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که این دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتر کیست؟ و چطور این دانش می‌تواند در رشد یک کسب‌وکار موثر باشد؟ و...

در این مطلب قرار است شما را به دنیای جذاب دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال ببریم و چند منبع معتبر و مقرون به صرفه فارسی را در این زمینه معرفی کنیم.

نوین1

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟ و دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتینگ دانشی است که با استفاده از بستر‌های دیجیتالی مثل: سایت، ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو... باعث جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قدیمی و در نهایت رشد یک کسب‌وکار می‌شود.

دیجیتال مارکتر هم کسی است که از طریق‌ همین کانال‌های دیجیتالی (چه رایگان باشد و چه پولی) سعی می‌کند، به افزایش آگاهی از برند و فروش یک شرکت کمک کند.

این شد یک تعریف کلی. اما هر کدام از این بسترها برای خودشان دنیایی دارند و که برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر (به غیر از آشنایی کلی با آن‌ها) حداقل باید روی چندتا از ‌آن‌ها حسابی وقت بگذارید تا متخصص شوید.

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)

امروزه بخش مهمی از میدان رقابت کسب‌وکارها از کفِ بازار به صفحۀ اول نتایج گوگل منتقل شده است. اصلاً چرا راه دور برویم؟ تا به حال خودتان چندبار برای کسب‌ اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول از گوگل استفاده کرده‌اید؟

آیا قبول دارید که اکثر اوقات شما (و همینطور سایر کاربران) فقط روی همان لینک‌هایی که در صفحۀ اول نتایج نمایش داده، کلیک می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان بله است. پس باید روی سئوی وبسایت خود کار کنید!

سئو در واقع مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای بهبود رتبۀ سایت در نتایج جستجو گوگل است.

بازاریابی محتوا

وقتی کسی در گوگل سرچ می‌کند در واقع به دنبال جوابی برای سوال‌های خود می‌گردد. سوالاتی مثل بهترین برند ماشین لباسشویی کدام است؟ چطور می‌توانم گوشی خودم را فلش کنم؟ و... میلیاردها سوال دیگر!

شما هم می‌توانید با راه‌اندازی وبلاگ سایت‌تان و تولید محتوا بر اساس اصول سئو و نیازهای مشتریان‌تان، یک فرصت طلایی برای جذب مشتریان و فروش بیشتر داشته باشید.

اصلاً فلسفه وجودی بازاریابی محتوا همین است که شما از طریق تولید محتوای ارزشمند با مردم ارتباط برقرار کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کنید. اعتمادی که برای شما پول خواهد ساخت!

برای اینکه به یک بازاریاب محتوا تبدیل شوید باید دو مهارت اساسی را یاد بگیرید: تولید محتوا اصولی و تحقیق کلمات کلیدی!

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های هر کسب‌وکار آنلاینی است و بدون آن تولید محتوا تنها وقت تلف کردن است! به طور خلاصه این تحقیق به شما می‌گوید مشتریان شما چه کسانی هستند؟ و چه سوالاتی را بیشتر از گوگل می‌پرسند؟

بعد از اینکه مشتریان خود را به خوبی شناختید حالا می‌توانید با یادگیری اصولی و عمیق تولید محتوا مقالاتی بنویسید که هم برای کاربران‌تان ارزشمند باشد و هم در گوگل بتواند رتبه‌های برتر را فتح کند.

البته بازاریابی محتوا فقط محدود به متن نیست. تولید محتوای بصری مثل (عکس، اینفوگراف و ویدیو) هم می‌تواند به شما کمک کند ولی یادتان باشد گوگل به محتوای متنی بیشتر اهمیت می‌دهد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

نوین2

نتایج یک تحقیق معتبر در سایت Hubspot نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از کسانی که از برندی خرید داشتن از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن برند آشنا شدند و جالب است بدانید بیش 62 این افراد گفتند با دیدن استوری‌های یک برند علاقه‌ای بیشتر به آن پیدا کرده‌اند.

تبلیغات در گوگل ( گوگل ادز)

باز هم گوگل و دعوا برای رسیدن به صفحۀ اول نتایج آن! هر چند با استفاده از تکنیک‌های سئو و تولید محتوا کاربردی در طولانی مدت می‌توانید نتایج خوبی برسید، اما اگر نیاز داشته باشید سریعاً در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید راهی جز استفاده از گوگل اَدز وجود ندارد!

گوگل اَدز یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که به شما امکان می‌دهند که تبلیغات‌ خود را به صورت هدفمند و دقیقی (مثلاً بر اساس جنسیت، گروه سنی، موقعیت مکانی، علاقمندی‌ها و ...) نمایش دهید.

البته گوگل به غیر از تبلیغ در صفحۀ نتایج، می‌تواند بنر تبلیغاتی شما را هم در بیش از 2 میلیون سایت و اپلیکیشن همکار خود به نمایش بگذارد.

جالب است بدانید در این روش شما تنها وقتی پول پرداخت می‌کنید که کاربران با کلیک روی تبلیغ شما وارد سایت‌تان شده باشند. این یعنی شما برای نمایش تبلیغ‌تان هیچ پولی پرداخت نخواهید کرد!

ایمیل مارکتینگ

نوین3

ایمیل مارکتینگ یکی از مهم‌ترین رکن‌های بازاریابی دیجیتال و ابزاری برای ایجاد یک رابطه عمیق با مشتریان است.

متاسفانه این روش موثر دیجیتال مارکتینگ به دلیل استفاده نادرست برخی از کسب‌وکارها از آن مثل ارسال ایمیل‌های اِسپم باعث شده تا کاربران نسبت حساس شوند. به همین دلیل حتماً باید مطمئن شوید که ایمیل شما حاوی محتوایی ارزشمند و دوست داشتنی برای کاربران‌تان باشد.

در غیر اینصورت ایمیل شما هم به انبوه ایمیل‌های تلنبار شده در سطل آشغال خواهد پیوست! فرستادن ایمیل‌های مثل خوش‌آمدگویی، تخفیفات ویژه و گزیدۀ مطالب سایت‌تان از راه‌های موثر استفاده از این روش بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی پیامکی

در نگاه اول شاید استفاده از پیامک یک روش ساده و پیش پاافتاده برای بازاریابی به نظر برسد اما حقیقت ماجرا کاملاً برعکس است!

پیامک یکی از زوده‌بازده‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان‌تان بسازد.

البته منظور ما به هیچ وجه فرستادن پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی نیست! مثلاً شما می‌توانید به بهانۀ روز تولد مشتریان‌تان به آن‌ها پیامک بدهید و ضمن تبریک این روز، کد تخفیفی را هم به عنوان هدیه برای آن‌ها بفرستید تا برای خرید مجدد ترغیب بشوند.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یک مقاله یا گزارش خبری است که معمولاً با لحنی بی‌طرف نوشته شده و به صورت یک پست وبلاگ در سایت‌های پرمخاطب (مثل تابناک، دیجیاتو و...) منتشر می‌شود.

همین بی‌طرف بودن لحن مقاله و انتشار آن در یک رسانۀ معتبر باعث می‌شود تا خوانندگان نسبت به این نوع تبلیغ مقاومت کمتری نشان داده و در مقابل آن گارد اولیه را نداشته باشند.

استفاده از رپورتاژ آگهی علاوه بر کمک به پروسه برندسازی شما روی سئو سایت‌تان تاثیرات بسیار مثبتی دارد. شما می‌توانید لیست کاملی از سایت‌های رپورتاژی را در novin پیدا کنید و پس از مقایسه، بهترین و مناسب‌ترین پکیج را برای سایت خودتان انتخاب کنید.

به دنبال دوره‌ دیجیتال مارکتینگ می‌گردید؟

در آکادمی نوین به آدرس novin.academy می‌توانید به صورت آنلاین و حضوری دوره‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را بگذرانید و به یک دیجیتال مارکتر همه فن حریف تبدیل شوید!

برای شروع پیشنهاد می‌کنیم همین حالا 9 عنوان کتاب دیجیتال مارکتینگ را به صورت کاملاً رایگان دانلود کنید. همچنین می‌توانید برای ارتباط با کارشناسان نوین و مشاوره رایگان با شماره 63404 – 021 داخلی 3 تماس برقرار کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.