صورت معاملات فصلی چیست؟ چه کسانی ملزم به ارسال آن هستند؟

صورت معاملات فصلی چیست؟

این عبارت در دنیای حسابداری و مسائل مالیاتی چندان قدیمی نیست. مالیات فصلی یا همان صورت معاملات فصلی نوعی از ابراز و اعلام درآمد است که از اجرای آن چند سالی می گذرد.

در واقع ارسال صورت معاملات فصلی توسط کسب و کارها برای محاسبه مالیاتی است که باید توسط کسب و کارها پرداخت شود. اما چرا این کار فصل به فصل انجام می گیرد و به پایان سال واگذار نمی شود.

علت اصلی این موضوع ایجاد شفافیت و دقت و سادگی در انجام محاسبات است. بخش بخش شدن محاسبه این معاملات و ارسال آن از طرفی برای کسب و کارها نیز آسان تر خواهد بود، چرا که در پایان سال مالی ممکن است به دلیل ازدحام کار این مسئله باعث ایجاد دشواری های زیادی برای یک کسب و کار شود.

تعریف دقیق معاملات فصلی به این شکل است. صورت معاملات فصلی یک صورت مالی است که در آن به همه خرید و فروش هایی که توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی در یک فصل انجام شده است اختصاص داده میشود. اطلاعاتی که باید در این صورت ارائه شود شامل تمام مبادلات آن کسب و کار به همراه جزئیات مربوط اطلاعات طرف های معاملات و بسیاری از جزئیات دیگر است. اما سوالی که مطرح می شود این است که دقیقا چه کسانی باید نسبت به تهیه و ارسال این صورت اقدام کنند؟

سپیدار سیستم1

چه کسانی ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، سه دسته باید نسبت به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی اقدام کنند.

دسته اول اشخاص حقوقی هستند که شامل شرکت های مختلف است.

دسته دوم اشخاص حقیقی یا مشاغل هستند.

و دسته آخر صاحبان مشاغلی هستند که مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

ممکن است تصور کنید که تهیه و ارسال این صورت های مالیاتی که باید هر فصل تهیه و ارسال شوند کار بسیار پیچیده و مشکل سازی است، اما لازم است بدانید با وجود برنامه حسابداری و خدمات حسابداری که توسط افراد متخصص و شرکت های متخصص در این زمینه ارائه می شود صورت معاملات فصلی چالش بزرگی برای کسب و کار شما نخواهد بود.

سپیدار سیستم2

مودیان مالیاتی برای ارسال صورت معاملات فصلی تا کی فرصت دارند؟

همانطور که به این موضوع اشاره کردیم و از نام آن هم پیداست این صورت باید برای هر فصل به طور جداگانه ارسال شود. اما مدت زمانی که مودیان مالیاتی برای ارسال صورت معاملات فصلی مهلت دارند تا یک ماه و نیم یعنی دقیقا 45 روز بعد از پایان هر فصل است. به این معنی که اگر می خواهید صورت معاملات فصل بهار را تهیه کنید باید حداکثر تا 15 مرداد نسبت به ارسال این صورت مالیاتی اقدام کنید.

البته با وجود ضرورت قانونی برای ارسال این صورت مالی در مدت زمان مقرر، برحسب ضرورت با صلاحدید وزیر امور اقتصادی و دارایی امکان تمدید مهلت ارسال این صورت ها وجود دارد. اما به طور کلی صورت معاملات فصلی نیز مانند مواردی همچون ارسال لیست بیمه و دیگر اموری که با مراجع قانونی سرکار دارند امری واجب برای مشمولین محسوب می شود و در صورت عدم ارسال یا هرگونه مشکل در ارسال آن جریمه ای به دنبال دارد.

اگر مودیان صورت معاملات فصلی ارسال نکنند چه می شود؟

پاسخ کوتاه: جریمه می شوند!

پاسخ کامل: قانون 2 حالت را در نظر گرفته است. یا ممکن است مودیان مالی به طور کلی نسبت به ارسال این صورت معاملات اقدام نکنند یا ممکن است این صورت معاملات را با خطا و اشتباه ارسال کنند.

مواردی مثل عدم درج شماره اقتصادی مودی مالیاتی یا طرف معامله در صورت معاملات، مواردی مثل استفاده از شماره اقتصادی دیگر مودیان در صورت معاملات یا حتی استفاده از شماره اقتصادی خود در صورت معاملات مودیان دیگر جریمه 10 درصدی را بر روی مبلغ مورد معامله با خود به همراه دارد.

عدم ارسال صورت معاملات فصلی نیز جریمه ای 10 درصدی بر مبلغ مورد معامله اضافه می کند.

تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی

برای تهیه صورت های مالی نیازی به تهیه بهترین نرم افزار حسابداری نخواهید داشت، اما بهتر است اینکار یعنی تهیه صورت معاملات فصلی توسط یک حسابدار خبره که در این زمینه تجربه کافی دارد انجام شود. در مجموع امور مالیاتی کسب و کارها از موضوعاتی است که به هیچ وجه شوخی بردار نیست و یک اشتباه کوچک در آن می تواند باعث به وجود آمدن تضرر مالی برای کسب و کار شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم این موضوع را کاملا جدی بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.