یک انتخاب هوشمندانه برای دوران پاندمی و پسا کرونا با شرکت نرم افزاری نوژن

تقریبا تمامی کسب و کار ها، به نحوی تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفتند؛ از کاهش فروش و از دست دادن مشتری در برخی از کسب و کارهای حوزه زیبایی و سفر تا افزایش فروش پیش بینی نشده در کسب و کار های حوزه تامین مواد غذایی و فروش آنلاین.

در شرکت نرم افزاری نوژن، با توجه به شرایط موجود و در راستای مسئولیت اجتماعی‌مان، به دنبال راهکاری برای توسعه پایدار و آینده نگر کسب و کارها  برای مقابله با تاثیرات منفی بحران شرایط کنونی و اتفاقات غیر قابل اجتناب پساکرونا، بوده است. به همین منظور این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.

یک تاثیر مخرب ولی قابل اجتناب در بلند مدت

تا پیش از شیوع این ویروس، کسب و کار های سنتی، انعطاف پذیری پایینی در تطبیق خود با عصر آنلاین و نیازهای آن نشان می‌دادند. 

بیشتر سوپرمارکت های محلی که زیرساخت لازم برای فروش آنلاین را به دلیل محدودیت در دانش فنی و یا منابع لازم ایجاد نکردند، کسب و کارهای تولیدی که فروش خود را محدود به درگاه های مشخصی کرده بودند، آموزشگاه‌هایی که تمهیدات لازم برای پشتیبانی از کلاس های درس به صورت مجازی را نسنجیده بودند تا نقصان هایی در سیستم‌های زنجیره تامین که توجه کافی به هوشمند سازی آن سیستم و کاهش تماس نیروی انسانی نداشتند، نمونه هایی از نبود آینده نگری در کسب و کار های سنتی و یا نیمه سنتی است.

شاید ویروس کرونا، اتفاق مهلکی بود که ناگهان و بدون اخطار قبلی، اکوسیستم کسب و کار را دچار شک کرد ولی با توجه به عدم قطعیت در مورد آینده آن، شاید همین لحظه بهترین زمان برای تصمیم گیری هدفمند در رابطه با چند ماه آینده باشد.

واقعیت موجود نشان می‌دهد که ما در دورانی به سر می‌بریم که به دوران پیش از کرونا، حین کرونا و دوران پساکرونا تقسیم شده است. دیدگاه مردم جامعه ( که مخاطب هدف هر کسب و کاری هستند) دچار تحولات بسیاری شده است، به همین دلیل کسب و کارهایی که به هر دلیل، در دوران پیش از این رخداد، زیرساخت های لازم را در کسب و کار خود نسنجیده بودند اکنون برای بقا ملزم به تصمیم گیری برای آینده نامعلوم پیش رو هستند.

مردم جامعه پیشرفته امروزی نسبت به فرهنگ استفاده از ابزار های آنلاین غریبه نیستند و تنها در صورت دریافت امکانات لازم، همراه با کمی دانش، قابلیت سوئیچ کردن به خدمات آنلاین را خواهند داشت.

این نمودار نشان دهنده تغییر رفتار خرید مردم در کشور آمریکا، در بازه‌ی ۳ ماهه حضور کرونا در جامعه است. به سادگی از طریق این نمودار می‌توان شیفت پیدا کردن عادت مصرف به سمت نیاز های ضروری چون خرید مایحتاج منزل را دید.

نوژن1

راهکار هوشمند برای سرمایه گذاری بلند مدت کسب و کار ها

انتخاب رویکرد های آنلاین برای ارائه خدمات، در جامعه‌ای که درگیر بحرانی کنونی است، تنها راه نجات کسب و کار ها و تقویت خدمات آن برای دوران پسابحران است.

انتخاب خدمات نرم افزاری مناسب با فرایند های کسب و کار و ایجاد زمینه آنلاین در بیزینس مدل های سنتی که وابسته به خدمات حضوری بودند، در صورتی که با درایت و در نظر گرفتن پتانسیل بالقوه آن کسب و کار باشد، می‌تواند زمینه ساز آینده تضمین شده یک کسب و کار باشد.

گام اول: طراحی یک سایت مناسب و بهینه سازی آن برای ایجاد یک تجربه آنلاین بی نقص برای مشتریان؛

گام دوم: طراحی اپلیکیشن موبایل و یا وب اپلیکیشن؛

گام سوم: تطبیق خدمات کسب و کار با فرایند های اتوماسیون توسط طراحی پلتفرم کسب و کار؛

تمامی این موارد باید با توجه به ظرفیت کسب و کار برای ارائه خدمات آنلاین و ایجاد زیرساخت مناسب در کسب و کار می‌باشد. به عنوان مثال، صرفا طراحی یک پلتفرم فروشگاهی، انتهای مسیر نیست و در مسیر ایجاد این پلتفرم، زیرساخت های ارسال اتوماسیون شده، سیستم انبارداری هوشمند و همچنین ایجاد رابطه ‌ی هوشمند بین مشتری و بیزینس برای تعاملات آینده مهم است

در مسیر طراحی سامانه های آنلاین همچون اپلیکیشن موبایل، سایت و یا پلتفرم کسب و کار، مسائلی مانند هزینه طراحی، کمبود نیروی فنی و انتخاب شرکت نرم افزاری مناسب و همچنین ایجاد هارمونی بین کارفرما و تیم نرم افزاری مطرح می‌باشد.

در بین خدمات نرم افزاری بر اساس باور عمومی قیمت ساخت اپلیکیشن، هزینه ای سربار برای کسب و کار است. روال فعلی و هجوم کسب و کار های فیزیکی به سمت طراحی اپلیکیشن و سایر سامانه های آنلاین نشان دهنده این است، که قیمت طراحی اپلیکیشن، و یا هزینه های طراحی پلتفرم کسب و کار می‌توانند سرمایه گذاری بلند مدتی برای کسب وکار ها باشند که در صورت پیاده سازی اصولی این سامانه‌ها، توانایی تبدیل زیان های لحظه ای به سود بلند مدت را دارند.

مسیر اجرایی شدن یک تصمیم مهم

چند عامل مهم در انتخاب خدمات نرم افزاری برای کسب و کار های آنلاین را به صورت زیر برای مطالعه و بررسی لیست کرده ایم.

۱. انتخاب شرکت نرم افزاری مناسب:

با توجه به حساسیت این موضوع، بسیاری از کسب و کار ها برای انتخاب مجری اجرای پروژه نرم افزاری که توان اجرایی پروژه را به نحو احسنت داشته باشد، با چالش بزرگی مواجه هستند. در مسیر انتخاب بهترین شرکت نرم افزاری برای طراحی اپلیکیشن، سایت و یا پلتفرم کسب وکار، توجه به مواردی مانند اعتبار شرکت نرم افزاری، بررسی رزومه و کسب آگاهی از فرایند های اجرایی آن شرکت بسیار مهم هستند. پروژه های نرم افزاری باید با برنامه ریزی دقیق و طی فازبندی تعیین شده در قرارداد معتبر، اجرایی شوند. همچنین توجه به آینده پروژه نرم افزاری و امکان توسعه پذیری آن در انتخاب شرکتی که توانایی هوشمند سازی پروژه و طراحی سامانه های تحلیل رفتار مشتری را داشته باشد اهمیت بالایی دارد.

۲. انتخاب پلتفرم اجرایی بر اساس پتانسیل و خدمات کسب و کار:

انتخاب پلتفرم آنلاین کسب و کارها بنا بر نوع خدمات و مخاطب هدف خود، می‌تواند یک سایت، سایت و اپلیکیشن و یا هر دو این موارد باشد. در برخی از سیستم ها، مانند سامانه های زنجیره تامین و یا تولیدی هایی که فرایند فروش را خود انجام می‌دهند، نیاز به پلتفرم های چند سویه در سمت کاربر و مدیریت وجود دارد. به همین دلیل، یکی از راهکار های ورود هوشمند کسب و کار‌ها در بازار ارائه خدمات آنلاین، بررسی دقیق خدمات‌ آن‌ها و همچنین مخاطبان‌شان است. این راهکار به صرفه جویی در هزینه ها کمک بسیاری می کند.

فروشگاه اینترنتی

حتی بهترین پلتفرم برای یک فروشگاه اینترنتی بستگی مستقیمی به نوع کالای ارائه شده، مخاطبین هدف و عادات آن‌ها در تعامل با سامانه های آنلاین و همچنین نوع فرایند های کاری آن فروشگاه دارد. در نظر داشتن گستره مخاطبان و تلاش برای پیدا کردن بهترین راهکار از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳. قیمت طراحی اپلیکیشن و سامانه های آنلاین:

مهم ترین نکته در بحث قیمت، ایجاد تعادل بین کیفیت و هزینه ارائه خدمات است. کیفیت هیچگاه نباید به قیمت کاهش هزینه ها فدا شود، چرا که محصول نرم افزاری گسترش داده شده چه وب سایت یا اپلیکیشن موبایل در صورت دارا بودن امکان گسترش پذیری می تواند تا سالها جوابگوی نیاز های کسب وکار باشد.

ساخت اپلیکیشن موبایل اصولی، طراحی سایت با تجربه کاربری مناسب و همچنین طراحی پلتفرم کسب و کاری که علاوه بر کارآمدی، قابلیت مدیریت بهینه و استفاده راحت برای تمامی ذی نفعان را داشته باشد، فرایندی است که باید تمامی اجزای آن کیفیت را در بالاترین سطح ممکن داشته باشند.

تعیین هزینه ساخت این سامانه ها، به ویژگی های مورد نظر کارفرما، پلتفرم اجرایی، زمان مورد نیاز برای توسعه سیستم و پیش بینی فرایند های هوشمندسازی و توسعه پذیری سامانه آنلاین بستگی دارد.

۴. لزوم پیش بینی پشتیبانی، توسعه پذیری و مقیاس پذیری در طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت:

فرایند توسعه با تکمیل پروژه نرم افزاری خاتمه نمی‌یابد و پشتیبانی سیستم اهمیت بسیار زیادی دارد. در ابتدای راه پروژه پشتیبانی محصول و هزینه های آن باید در نظر گرفته شود به همین دلیل توانمندی شرکت نرم افزاری در پشتیبانی از محصول و نحوه ارائه خدمات آن شرکت باید بررسی دقیقی شود.

گسترش پذیری و مقیاس پذیری سامانه در کنار خواسته های تلویحی کارفرما، مثلثی هستند که تمامی زوایای آن در اجرای پروژه نرم افزاری باید بررسی شود. رفتار سیستم در تمامی مقیاس ها از تعداد کاربر تا نحوه تعامل هر کاربر با سامانه در هر لحظه باید قابل کنترل باشد و با توجه به سیال بودن خواسته های کاربران و تغییر نیاز های آن ها بر اساس شرایط موجود در کسب و کار و فضای اجتماعی، کارفرما باید توانایی تغییر سامانه را داشته باشد. کسب و کار بعد از مدتی در چرخه حیات سیستم، متوجه برخی از نیاز های نو ظهور خواهد شد که در آن لحظه در صورتی که سیستم توانایی تطبیق و مقیاس پذیری نداشته باشد، دچار زیان و یا نرسیدن به رقبا خواهد شد.

کلام آخر

شرکت نرم افزاری آرمان پردازان نوژن با تیم های چند تخصصی در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل و سامانه های تحت وب، مشتریان خود خدمات اختصاصی ارائه می‌دهد. توانمندی شرکت نرم افزاری نوژن در زمینه سامانه های داده محور پارامتر مهمی است که آن را در راه ایجاد تمایز در پروژه های نرم افزاری به کار می گیریم.

در نوژن به این باور رسیدیم که بحران کنونی، می‌تواند برای کسب و کار ها فرصت مهمی برای رشد و سرمایه گذاری بلند مدت باشد. در این مسیر آماده خدمت رسانی هوشمند به کسب وکارها هستیم. برای دریافت مشاوره تخصصی و کسب اطلاعات بیشتر درزمینه دریافت خدمات نرم‌افزاری با کارشناسان نوژن از طریق وب‌سایت ما و یا شماره تماس ۰۲۱۸۸۵۱۰۵۴۸ در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.