شرکت حسابداری چیست؟  و چه وظایفی دارد؟

شرکت حسابداری به شرکتی گفته می‌شود که به‌صورت تخصصی به ارایه‌ی خدمات حسابداری از جمله امور مالی، مالیاتی و حسابداری در شرکت‌های گوناگون پرداخته و امور حسابداری شرکت‌ها اعم از امورارزش افزوده، گزارشات تفصیلی، اظهارنامه مالیاتی و مواردی از این دست را انجام می‌دهد و در قبال آن حقوق می‌گیرد.

یک شرکت حسابداری با توجه به زمینه‌ی تخصصی‌اش، تمامی ابزارهای لازم برای انجام صحیح امور حسابداری یک شرکت را دارد. در واقع وقتی امور حسابداری خود را به چنین شرکتی می‌سپارید و آنها مسولیت تمام اسناد مالی را به عهده می‌گیرند، مسول تمامی امور حسابداری شرکت شما خواهند بود.

شرکتی که به شما خدمات حسابداری ارایه می‌کند، مسول تمام صورت‌ها و اسناد مالی بوده و به‌نوعی عواقب اشتباهات احتمالی بر عهده این شرکت می‌باشد، ام در بیشتر موارد استفاده از خدمات حرفه‌ای شرکت‌های حسابداری معتبر می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش خطاواشتباه در امور مالی شرکت ها شود. البته تمام اینها به سطح خدماتی که از شرکت حسابداری دریافت می‌کنید، بستگی دارد.

احتمالا در مسیر یافتن یک شرکت حسابداری خوب به اسم «موسسه‌ی حسابداری» هم برخورده‌اید و این سوال در ذهنتان به‌وجود آمده که کدام یک گزینه‌ی بهتری است. برایتان شرح خواهم داد.

عاملی که موجب تمایز میان شرکت های حسابداری و موسسات حسابداری می‌شود، نوع نگرش به این شرکت‌ها هنگام ثبت و دریافت مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت‌شان است. زیرا هدف یک شرکت حسابداری، کسب سود است، اما یک موسسه‌ی حسابداری نمی‌تواند امور تجاری و با هدف کسب سود را انجام دهد. موسسات مالی به صورت غیرانتفاعی ثبت می‌شوند ولی شرکت های حسابداری تحت عنوان مجموعه‌های انتفاعی با مسولیت محدود و سهامی‌خاص ثبت می‌شوند.

در حقیقت نوع فعالیت، مجوزهای مورد نیاز، سازوکار سرمایه و اساسنامه‌ی یک شرکت حسابداری با یک موسسه‌ی حسابداری فرق دارد.

به‌منظور ثبت شرکت‌هایی که در حوزه‌ی ارایه‌ی امور مالی فعالیت می‌کنند، حداقل یکی از اعضای آن باید مدرک کارشناسی در رشته‌ی حسابداری داشته باشد و به‌عنوان عضو هیات مدیره معرفی شود، ولی برای ثبت موسسه‌ی حسابداری این قبیل مسایل وجود ندارد و کار آسانتر خواهد بود.

شرایط ثبت شرکت حسابداری

به ‌منظور ثبت یک شرکت حسابداری مانند ثبت سایر  شرکت ها، نیاز به دریافت مجوز است. این‌گونه شرکت‌ها معمولا در قالب شرکت‌های حسابداری با سهامی خاص یا شرکت ی حسابداری با مسولیت محدود ثبت می‌شوند. در ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص حداقل 3 نفر تحت عنوان عضو و 2 نفر تحت عنوان بازرس بایدوجود داشته باشند و سرمایه‌ی شرکت حداقل باید 1،000،000 ریال باشد که در ابتدا 35درصد از میزان سرمایه باید به‌صورت نقد پرداخت شود.

برای ثبت شرکت حسابداری با مسولیت محدود نیز باید دست‌کم 2نفر عضو و همچنین حداقل میزان 1،000،000 ریال  به عنوان سرمایه‌ی شرکت  وجود داشته باشد. که با پرداخت کل سرمایه، تعهد لازم داده می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت حسابداری

شرکت سهامی خاص:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه کلیه‌ی اعضا

  • اصل گواهی عدم سو پیشینه‌ی کیفری

  • اقرارنامه امضا شده

  • چنانچه امور ثبتی شرکت توسط وکیل انجام می‌گیرد، وکالتنامه‌ی او نیز ارایه شود

 شرکت با مسولیت محدود:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمام اعضا

  • تکمیل و ارایه‌ی اساسنامه‌ی شرکت در 2 نسخه

  • اصل گواهی عدم سو پیشینه‌ی کیفری

  • تکمیل و ارایه فرم تقاضانامه در 2 نسخه

  • اقرارنامه امضا شده و نسبت به موضوع و نیاز به مجوز، مجوز مربوطه اخذشود

  • تکمیل و ارایه‌ی شرکتنامه

علاوه بر این اگر سهامداران یا اعضای هییت مدیره اشخاص حقوقی هستند، باید یک کپی از معرفی نامه‌ی نماینده در سربرگ، مدارک شناسایی نماینده‌ی فرد حقوقی و آخرین روزنامه‌ی رسمی شخص حقوقی تهیه شود.

محاسبه گران

مراحل تاسیس شرکت حسابداری

جهت صدور آگهی تاسیس شرکت، پیش‌اگهی آن پس از طی شدن کلیه‌ی مراحل ثبت شرکت، از طریق اداره‌ی ثبت شرکت‌ها صادر می‌گردد و بعد از آن، پیش آگهی به صورت آگهی در روزنامه‌ی رسمی چاپ می‌شود.

به‌منظور صدور و چاپ آگهی تاسیس شرکت، مدارک ثبتی شرکت(اضهارنامه / تقاضانامه / شرکت‌نامه/ اساس‌نامه و صورتجلسه) باید حتما توسط شرکا امضا شود و به تایید اداره‌ی ثبت شرکت‌ها رسیده باشد و به مهر این اداره ممهور شود تا در روزنامه‌ی رسمی چاپ شود، آگهی روزنامه‌ی رسمی، یک سند دولتی و قطعی محسوب می‌شود. البته آگهی تاسیس یک شرکت باید در روزنامه‌ی رسمی که وابسته به قوه‌ی قضاییه است، به چاپ برسد.

شرکت‌هایی که سهامی خاص هستند، می‌توانند خودشان روزنامه‌ی موردنظرشان را انتخاب کنند. هزینه‌ی آگهی نسبت به روزنامه‌ای که انتخاب می‌کنند متغیر است. مثلا چاپ آگهی در روزنامه‌ی اطلاعات و کیهان گران‌تر می‌شود. علاوه بر این، متن پیش‌نویس آگهی باید در دفاتر ثبتی شرکت‌های اداره‌ی ثبت، تنظیم و به امضای شرکای شرکت(درصورت داشتن شریک) برسد.

درآمد شرکت حسابداری

پیدایش همیشگی مشکلات مالی و مالیاتی در شرکت‌ها و موسسات، منجر به نیاز بازار به شرکت ‌های حسابداری شده است .

به همین دلیل امروزه بازار کار حسابداری یکی از پردرآمدترین بازارهای کار به خصوص در ایران به حساب می‌آید. همچنین شرکت‌های حسابداری در بخش مالیات فعالیت بسیار گسترده‌ای دارند. از موسسات کوچک گرفته تا کارخانه‌های عظیم، حداقل برای تهیه‌‌ی اظهار نامه‌ی مالیاتی نیازمند این شرکت‌ها هستند. تعیین محاسبه‌ی سود یک بیزینس توسط یک حسابدار مقدور است و همین تعیین میزان سود، مبنای محاسبه‌ی مالیات شرکت‌ها می باشد، به همین علت کسب‌وکارها به شرکت‌های حسابداری نیاز پیدا می‌کنند.

در واقع تا موقعی که شرکت‌ها و سازمان‌ها مشغول کار و فعالیت هستند، شرکت‌های حسابداری هم، پویا و فعال هستند.  نتیجتا طی این روند در بازارکار، شرکت‌های حسابداری همیشه پرکار و پرسود هستند. علاوه بر آن، هرچه میزان تبحر، تجربه و کیفیت کار شرکت‌ها و همین‌طور مهارت حسابدارانی که در شرکت‌های حسابداری مشغولند، بیشتر باشد، شانس افزون‌تری برای دریافت پروژه دارند و کسب درآمد بالاتر داند.

اگر بخواهیم لیستی از درآمدهای یک شرکت حسابداری را ارایه کنیم، به شرح زیر است:

  • استخدام حسابدار پاره‌وقت به کسب‌وکارهای نوپا

  • اعزام نیروی ماهر تمام‌وقت

  • مشاوره‌ی مالیاتی

  • مشاوره‌ی بیمه‌ای در رابطه با قراردادهای کارکنان و لیست حقوق

  • حسابرسی و کنترل حساب‌های موسسات

  • آموزش حسابداری به افراد متقاضی جهت ورود به بازار کار

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.