آیا باز شدن مرز ایران و ترکیه باعث رشد اقتصادی می شود؟

اما اگر بخواهیم کمی ریزبینانه تر به این قضیه نگاه کنیم، می توان گفت ایران تقریبا در یک قرنطینه کامل به سر میبرد، زیرا از اسفند ماه  سال ۱۳۹۸ که اغلب کشورها علی الخصوص ترکیه که مراودات زیادی با ایران در سال های اخیر داشته، مرزهای زمینی و هوایی خود را بر روی ایران بسته اند و در نتیجه کشور نیز با بحران های جدیدی روبه رو شده است.

حال در این بخش قصد داریم به همین موضوع بپردازیم که بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه چه پیامدهایی بر اقتصاد ایران داشته و باتوجه به اینکه همچنان ریشه کن شدن کووید-۱۹ مشخص نیست، اقتصاد ایران در انتظار چه اتفاقاتی است؟

تور لحظه آخری ترکیه پرطرفدارترین پکیج مسافرتی میان ایرانیان است زیرا به گفته ی الفبای سفر " کشورهای هم مرز با ترکیه از جمله ایران از این کشور به عنوان محلی برای انتقال و ترانزیت انرژی و کالا استفاده می نمایند و از طرفی ترکیه محل تلفیق فرهنگ آسیایی و اروپایی است و جذابیت های خاص خود را دارد برای همین سالانه میلیون ها نفر مسافر و گردشگر برای بازدید از جاذبه های توریستی ترکیه به این کشور سفر می نمایند.

می توان گفت سفر به این سرزمین با تور ترکیه محبوبترین کار در میان ایرانیان است." اما در 4 اسفند 98 در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی تمامی مرزهای ایران و ترکیه بروی همگان بسته می شود.

بدین ترتیب با افزایش آمار مبتلایان به کووید-19 در ایران و همچنین ترکیه، بسیاری از ایرانیانی که از قبل در آفرهای تور ترکیه ، پکیج های مسافرتی همچون، تور مارماریس و تور لحظه آخری استانبول را خریداری کرده بودند مجبور به لغو سفرهای خود شدند و حتی مجاب شدند تمامی هزینه هایی که برای تورهای خود کرده بوند را از آژانس های مسافرتی ارائه دهنده تورهای مسافرتی پس بگیرند و این در واقع شروع روزهای تیره برای شرکت هایی بود که چشم به فروش تورهای نوروزی دوخته بودند.

در نتیجه بسیاری از آژانس ها با ضررهای هنگفتی مواجه شدند و علاوه بر آن ناچار به تعدیل کارکنان خود و حتی بستن کسب و کار خود شدند و این یعنی افزایش آمار بیکاری در جامعه. جالب است که بدانید در بین تمامی تورهای ترکیه، تور استانبول بیشترین متقاضی را برای ایام نوروز داشت زیرا به نقل از الفبای سفر:

"استانبول محبوب ترین تور خارجی برای ایرانی ها محسوب می شود که همیشه بصورت هوایی و توسط برخی مجری های تور مسافرتی به صورت تور زمینی و یا تور ترکیبی آنتالیا استانبول برگزار شده است. چند سالی است که در فصول سال و بصورت محدود، تور زمینی استانبول با اتوبوس vip از تهران نیز برگزار می شود و استقبال بسیار خوبی را از سوی علاقه مندان به تور زمینی استانبول داشته است"

البته که استقبال بالا برای سفر به استانبول به این دلیل هم می باشد که بسیاری جهت خرید اجناس ترک به آن جا سفر می کنند و با این حال فروشندگان پوشاک نیز با زیان های مالی مخصوصا قبل از تعطیلات عید نوروز مواجه شدند.

در کنار زیان هایی که به آژانس های مسافرتی وارد شد و در نتیجه تعداد بسیار زیادی از آن ها مجبور شدند تا برای همیشه کسب و کار خود را متوقف کنند. ایرلاین ها نیز با مشکلات شدیدی مواجه شدند. در این بین ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی شده و تمامی ناوگان ۳ ایرلاین نیز زمین گیر شده‌اند، ایرلاین‌های ایرانی تا تاریخ 3 آوریل زیان 30000 میلیارد ریالی را متحمل شده اند و از طرفی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در انتهای سال مالی متحمل زیانی 2000 میلیارد دلاری شده است.

نمی توان از این نکته قافل شد که در سال های اخیر بسیاری از دانشجویان ایرانی، جهت ادامه تحصیل روانه ترکیه شده بودند اما امکان این را نداشتند که در کنار دوستان و خانواده های خود حضور داشته باشند چرا که تعداد پروازها در آسمان ایران به شدت کاهش یافت و بسیاری از شرکت های هواپیمایی خارجی همچون ترکیش حاضر به پذیرش مسافران ایرانی نشدند و در نتیجه اگر دانشجویان ایرانی به ایران می‌ آمدند، امکان بازگشت به ترکیه برایشان مقدور نبود.

از طرفی در سال های اخیر بیشترین گردشگران خارجی که برای مسافرت به ایران می آمدند از دو کشور همسایه یعنی عراق و ترکیه بودند و حال بسته شدن مرز ها عاملی شد تا علاوه بر اینکه ایران با کاهش چشمگیر گردشگران خارجی مواجه شود، ورود ارز خارجی به کشور نیز با مشکلات جدی ای مواجه شود. 

سرانجام بعد از اینکه ترکیه موفق شد آمار مبتلایان خود به ویروس کرونا را کاهش دهد، در ماه ژوئن 2020 دولت این کشور اعلام کرد که قصد دارد با فراهم کردن قوانین سختگیرانه ای، بار دیگر میزبان گردشگران خارجی به شرط دریافت گواهی سلامت گردشگری توسط مسافران باشد. از آن پس به بعد، عبارتی که در اینترنت بسیار زیاد توسط کاربران ایرانی جستجو میشد این بود که مرزهای ترکیه کی باز می شوند؟

آمار دولتی ترکیه نشان می دهد که ایران در سال 2020، 526 میلیون دلار به ترکیه صادرات داشته که این رقم در مقایسه با سال قبل که معادل 922 میلیون دلار بوده کاهش چشم گیری را نشان می دهد.

با این حال به نظر می آید که از سرگیری روابط تجاری میان ایران و ترکیه در اولویت دولت کشور همسایه غربی است. هرچند که نمی توان سود دو کشور در زمینه گردشگری را در نظر نگرفت و از حضور پر شمار گردشگران ایرانی در شهرهایی چون استانبول، آنتالیا، مارماریس، وان و... چشم پوشی کرد. اما باتوجه به آغاز موج دوم ویروس کرونا در ایران و مهار نشدن آن، به نظر می آید که همچنان عبارت مرز ترکیه کی باز می شود؟ جز پر جستجو ترین عبارت در اینترنت از طرف کاربران ایرانی باقی بماند.

الفبای سفر دات کام

حضور گردشگران ایرانی در ترکیه، پیش از شیوع کرونا

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی درمورد بازگشایی مرزهای هوایی برای افرادی که اقامت کاری ترکیه دارند و سپس کسانی که قصد سفر توریستی به ترکیه را دارند به گوش میرسد. این در حالیست که به نقل از الفبای سفر " با اعلام دو شرکت هواپیمایی ماهان ایر و قشم ایر با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت ترکیه، پروازهای تهران-استانبول-تهران تا اطلاع ثانوی باطل می گردد.

ناگفته نماند که این محدودیت ها در همین تاریخ توسط ترکیه اجرایی شده است. این در حالیست که در روز قبل اعلام شده بود ایرلاین ترکیش، قرار است از تاریخ اول آگوست (11 مرداد) پروازهای خود را به سه شهر تهران، تبریز و شیراز به اجرا درآورد. گفتنی است که این تصمیم در پی تشدید ویروس کرونا در ایران اتخاذ شده است."

بعد از بازگشایی مرزها با رزرو تورهای مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید. ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند. پس کافیست به وبسایت زیر مراجعه نمایید.

alefbatour.com

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.