تحلیلی از تحولات مهم "تبرک " با چند برنامه برای دو زیرمجموعه، خرید کارخانه و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گروه کارخانجات تبرک که با نماد "تبرک" در بازار دوم معاملات فرابورس حضور دارد، دو زیر مجموعه اصلی و مهم حاضر در بورس با نمادهای "غشهداب و غپونه" بوده و اخیرا" با تحولات افشا شده و ظرفیت هایی همراه شده است.

حال و آینده نوش پونه مشهد و اثر حذف احتمالی دلار ۴۲۰۰ تومانی از واردات روغن

براساس این گزارش، شرکت نوش پونه مشهد در زمینه تولید روغن های خوراکی و محصولات آردی (کیک، کلوچه و بیسکوییت) فعالیت می کند و ۸۶ درصد از سهام این مجموعه متعلق به گروه کارخانجات تبرک است. این شرکت در سال ۹۸ قادر به تحقق سود ۵۱۷ ریالی برای هر سهم شد.

در این میان، روغن خام مورد نیاز "غپونه" باید از خارج از کشور وارد شود. محصولی که جزء آخرین اقلامی است که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می گیرد اما این احتمال وجود دارد که دولت با توجه به مشکلاتی که با آن درگیر است، ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات روغن خام حذف کند.

این موضوع در مجموع می تواند موجب بهبود صنعت روغن و بزرگ شدن سود این شرکت ها شود. چرا که بهای تمام شده روغن خام مصرفی سال گذشته این شرکت ها حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هرتن بود که با قیمت حدود ۵.۶ میلیون تومانی هر تن به فروش می رسید. بنابراین می توان پیش بینی کرد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نرخ فروش تا چندین برابر این رقم افزایش پیدا کند. در این صورت و با فرض اینکه شرکت با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار تنی فعالیت کند، مس توان در انتظار سود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ریالی برای سهم بود.

اما در بعد اجرایی، "تبرک" به عنوان سهامدار عمده شرکت نوش پونه مشهد، دو روز پیش (۳۰ تیر) با افشای اطلاعات در کدال از برنامه فرایند انتقال "غپونه" از بازار پایه زرد به بازار اول یا دوم فرابورس پرده برداشت.

برنامه های دومین زیرمجموعه تبرک

دومین زیر مجموعه تبرک یعنی شهداب ناب خراسان هم که در زمینه تولید و فروش رب و سس گوجه فرنگی فعال است و ۵۱ درصد از سهام آن متعلق به گروه کارخانجات تبرک بوده با وضعیت مناسب تولید و فروش، قادر شده به ازای هر سهم حدود ۸۰۰ ریال سود بسازد که نسبت به دوره مالی قبل با رشد ۱۲۰ درصدی مواجه شده است.

این شرکت نیز در ماه های اخیر برای اصلاح ساختار مالی، مجوز افزایش سرمایه ۲۴۷ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را از سازمان بورس گرفته است. در این میان "غشهداب" هم مالک ۸۸ درصد از شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار بوده که با نماد "غبهار" و ارزش بازار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار پایه فرابورس حضور دارد و سهام آن معامله می شود.

همچنین شهداب با انتشار اطلاعیه روز گذشته (۳۱ تیر) در کدال اعلام کرده ۱۰۰ درصد سهام شرکت بهینا که در زمینه تولید سس گوجه فرنگی فعالیت می کند را از گروه کارخانجات تبرک خریداری خواهد کرد. این انتقال سهام، موجب افزایش زنجیره تولید و فروش در شرکت شهداب می شود. چرا که ماده اولیه تولید سس های کچاب و یک نفره تولیدی شرکت بهینا رب گوچه فرنگی بوده که از شرکت شهداب تامین خواهد شد و این موضوع باعث شناسایی سود فروش سرمایه گذاری ها برای "تبرک" خواهد شد.

اما نکته جالب در مورد گروه تبرک، قصد این شرکت برای توسعه فعالیت ها است که طی افشای اطلاعات ۲۶ تیر از سرمایه گذاری در یک کارخانه تولید شیشه های دارویی و غذایی به همراه بانک سامان و شرکت شیشه همدان خبر داده است.

بنابراین با توجه به این موارد، به نظر میرسد مدیران شرکت به طور جدی در راستای توسعه ساختار در حرکت هستند و بعید نیست در ماه های آینده خبرهای بیشتری از این شرکت در کدال منتشر شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.