سهام عدالت چیست؟ ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

سجام چیست؟

کلمه ی سجام مخفف شده ی این عبارت می باشد سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان. که جهت ارائه سریع و هرچه بهتر خدمات به وسیله ی شرکت های سپرده گذاری مرکزی برای تسویه انواع وجوه و اوراق بهادار شروع به کار نموده است, سجام یک سامانه تجاری نیست بلکه یک سامانه زیرساختی در تمامی بازارهای سرمایه گذاری می باشد چون هدف آن تولید یک سامانه برای جمع آوری کردن اطلاعات مشتریان خود می باشد نه این که دارای هدف کسب درآمد برای خود باشد.

از  سامانه سجام که به صورت فراگیر می باشد جهت ثبت نام اولیه برای همه ی سرمایه گذاران به صورت ایرانی و خارجی, حقیقی و حقوقی در بازارهای سرمایه استفاده می شود برای همین علت می توان این سامانه را به عنوان یک سامانه ملی نیز معرفی نمود.

با پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی مخصوصا در بازار سرمایه این بازار دارای تغییرات خیلی زیادی شد چون دیگر به جای خرید و فروش به صورت حضوری مردم علاقه مند به معاملات آنلاین هستند برای همین علت امروزه رقابت خیلی زیادی بر سر زیاد شدن پذیرش مشتری ها از راه های سامانه آنلاین می باشد. این سامانه سجام نیز به دلیل ثبت نام های آنلاین همان طرح جامع آنلاین نیز گفته می شود و به دلیل افزایش تقاضا و بزرگ تر شدن جامعه بورس در ایران مردم زیادی به آن روی آورده اند.

و این سامانه لازم به ذکر است که خیلی فراتر از سایر بازارهای بورس و بازارهای مالی می باشد چون به عنوان یک زیرساخت جهت مبارزه با انواع پولشویی و کلاهبرداری محسوب می شود. و مسئول مدیریت و جمع آوری کردن تمامی اطلاعات مشتریان می باشد به این صورت که این سامانه سجام کل دارایی فرد متقاضی را در حساب های کارگزاری در یک جا جمع می کند که این کار مانع از پولشویی می گردد.

ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام به چه صورت می باشد؟

طبق تصویب سازمان بورس تمامی افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه را دارند چه افرادی که دارای کد بورسی هستند و چه افرادی که قصد دریافت کد بورسی را دارند و جدیدا وارد بازار سرمایه می شوند باید حتما به سامانه سجام وارد شده و اطلاعات خود را در صورت لزوم ویرایش نمایند, در این اواخر بانک ها نیز برای اعطای وام از سپرده گذاران خود می خواهند تا در این سامانه سجام احراز هویت کرده و ثبت نام کنند.

کسانی که در این سامانه نام نویسی کرده اند و فرمی که از طرف سازمان بورس تعیین شده را می توانند پر کرده که در مراجعه های بعدی برای تمامی شرکت های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها دیگر نیازی به پر کردن مجدد فرم ها ندارند این کار به عنوان یک مزیت بوده و روند بسیار کارها را در مراحل بعدی بسیار کم کرده است چون تمامی اطلاعات شما در سیستم قبلا پر شده و ذخیره می گردد.

این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی و تمامی اطلاعات هویتی بوده و با وارد کردن شماره تلفن و شماره حساب و آدرس های الکتریکی و آدرس محل سکونت که از طریق این سامانه سجام ثبت شده دیگر نیازی به دریافت مجدد آن در هیچ نهاد مالی از این به بعد وجود ندارد. این ثبت نام در دو مرحله به صورت زیر انجام می گیرد:

 نحوه ثبت نام در سامانه سجام: در اول کار با وارد کردن تمامی اطلاعات خود در سامانه ثبت کنید تا این اطلاعات هویتی شما کنترل شوند و بعد از تایید آن اس ام اس پیگیری برای شماره تلفنی که وارد کرده اید ارسال می شوند.

- احراز هویت در سجام: در مرحله دوم هم می توانید با مراجعه به دفتر پیشخوان اقدام به احراز هویت نموده و هم از طریق نرم افزار سیگنال.

سهام عدالت چیست؟

به اقشاری که دارای درآمد پایینی در جامعه هستند سهامی از فروش تسهیلات  شرکت های دولتی ارائه می شود که به اصطلاح نوعی یارانه می توان تلقی کرد. در دولت نهم سهام عدالت  از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی برای اقشار کم درآمد واجد شرایط اجرایی شد. هدف از عرضه سهام عدالت را دولت در گسترش سهم بخش تعاون اعلام کرد. که در بین همه ی طرح های اقتصادی دولتی که برای حمایت از اقشار کم درآمد و بهبود رفاه حال آن ها و فقرا مورد حمایت قرار گرفته است.

در تاریخ ۱۳۸۴ این آیین نامه اجرایی برای افزایش ثروت خانواده های کم درآمد بر اساس توزیع سهام عدالت از طریق گسترش سهام بخش های تعاون توسط هیئت وزیران به تصویب نهایی رسید. مرحله ی اول واگذاری سهام عدالت برای بعضی از افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و یا کمیته امداد و رزمندگان فاقد شغل که بی کار بودن تقسیم گردید و  تحت عنوان برگه های مخصوص که به عنوان سهام عدالت بود به مشمولان این طرح واگذار شد.

سهام عدالت

در ابتدا این برگه ها دارای ارزش پانصد هزار تومانی  از سهام بودکه بعد ها این 500 هزار تومان به یک میلیون تبدیل شد و افزایش یافت. برای اقشار کم درآمد کشور قرار بود نصف قیمت هر سهم برای آن ها تخفیف شود و نصف دیگر آن از محل سود شرکت به مدت ده سال به آن ها بازپرداخت گردد. ولی یک ایرادی که مورد انتقاد قرار می گیرد این است که برنامه ای برای مشمولانی که فوت می کنند یا نوزادانی که متولد می شوند پیش بینی نشده است و تکلیف آن ها با این طرح کاملا نامشخص می باشد .برای اطلاعات بیشتر درباره سهام عدالت به لینک زیر مراجعه کنید :

https://chartiran.com/۲۵۸۴/saham-edalat

عرضه اولیه چیست؟

منظور از عرضه اولیه این است که یک شرکت خصوصی به وسیله ی فروش اولین سهام خود به یک شرکت عمومی تبدیل می شود. در عرضه ی اولیه سهام این کار موجب می شود تا سرمایه گذاران به جای این که از سهام های موجود خریداری کنند سرمایه خود را صرف خرید سهام جدید می کنند برای همین علت موجب کاهش تقاضا در سهام های موجود می شود در صورتی که در بازار بورس عرضه ی کل سهام خیلی زیاد شده است.

این وضعیت موجب تنزل قیمت ها می شود. عرضه اولیه یک شرکت به معنی این نیست که آن یک شرکت تازه ای می باشد به دلیل این است که در بورس خرید و فروش سهام آن به تازگی تایید شده و اجازه ی خرید و فروش را گرفته است. برخی از این شرکت ها که دولتی می باشد دارای سابقه ی چندین ساله در بازار بورس هستند .

عرضه اولیه چیست: عرضه اولیه سهام یک سرمایه گذاری و شروع امن برای افرادی که اقدام به خرید می کنند به شمار می رود. به دلیل این که این نوع سهام هنوز بر اثر گردش تغییر قیمت پیدا نکرده و برای اولین بار است که آن سهم قیمت گذاری می شود. برای همین علت عرضه اولیه برای افراد تازه وارد در بورس یک گزینه جذاب برای سرمایه گذاری می باشد چون اکثر اوقات سود آور می باشد.

به دلیل وجود دو محدودیت قیمت سهام در عرضه اولیه رشد می کند اولین محدودیت در تعداد سهام های عرضه شده و دومین محدودیت در تعداد سهام های قابل خریداری می باشد.  و برای این که برای سرمایه گذار جذابیت داشته باشد قیمت عرضه اولیه سهام یک مقدار ارزان تر از قیمت واقعی که برآورد شده توسط تحلیل گران می باشد در صف فروش عرضه می شود چون این کار موجب افزایش تقاضا برای خرید آن سهام می شود.

عرضه اولیه

چه زمانی بهترین وقت برای فروش عرضه ی اولیه می باشد؟

این عرضه می تواند در بازار فروش یک رابطه برد- برد ایجاد نمایند چون عرضه اولیه موجب رونق توسعه اقتصادی و بازار بورس با حفظ تمامی منافع سرمایه گذاران می شود. البته این موضوع که سرمایه گذار باید برای مدت نامعین سهام تازه عرضه ی خود را در سبدش نگه دارد کاملا غلط است. این عرضه از نظر تئوریک به گونه ای طراحی شده تا موجب بهره مندی شرکت کننده های خود با بازدهی 10 تا 20 درصدی شوند.

زمان فروش عرضه ممکن است نسبت به عوامل مختلفی که سرمایه گذار به آن دچار می شود بستگی دارد مانند: نیاز به نقدینگی که در صورت فروش از این عرضه دریافت می کند و یا خرید اولین عرضه از کارگزار به صورت اعتباری و در نهایت تسویه حساب با کارگزار و غیره... برای همین هیچ قطعیتی برای این موضوع وجود ندارد و سرمایه گذار می تواند فردای همان روز سهام خود را به فروش بگذارد. البته با مطالعه برخی موارد که در زیر به آنها به صورت مختصر توضیح داده شده می توان بهترین وقت برای فروش عرضه را دانست:

  • در بازار بورس توجه لازم به میزان کوچکی و یا بزرگی شرکت

  • در بازار بورس ارزیابی کامل از وضعیت فعلی و آینده شرکت

  • در کانال های خبری کارگزاریها و سایت های تحلیل گری مطالعه تحلیل بنیادی سهام های عرضه اولیه

  • روند فعلی بازار بورس را بررسی کرد

  • پس از اولین عرضه رفتار سهامداران عمده را بررسی کرد

زمانی عرضه اولیه برای شما ممکن است سودآور باشد که قیمت هر سهم با ارزش واقعی آن تفاوت چندانی نداشته باشد یا زمان ارائه عرضه اولیه شرایط بازار به صورت کلی مناسب نبوده است. پس همیشه قبل از خرید هر سهم آن را یه صورت دقیق بررسی نمایید

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.