تسهیم، حلقه‌ی گمشده‌ی کسب و کارهای پلتفرمی

از ابتدای ورود خدمات مالی آنلاین در ایران بیشتر تمرکز این خدمات بر آسان کردن روش‌های دریافت پول از مشتریان بوده است. اما دریافت وجه تنها یک جنبه از خدمات مالی مورد نیاز کسب‌وکارهاست. هر کسب‌وکاری بسته به مدل مالی‌اش به شکلی از سهم‌بندی پول‌های پرداختی به دیگران هم نیاز دارد. 

سامانه‌های ارائه‌ی کالا و خدمات (Platform) بدیهی‌ترین مثال این نیاز در میان کسب‌وکارها هستند. مثلا تاکسی‌های اینترنتی به سامانه‌ای برای پرداخت سهم راننده‌ها از کرایه نیاز دارند، بسترهای فروش آنلاین باید پس از برداشت کارمزدشان از فروش، باقی مبلغ دریافتی را به حساب فروشنده‌های خرد بریزند و سایت‌های پخش فیلم، حق صاحبان فیلم‌ها را از محل دریافت حق اشتراک از کاربرانشان تامین می‌کنند. 

درآمد بسترهای ارائه کالا و خدمات (Platform) معمولا بخش کوچکی از کل پولی است که بین کاربران آنها جابه‌جا می‌شود. اگر همه‌ی این پول‌ها مستقیم به حساب کسب‌وکار بروند و از آنجا بین مشتریان وجه دوم پخش شوند، موجودی در گردش این حساب بانکی بسیار بسیار بیشتر از درآمد واقعی این کسب‌وکارها خواهد بود. موجودی بزرگی که در بسیاری از کشورها مشکلات قانونی و مجوزهای بانکی خاص خودش را دارد و حتی ممکن است توضیح دادن آن برای ممیزهای مالیاتی با توجه به قوانین کشورهای مختلف هم چندان آسان نباشد. راه‌حل امروزی این مشکلات حساب واسط و فرآیند تسهیم است. 

وندار-فرایند موجود

فرایند موجود (بدون وجود حساب واسط)

وندار-پتلفرم

فرایند بهینه برای کسب و کارهای پلتفرمی (با کمک حساب واسط)

کسب‌وکارهای امروزی برای دریافت پول به دنبال خدماتی هوشمندتر و منطبق‌تر با نیازهای مختلف و همواره در حال تغییر خود، به فین‌تک‌ها مراجعه کرده‌اند. در حالت عادی همین دلایل و نیازها باید در تقسیم و سهم‌بندی و واریز پول‌های‌شان برای دیگران هم برقرار باشد و آنها را به سمت خدماتی امروزی متناسب با کسب‌وکارشان هدایت کند.

برای نمونه کسب‌وکارهایی که از ابزارهای دریافت پول وندار (درگاه پرداخت اینترنتی، فرم پرداخت و برداشت خودکار حق اشتراک) استفاده می‌کنند، می‌توانند با تعریف فهرستی از بی‌شمار مخاطبان کسب‌وکارشان (مشتریان وجه دوم، فروشگاه‌های آنلاین طرف قرارداد، شرکا و همکاران) پول‌های دریافتی را مستقیم از کیف پول‌شان نزد وندار به حساب این مخاطبین واریز کنند. روشی سریع، خودکار و مقیاس‌پذیر که در آن سندهای مالی کمتری زده می‌شود، بار کمتری روی دوش نیروهای مالی قرار می‌گیرد و تنها درآمدهای خالص به حساب کسب‌وکار واریز می‌شوند که دردسرهای حسابداری و مالیاتی کمتری خواهد داشت. 

حساب واسط وندار

نمایشی از حساب واسط وندار

به این ترتیب وندار با کاهش دغدغه‌های مربوط به فرایندها و ابزارهای مالی، کمک می‌کند کسب‌وکارها توان و تمرکز بیشتری برای هسته‌ای اصلی فعالیت‌های خود، یعنی کار روی ارائه خدمات و محصولات با کیفیت‌تر داشته باشند. 

اما برای انتخاب کارآمدترین ابزار تسهیم چه عواملی را باید در نظر داشت؟ 

برای یک کسب‌وکار تاکسی اینترنتی، سرعت بالاتر تسویه‌ حساب با رانندگان تاکسی‌ها مزیتی است که می‌تواند با استفاده از آن رانندگان بیشتر و بهتری را به خدماتش جذب کند یا فروشگاه‌های کوچک اینترنتی بیشتر تمایل دارند روی بستر خرید و فروشی فعالیت کنند که کارها در آن خودکار صورت می‌گیرد و لازم نیست برای هر بار تسویه حساب، درخواستی ارائه دهند. بنابراین قدرتمندترین ابزار تسهیم، ساختاری است که:

  • محدودیتی برای تعداد مخاطبان نداشته باشد.

  • بیشترین نوبت تسویه در روز را ارائه دهد تا مشتریان کسب‌وکارها زودتر به پول‌های‌شان برسند

  • فرآیند تسویه‌اش را بتوان با رابط‌های برنامه‌نویسی (API) خودکار کرد

  • راه‌حلی برای تسویه در روزهای تعطیل برای کسب‌وکارهای خاص داشته باشد.

ویژگی‌هایی که هر کدام از آنها می‌تواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای کسب‌وکارهای امروزی باشند و در نظر داشتن آنها، انتخاب میان خدمات متنوع شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی پرداخت آنلاین را آسان خواهد کرد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.