عبور از تنگنای تامین مواد شیمیایی و پلیمری توسط شرکت «کانگورو»

شرکت تولیدی صنعتی علمی‌سازان پاسارگاد، با برند (کانگورو) یکی از این شرکت هاست که در سال 1386با هدف تولید و تامین مواد اولیه شیمیایی و پلیمری مورد نیاز کارخانه‌های صنایع پایین‌دستی داخلی، نفت، گاز و پتروشیمی تاسیس و راه‌اندزی شد.

این شرکت که در سال 2014 میلادی با اخذ نمایندگی رسمی از شرکت الساپا استرالیا، فعالیت خود را به ‌صورت تخصصی در حوزه واردات، تامین مواد شیمیایی و پلیمری خاص متمرکز کرده و همزمان با راه‌اندازی پایگاه فروش مواد شیمیایی و پلیمری برای نخستین بار در کشور، توانسته گامی مهمی در ارتقای مدیریت زنجیره تأمین مواد اولیه، توزیع و تغذیه خطوط تولید بردارد.

در همین راستا، مهیار کارگر مدیرعامل شرکت علمی‌سازان پاسارگاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد:

کارخانه تولیدی علمی‌سازان پاسارگاد در اصفهان واقع شده و در حال حاضر پنج نوع محصول را تولید می‌کند که بیشتر آنها محصولات پتروشیمی بوده و برخی محصولات نیز کاربردهای دیگری در صنایع پایین‌دستی دارند. به صورت کلی دسته‌بندی آنها مربوط به آنتی اکسیدانت ، امولسیفایر و افزودنی‌های صنعت پلیمر می‌شود.  

علمی سازان

کارگر در ادامه خاطرنشان کرد:

در این مجموعه، برخی مخازن اصلی، راکتور صنعتی و نیمه‌صنعتی و بویلر وجود دارد. از این‌ رو کل موارد زیرساختی که برای تولید مواد شیمیایی خاص مورد نیاز است در مجموعه ایجاد شده است. در مجموعه کانگورو یک تیم متخصص شیمیایی حضور دارد که ابتدا محصولات را به صورت نیمه صنعتی تولید کرده و پس از آن در اشل صنعتی به تولید می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه چگونه تامین شده و اینکه آیا خود مجموعه توان تولید این مواد را دارد یا خیر، بیان کرد:

پیش از این، برخی مواد اولیه مثل ماده اکسیدانت مورد نیاز  از خارج کشور برای پتروشیمی‌ها وارد می‌شد، اما با تلاش متخصصین مجموعه این ماده بومی‌سازی شده و در حال حاضر سفارش‌های جاری پتروشیمی‌ها توسط این شرکت تامین می شود.

برنامه‌های آتی کانگورو برای افزایش تولید

مدیرعامل شرکت علمی‌سازان پاسارگاد با اشاره به تنوع محصولات و برنامه های آتی شرکت گفت: حضور یک تیم کارشناسی در مجموعه برای شناسایی فرصت‌های جدید و همچنین بررسی موادی که قابلیت تولید در داخل را دارند یکی از نقاط قوت مجموعه است. از این‌رو با توجه به فرصت‌های موجود بازار، محصول مورد نیاز مشخص شده و نمونه اولیه محصولات، بومی سازی شده به مشتری ارائه شده و در صورت تایید مشتری به تولید انبوه می رسد.

مشکلاتی از جنس تولید

کارگر در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، یادآور شد: صنعت شیمیایی همواره دچار مشکلات بسیار بوده است. یکی از مسائلی که تولیدکنندگان را اذیت می‌کند، موضوع به ‌موقع تامین نشدن مواد اولیه است. از آنجایی که کشور طی سال‌های گذشته دچار مشکلات ارزی بوده و از سوی دیگر، تامین ارز و فرآیند ثبت سفارشات بسیار زمان‌بر شده، این موضوع سبب شده که سفارش‌های خارجی به‌ موقع انجام نگیرد و به دنبال آن نیز کالا به ‌موقع به دست تولیدکننده نرسد.

وی به موضوع نوسان نرخ ارز نیز اشاره کرد و گفت: طی یکی دو سال گذشته علاوه بر محدودیت تحریم‌ها، همواره با نوسان نرخ ارز نیز روبه‌رو بوده‌ایم. تاثیر مستقیم این نوسانات زمانی خودش را نشان می‌دهد که مواد اولیه از شرکت های خارجی خریداری شده و قیمت آن را بر روی قیمت‌ تمام‌شده محاسبه کرده‌ایم، اما زمانی که به انبار تولیدکننده می‌رسد، قیمت ارز به شدت روند صعودی به خود گرفته و قیمت تمام‌شده را  هم افزایش می‌دهد. این موضوع گاهی روند قرارداد با تولیدکننده داخلی را خراب می کند، یا اینکه ممکن است که  تولیدکننده این افزایش قیمت را نپذیرد که این امر یکی از دلایل اصلی اختلال در روند بازار است.

مدیرعامل شرکت علمی‌سازان پاسارگاد در پاسخ به این پرسش که برنامه مشخصی برای برون‌رفت از این مشکلات نوسان نرخ ارز وجود دارد یا نه، گفت:

برای از بین رفتن مشکل نوسان نرخ ارز و کاهش اثرات منفی آن بر قراردادها، سعی داریم که قراردادهای‌مان را به صورت ارزی ببندیم که از این بابت نه ما متضرر شویم و نه کارفرما که به نظر این بهترین راهکار برای عبور از این شرایط است.

کارگر با اشاره مشکلات تهیه مواد اولیه از خارج از کشور خاطرنشان کرد: مسائل بسیار پیچیده شده و برخی واردات‌ را کنسل کرده‌ایم. برای نمونه، در زمینه رنگ و رزین و برای واردات تیتان با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌ایم، زیرا برای گرفتن تیتان، تاییدیه بانک مرکزی را برای دریافت ارز مورد نظر، نیاز است که پس از یک ماه و نیم در صف انتظار بودن، اعلام شد که برای این ماده، ارز تعلق نمی‌گیرد و همین موضوع سبب کنسل شدن قرارداد با مشتری می شود.

وی، حجم مواد شیمیایی مورد استفاده در ایران را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: می‌توان ادعا کرد که حدود ۳ درصد بازار رنگ و رزین، پلیمر، آب و فاضلاب و کامودیتی این مواد را به محصولات خود اختصاص داده‌ایم.

کارگر در ادامه با اشاره به شرایط توزیع مواد شیمیایی عنوان کرد:

برخی انبارهای مجموعه در تهران و منطقه شورآب و برخی در اصفهان هستند. در حقیقت از این انبارها کمک گرفته‌ایم که سریع‌تر کالا را به دست مشتری برسانیم. هرچند مسائل حمل و نقل مشکلات خودش را دارد و به تازگی نیز با افزایش هزینه بالای حمل و نقل روبه‌رو شده‌ایم و این موضوع روی قیمت تمام‌شده ما تاثیرگذار شده است.

البته تلاش کرده‌ایم که نرخ حمل و نقل را تعدیل کنیم، اما همواره بحث بسته‌بندی و کیفیت کالای ارسالی، جزو اولویت‌های شرکت است، به گونه‌ای که در مجموعه برای موضوع بسته‌بندی کارشناس داریم تا به لحاظ برچسب، وزن و مشخصات مواد شیمیایی و موارد ایمنی مواد شیمیایی کنترل و تایید کرده و پس از آن برای کارفرما ارسال کند.

وی در رابطه با نحوه توزیع محصولات گفت:

از آنجا که مواد شیمیایی در حجم عمده عرضه می‌شود، به شکل مویرگی قابلیت توزیع وجود نداشته و با توجه به نوع کالای شیمیایی نحوه حمل آن نیز متفاوت است. بسیاری از محصولات مجموعه به صورت حجم بالک بوده و مایع و تانکری حمل می‌شوند

مدیرعامل شرکت علمی‌سازان پاسارگاد (کانگورو) در پایان خاطرنشان کرد: در صنعت شیمیایی فرصت‌های بسیاری برای کار وجود دارد، چرا که مسائل پیرامون مواد شیمیایی بسیار گسترده است. نه فقط برای بازار داخلی ایران، بلکه برای بازارهای صادراتی نیز شرایط خوبی فراهم است؛ اما موضوع این است که می‌طلبد شرایط سیاسی کشور برای ارتباطات شرکت‌ها با کشورهای همسایه بهتر شده تا زمینه و بستر صادرات بیشتر فراهم شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.