چطور می‌توان شکاف پرداخت را به حداقل رساند؟

براساس آمارهای اعلام شده، میزان مشارکت زنان در شرکت‌های تولیدی در سطح کارشناس ۴۰ درصد، در سطح مدیران میانی ۲۸ درصد و در سطح مدیران ارشد ۱۳ درصد است. این شکاف در شرکت‌های تولیدی از جهت سختی کار و مشکلات فرهنگی که برای رشد  زنان در سطوح مدیریتی ارشد دیده می‌شود، طبیعی است.

اما نکته قابل توجه این است که در سطح مدیریت ارشد یک شرکت تولیدی، سطح درآمد مردان، ۲۸ درصد بیشتر از زنان گزارش شده است. این تفاوت در سطح کارشناس و مدیر میانی در حدود ۸ درصد و ۶ درصد گزارش شده است.

اما بررسی شکاف پرداخت در بین رده‌های مختلف نیز حاکی از تفاوت‌های فاحش است که تنها جنسیت در آن دخیل نیست. رده کارشناس در بیشتر شرکت‌ها به‌طور میانگین ۷/ ۳ میلیون تومان درآمد دارند. بیشتر مدیران میانی نیز به‌طور میانگین ۶/ ۵ میلیون تومان در ماه درآمد کسب می‌کنند. علاوه براین مدیران ارشد نیز به‌طور میانگین از درآمدهایی در حد ۷/ ۹ میلیون برخوردارند.

در واقع به‌طور میانگین یک مدیر ارشد ۶ میلیون تومان بیشتر از یک کارشناس در ماه درآمد دارد.

چه عواملی در شکاف‌های پرداختی تاثیر گذارند؟

افزایش درآمد در رده‌های شغلی مختلف بیشتر تحت‌تاثیر مهارت‌هایی مثل افزایش سابقه کاری و تسلط به زبان انگلیسی است؛ درحالی‌که افزایش مدرک تحصیلی تاثیر کمتری بر حقوق دارد.

حال سوال اینجاست که چطور می‌توان از شکاف پرداختی در سطوح مختلف شغلی باخبر شد و این شکاف را در سطح یک شرکت یا سازمان به حداقل رساند و از این طریق در جهت رضایت شغلی بیشتر نیروی کار گام برداشت؟

سایت ایران سلری، اولین مرجع گزارش‌های حقوق و دستمزد ایران به کارفرمایان این امکان را می‌دهد که از میزان پرداخت‌ها در بازار کار به تفکیک صنعت با خبر شوند و با آگاهی از میزان پرداخت‌ها در مشاغل مختلف و رده‌های شغلی به گزارش جامعی درباره حقوق و دستمزد دسترسی داشته باشند.

همچنین کارفرمایان، مدیران منابع‌انسانی و مدیران مالی می‌توانند از این طریق پی به عوامل تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد ببرند و از نیروی کار خود بخواهند که برای افزایش حقوق خود برخی از مهارت‌ها را در خود تقویت کنند.

 ثبت درخواست درخواست

 ایران سلری هر ساله گزارش جامعی درباره حقوق و دستمزد را با تحقیق از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف تهیه می‌کند که کارفرمایان با مطالعه آن می‌توانند دید جامعی نسبت به حقوق و دستمزد نیروی کارشان به دست آورند. این گزارش نتیجه تحلیل و بررسی اطلاعات بیش از 208000 شرکت‌کننده از 31 استان کشور است.

از این طریق نه تنها می‌توان سطح شرکت یا سازمان را از نظر پرداختی بالا برد و به کاهش تفاوت‌ها کمک کرد، بلکه می‌توان شکاف‌های پرداختی نه تنها در میان زنان و مردان را در رده‌های مختلف شغلی به حداقل رساند و به برابری بیشتر حقوق و دستمزد کمک کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.