نگاهی به توسعه ی صنعت گردشگری ترکیه در سال های اخیر

صنعت گردشگری ترکیه پیش از سال ۲۰۱۵

از جمله آن ها می توان به ارائه تسهیلات لازم برای احداث هتل و دیگر مراکز اقامتی توسعه خطوط هوایی و راه‌اندازی پرواز هواپیمایی ترکیه به اکثر نقاط جهان و توجه جدی به رشته‌های هتلداری اشاره کرد.

این بدان معناست که صرفا با معرفی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری و تبلیغات نمی توان منتظر پیشرفت در صنعت گردشگری در کوتاه مدت بود. لازم به ذکر است که یکی از دلایل برنامه ریزی بلند مدت گردشگری توسط دولت ترکیه این است که این کشور بتواند کمبود منابع نفتی و گازی خود را با صنعت گردشگری پر کند.

مهر پرواز

آمار گردشگران خارجی ترکیه تا سال 2015

ورود گردشگران خارجی بین سالهای 2000 و 2005 به میزان قابل توجهی در ترکیه افزایش یافت و از 8 میلیون نفر به 25 میلیون نفر با درآمدی معادل 20.3 میلیارد دلار نیز رسید و در این راستا ترکیه به 10 مقصد برتر بازدید کننده خارجی در جهان تبدیل شد. در سال 2011، ترکیه بر اساس رتبه بندی UNWTO در رتبه ششم محبوب ترین مقصد جهانگردی در جهان و چهارم اروپا قرار گرفت. درسال 2014، ترکیه با جذب حدود 42 میلیون گردشگر خارجی به اوج خود رسید.

صنعت گردشگری ترکیه از سال 2015

در پی حملات تروریستی و آشوب های سیاسی داخلی، بخش گردشگری ترکیه که تا سال 2015 در حال رونق بود، به شدت آسیب دید. بر اساس مطالعه اخیر صندوق بین المللی پول، کاهش تعداد بازدید کنندگان به بخشهای متصل کننده آسیب رسانده، و از رشد کشور در سال 2016 حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی را کاهش داده است. درست قبل از سال 2016، ترکیه به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شد. همچنین علاوه بر موارد نام برده شده در بالا یکی دیگر از اقداماتی که توسط دولت این کشور انجام شد، سهولت ورود مسافران خارجی به کشور بود که فقط 3 درصد از گردشگران خارجی به ویزا احتیاج داشتند و این امر باعث میشد تا بازدیدکنندگان را از رقبای خود در مدیترانه مانند مصر منحرف می کند.

همچنین تا انتهای سال 2015 ترکیه درآمدی معادل 3.7 درصد از تولید ناخالص داخلی داشته و 600000 شغل یا 2.3 درصد از کل اشتغال را ایجاد کرد. لازم به ذکر است که یک میلیون شغل دیگر در بخشهای مرتبط، از جمله صنایع رستوران و اوقات فراغت شکل گرفت.

در سال 2016 بود که با افزایش شدید حملات تروریستی و بحران های داخلی موجب شد تا تعداد گردشگران اروپایی به 30 درصد کاهش پیدا کنند که نیمی از توریست های ترکیه را در سال های گذشته تشکیل می دادند. همچنین ورود یک گروه مهم دیگر، گردشگران روسی به دلیل اختلافات سیاسی که میان ترکیه و روسیه شکل گرفت، از جمله محدودیت در پروازهای چارتر و فروش بسته های سفر، به طرز چشمگیری کاهش یافت.

هرچند که این پیش بینی می شد تا روند بهبودی و بازگشت اطمینان از سوی گردشگران خارجی به کندی شکل بگیرد. اما سریع تر از آن چیزی که پیش بینی می شد صنعت گردشگری ترکیه و اقتصاد این کشور توانست بار دیگر روند صعودی را در پیش بگیرد.

در سال 2017  تعداد بازدیدکنندگان این کشور به 37.9 میلیون رسید. این بهبودی تا حدودی به دلیل فعالیتهای امنیتی شدید و تبلیغات بود. تعداد گردشگران روسی پس از بهبود روابط دوجانبه 444٪ افزایش یافت و در نتیجه روسیه بار دیگر به عنوان بهترین بازار گردشگری ترکیه شناخته شد.

در سال 2018  نیز، انجمن صنعت جهانگردی آلمان با ثبت 70٪ افزایش فقط توسط گروه TUI (یک گروه چند ملیتی فعال در زمینه مدیریت شرکت های هواپیمایی، کشتی ها و ارائه دهنده خدمات توریستی و هتلداری)، رشد رزروهای جهانگردی آلمان را برای ترکیه ثبت کرد.

لازم به ذکر است که در ژانویه 2013، دولت ترکیه اعلام کرد که بزرگترین فرودگاه جهان را در استانبول احداث خواهد کرد. که با این اوصاف بزرگترین شبکه حمل و نقل هوایی جهان در این شهر ایجاد شده و در آینده می توان شاهد آن بود که ترکیه حتی در میان 3 تا از توریستی ترین کشورهای جهان قرار بگیرد.

جدول

اینکه ارزش لیر در سال های اخیر همواره کاهش پیدا کرده است یکی از مباحثی است که موجب شد تا گردشگران خارجی جذب این کشور شوند از طرفی یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت این کشور موقعیت این کشور است که در بین همسایگی و نزدیکی کشورهایی است که مشکلات اقصادی و همچنین جنگ دست و پنجه نرم می کنند.

شهرهای توریستی ترکیه

استانبول

استانبول بزرگ‌ ترین و شگفت انگیزترین شهر ترکیه که پایتخت فرهنگی و اقتصادی این کشور است. این شهر در حاشیه تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. در سال 2010 استانبول توانست عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را از آن خود کند و در سال های اخیر در میان 10 شهر توریستی جهان قرار بگیرد. استانبول مناسب انواع سلیقه ها است. از افرادی که فقط برای خرید، تور ارزان استانبول رزرو کرده اند تا مسافرانی که برای تماشای تاریخ و طبیعت بی نظیر به این شهر سفر می کنند.

آنتالیا

" آنتالیا پنجمین شهر پرجمعیت کشور ترکیه است که در سواحل جنوب غربی کشور ترکیه و در محاصره کوهستان توروس قرار گرفته است و به همین خاطر شهر آنتالیا بزرگترین شهر ترکیه در سواحل مدیترانه و در خارج از منطقه اژه با جمعیت بیش از یک میلیون نفر است. شهر زیبای آنتالیا دروازه ای به ساحل هایی با آب های فیروزه ای است که با آب های آبی خیره کننده خود شناخته شده است.

آنتالیا با دارا بودن جاذبه های طبیعی بسیار زیبا مانند آبشارهای این شهر و همچنین اماکن دیدنی تاریخی راه ها و روش های زیادی را برای لذت بردن در سفر به آنتالیا پیش روی گردشگران قرار می دهد و اینگونه به یکی از مهمترین مراکز تفریحی و توریستی کشور ترکیه تبدیل شده است " البته که این ها تنها انگیزه مسافرانی که به دنبال قیمت تور آنتالیا هستند تا بهترین آن را خریداری کنند نیست و این شهر اکنون یکی از بهترین مقاصد دنیا برای گردشگری سلامت می باشد.

مهرپرواز

دوست دارید تا ترکیه زیبا را تماشا کنید؟

از طریق آژانس مسافرتی مهرپرواز می توانید مطمئن ترین خدمات مسافرتی را دریافت نمایید. همین حالا می توانید با خرید تورهای ارزان داخلی و خارجی از قبیل تور ترکیه، تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی و تور مارماریس به زیباترین نقاط جهان سفر کنید. همچنین با خرید تورهای لحظه آخری نیز از آفر های ویژه بهرمند شوید و با رزرو و خرید بلیط هواپیما از آژانس هواپیمایی مهرپرواز سفری مطمئن را برای خود رقم بزنید. تلاش ما درآژانس مهرپرواز این است تا بهترین هتل ها و اقامتگاه ها را با بهترین قیمت ها به شما مسافران گرامی ارائه دهیم که در تورهای تابستان 99 می توانید از خدمات آن ها بهرمند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.