مهم ترین استراتژی هایی که هرمعامله گر( تریدر) باید بداند

مهندس سینا استوی تحلیلگربازارهای مالی، رمزارزها  و بلاکچین در خصوص استراتژی های حرفه ای در بازار رمزارزها گفت: سرمایه‌گذاران تازه‌‌کار، ممکن است تصور کنند که تریدرهای حرفه‌ای (معامله گران حرفه ای) بیشتر وقت خود را صرف تجزیه و تحلیل بازارها می‌کنند تا بهترین تریدها (معاملات) را انجام دهند؛ اما حقیقت چیز دیگری است.

آنچه که تریدرهای برتر را از تریدرهای متوسط و تازه‌کار متمایز می‌کند، کنترل شبانه‌روزی معامله گران نیست، بلکه استفاده از استراتژی‌های آزمایش شده‌ای است که تریدرهای حرفه‌ای را قادر می‌سازند برای مدت طولانی سوددهی داشته باشند. معاملات انتقالی آتی (Futures Carry Trade)، نرخ فاندیگ و ‌حد ضررمتحرک که تریدرهای برتر به کار می‌برند، اصولی خاص دارد وبراساس استراتژی مشخصی باید وارد این گونه تریدها شد.

همه استراتژی‌های ساده، در بردارنده‌ ربات‌های معاملاتی اختصاصی یا سپرده مارجین قابل‌توجهی نیستند، و این بدین معنا که یک سرمایه‌گذار برای کسب سود به تراز معاملاتی بالایی نیاز ندارد.

اتخاذ استراتژی‌های غیرجهت‌دار (Non-directional)

سینا استوی درادامه به نوعی از استراتژی های بازاررمزارزها با عنوان "استراتژی های غیرجهت دار" اشاره کرد و گفت: بازارهای رمزارزی با نوسانات پرایس‌اکشن ( نوسانات حرکات واقعی قیمت) که شامل افزایش یا سقوط دو یا سه رقمی دارایی‌ها در یک بازه زمانی ۱ تا ۲۴ ساعته است، شناخته شده‌اند.

سرمایه‌گذاران به دلیل احتمال کسب سودهای هنگفت مجذوب این بازار شده‌اند؛ بنابراین، کسب تنها ۲ درصد سود ماهانه از بازارهای رمزارزی، امری غیرعاقلانه به نظر می‌رسد. 

اما چرا یک سرمایه‌گذار، این استراتژی «کم سود» را به کار می‌برد؟ پاسخ این سوال، سود مرکب است. اگر یک تریدر(معامله گر) بتواند ماهانه ۲ درصد سود به دست آورد، سود سالانه او حدودا معادل ۲۷ درصد خواهد بود.

تعداد کمی از معامله گران ( تریدرها) توانایی شناسایی کف‌ها و سقف‌ها به منظور کسب این میزان سود را دارند. بنابراین، کسب سود قابل اطمینان‌تر، فرد را از فشارهای ناشی از ضررهای احتمالی و تعیین زمان مناسب برای معامله ( ترید)، رها می‌کند.

یک استراتژی عالی به نام معاملات انتقالی آتی یا کری ترید (Futures Carry Trade)، خرید رمزارز در بازارهای سنتی و فروش در بازارهای معاملات آتی با زمان‌بندی ثابت را شامل می‌شود. این نرخ را می‌توان با تجزیه و تحلیل شاخص پایه، اندازه‌گیری کرد. معیاری که با عنوان «پریمیوم سالانه بازارهای آتی» نیز نامیده می‌شود.

مبنای قراردادهای آتی اتر – منبع: Skew

این استراتژی معاملاتی، یک معامله ثابت را موجب نمی‌شود، زیرا شاخص مبنا بسته به میزان نگرش صعودی سرمایه‌گذاران نوسان می‌کند. معمولاً آلت‌کوین‌ها به دلیل وجود رقابت کمتر، برای آن‌ها فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کنند.

با مشاهده نمودار بالا، توجه کنید که چگونه اتر در اواسط ماه آگوست سطح 20 درصدی سود سالانه را لمس کرده است.

اما، یک نکته وجود دارد؛ همواره توجه به جزئیات حائز اهمیت بوده و این نکته، امری است که باید به آن دقت داشت. این معامله تنها در صورتی عمل خواهد کرد که رمزارز واریز شده به عنوان سپرده مارجین (مقداری سپرده‌ای که کارگزار یا صرافی در ازای اخذ یک پوزیشن یا انجام معامله به عنوان وثیقه دریافت می‌کند) همان رمزارز فروخته شده از طریق معاملات آتی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از صرافی‌های مشتقات تنها امکان واریز بیت‌کوین یا تتر را به عنوان سپرده فراهم می‌کنند.

نکته مهمی که سرمایه‌گذاران باید به خاطر بسپارند این است که بر خلاف معاملات آتی دائمی (سواپ‌‌های معکوس)، قراردادهای آتی با زمان‎بندی ثابت، دارای تاریخ انقضاء مشخصی هستند. از این رو، در لحظه لیکویید شدن (انقضا و نقد شدن) قرارداد آتی، فروش پوزیشن اسپات (پوزیشن لحظه‌ای و نقدی) الزام می‌یابد.

ترید کردن فاندیگ‌ریت (نرخ بودجه)

استوی درباره استراتژی های  سایر معاملات جهت داراظهار داشت: سایر معاملات غیرجهت‌دار شامل استراتژی‌های معاملات آپشنی است که معمولاً چندین انقضا و قراردادهای آتی را در بر می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد، ترید کردن با در نظر داشتن نرخ فاندینگ، ریسک کمتری دارد. قرارداد دائمی (سوآپ معکوس) بسته به عدم تعادل لوریج، برخی پوزیشن‌های لانگ یا شورت (قابلیتی که می‌توانید در کاهش‌ها و افزایش‌های قیمتی سود کرد) را اتخاذ خواهد کرد. این صرافی‌ها معمولاً هر 8 ساعت، نرخ فاندینگ بعدی را ارزیابی می‌کنند.

زمانی که این نرخ افزایش می‌یابد، تریدرهای حرفه‌ای قراردادهای آتی را شورت کرده و همزمان آن را در صرافی‌های محلی خریداری می‌کنند. بنابراین، ریسک آن‌ها کاملاً کم خواهد شد و از این رو، آن‌ها نرخ فاندینگ را جمع‌آوری کرده و بلافاصله پس از آن ترید را از سر می‌گیرند.

ثمره ترید کردن به صورت خودکار، موفقیت است

سینا استوی تحلیلگر و محقق بازار رمزارزها در ادامه صحبت های خود گفت: گاهی اوقات، در این بازار، هیچ استراتژی معاملاتی دارای ریسک‌پذیری بالا وجود ندارد. در چنین شرایطی، حتی تریدرهای (معامله گران ) حرفه‌ای نیز ممکن است از استراتژی ریسک جهت‌دار استفاده کنند. آنچه که تریدرهای حرفه‌ای را از تریدرهای تازه‌کار متمایز می‌کند، استفاده از استراتژی‌های تریدینگ خودکار است.

اکثر تریدرها با نحوه استفاده از حد ضرر (استاپ لاس) آشنا هستند؛ اما این روش به تنهایی، فرصت‌های مناسب زیادی جهت سوددهی ایجاد نمی‌کند. با این حال، از این روش می‌توان برای شروع معاملات استفاده کرد.

  پلتفرم معاملات آتی بایننس – منبع: Binance

در مثال بالا، این حد سفارش متحرک (در پوزیشن لانگ)، در قیمت 12 هزار و 900 دلار فعال می‌شود. بنابراین، در حالی که بازار فراتر از این سطح به معامله می‌پردازد، این سفارش همچنان غیرفعال باقی ‌می‌ماند.

زمانی که بیت‌کوین به آن سطح برسد، تنها پس از بازپرداخت 0.8 درصد نرخ پاسخگویی یا (callback) خرید می‌کند. از این رو، به محض افزایش 103 دلار از کف قیمتی بیت‌کوین، به طورخودکار خرید انجام می‌شود.

این استراتژی به طور مکرر توسط تریدرهای حرفه‌ای برای خودکار کردن فرآیند سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و به طور قابل توجهی، نیاز به بررسی 24 ساعته قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

سینا استوی در پایان تمرین کردن این سه استراتژی و تسلط برآنها را ضروری دانست و گفت: تریدرها ( معامله گرها) باید با این سه استراتژی به خوبی آشنا شوند و تسلط خود را در این حوزه افزایش دهند. این سه استراتژی عبارتند از: 

معاملات انتقالی یا (Trade Carry)، کسب سود از طریق نرخ فاندینگ و خرید با استفاده از حد سفارش‌های متحرک. به علاوه، بهتر است همچنین معامله گران بر یادگیری معاملات غیرجهت‌دار و استراتژی‌های معاملات آپشن تمرکز کنند و خود را از تخمین پیوسته و بیهوده کف‌ها و سقف‌ها دور نگه دارند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.