کارنامه یکساله بازارهای موازی بخش مسکن؛

شرایط فعلی اقتصاد کشور ما به گونه ای است که ورود به بازارهای کلان اقتصادی، مهم تر از گذشته شده و به واسطه تورم زیاد، بهترین راه جمع کردن پول از سپرده گذاری، به خریدکردن و سرمایه گذاری در بخش های مختلف تبدیل شده است.

انتخاب بازار مناسب برای هر فرد نیز به المان های مختلف بستگی دارد که مهم ترین آنها را می توان میزان سرمایه، قدرت ریسک پذیری و دید بلند یا کوتاه مدت داشتن به بازگشت سرمایه، برشمرد. از این رو انتخاب بازار مناسب هر فرد به شرایط آن بستگی دارد و نمی توان یک نسخه واحد برای تمام یا حتی یک قشر خاص در نظر گرفت. 

گفتنی است میزان بازدهی بازارهای موازی در سالهای اخیر بی سابقه بوده و این مهم باعث شده مردم برای ورود به آنها عجله کنند وبدون نظارت و بررسی کامل، سرمایه گذاری نادرست انجام دهند. از این رو با جستجو در پایگاه های اطلاع رسانی هر بخش، میزان بازدهی ۴ بازار کلان اقتصادی را طی ۶ ماه گذشته ۹۹ بررسی کرده ایم.

بورس، بازاری در کانون توجه تمام اقشار جامعه؛

طبق گزارش سایت بورس اوراق بهادار تهران، شاخص بورس در ۱۸ آذر ماه سال ۹۸، ۳۳۵ هزار و ۷۹۲ واحد بود که تا آذر ماه امسال با یک میلیون و ۱۷۱ هزار واحد رشد، به یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۹۸ واحد رسیده است. این عدد نشانگر رونق بسیار زیاد این بازار در یک سال اخیر بوده که به عنوان یک رکوردشکنی تاریخی به حساب می آید. 

گفتنی است این بازارپویا، طی ۶ ماه اخیر نیز با ۳۹۱ هزار و ۳۱۲ هزار واحد رشد همچنان به عنوان بازاری جذاب برای سرمایه گذاری تمام اقشار جامعه شناخته می شود.

مردم، آن روی سکه را در یکسال اخیر دیدند!!

 تا یک دهه پیش که ابزارهای اطلاع رسانی به این صورت گسترده نبود، قیمت سکه به عنوان یکی از کالاهای سرمایه گذاری و نشان دهنده میزان گرانی و تورم درجامعه بود. این کالا نیز در یکسال گذشته با ۱۶۷ درصد افزایش، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گران ترشده است. گفتنی است ۵ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان این مبلغ، در ۶ ماه نخست امسال افزایش یافته است.

شایان ذکر است این بخش نیز با واکنش های لحظه ای به اخبار بین المللی در اواسط آبان ماه حدود ۶ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد که این عدد ناچیز، بیانگر توقف رشد افسارگسیخته قیمت سکه در این بازه زمانی است. گفتنی است در صورت تداوم این ثبات نسبی، امیدواریم قیمت سکه در محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  که در ۱۸ آذر ماه ثبت شده است، ماندگار شده و یا کاهش یابد.

اپلیکیشن اینپین

بازار ارز، بخش تاثیر گذار در اقتصاد کشور؛

دلار امریکا همچون بسیاری از کشورها به عنوان یکی از رایج ترین ارزهای مبادله ای استفاده می شود که خرید و فروش آن در بین مردم مرسوم شده است. گفتنی است این امر برای تمام کسب و کارها اثرات منفی داشته و فقط قشری خاص و  مبادله گر را به سود مالی لحظه ای رسانده است که به هیچ وجه خوشایند نیست.

به این صورت قیمت دلار طی یک سال گذشته، با 88 درصد افزایش 12 هزار تومان گرانتر شده که 8 هزار و ششصد تومان این افزایش قیمت، طی 6 ماه اخیر روی داده و نرخ ارز را به کانال 25 هزار تومانی رسانده است. شایان ذکر است، بخش عمده ای از این گرانی طی 3 سال اخیر اتفاق افتاده و این بازار، از آذرماه سال 96 تاکنون، 518 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که باعث رشد 21 هزار و 390 هزار تومانی قیمت دلار شده است. 

بازار مسکن را می توان به عنوان تاثیرپذیرترین بخش اقتصادی در سالهای اخیر عنوان کرد. چرا که خرید خانه از گذشته به عنوان یک فرآیند دشوار و گران به شمار می رفته و با این صعود قیمتی، فاصله توان مالی مردم با قیمت مسکن بیش از پیش افزایش یافته است. حال برای درک بهتر میزان رشد قیمت مسکن در محله های میانی تهران، نوسانات قیمت خرید آپارتمان در شهرک المهدی(ارغوان) را که یکی ازمحله های محبوب غرب تهران است بررسی می کنیم.

قیمت خرید آپارتمان در شهرک المهدی 479 درصد گران شده است!

نکته قابل توجه نام این شهرک است که در غرب تهران دو منطقه را به خود اختصاص داده که ما در این گزارش، قیمت خرید یا اجاره آپارتمان در شهرک المهدی (ارغوان) که در میان اتوبان های ستاری، آبشناسان،  اشرفی اصفهانی و خیابان سیمون بولیوار واقع شده است را محاسبه کرده ایم. 

در این راستا قیمت خرید آپارتمان در شهرک المهدی نیز طی یکسال اخیر با نوسانات زیادی مواجه بود. به طوری که در آذر ماه 98، هر متر مربع آپارتمان در این محله، 16 میلیون و 900 هزار تومان بود و طی یک سال با 124 درصد افزایش به 38 میلیون تومان رسید. گفتنی است 12 میلیون تومان از این افزایش قیمت، در 6 ماه گذشته روی داده است. شایان ذکر است قیمت خرید آپارتمان در شهرک المهدی طی 3 سال گذشته، با 479 درصد صعود همراه بوده که این امر گویای حرکت آهسته قیمت مسکن نسبت به سایر بازارهای موازی خود است. 

جستجوی اینپین

کدام بازار کلان اقتصادی برای سرمایه گذاری مناسب تراست؟

اگر از افراد باتجربه سوال شود کدام بازار بهترین حوزه برای سرمایه گذاری است، بی شک بازار مسکن را معرفی می کنند. چراکه یکی از کم ریسک ترین بخشها که کالایی امن را در اختیار شما می گذارد این بخش است. گفتنی است ورود به این بخش با نگاه بلندمدت، همیشه با منافع زیادی همراه بوده و در آینده نیز این بخش می تواند بهترین عملکرد مالی را برای افراد و خانواده ها به همراه بی آورد. 

بازار مسکن، ریشه اقتصاد کشور؛

در کنار بازارهای فوق که همه نوسانات شدیدی را تجربه کرده اند، بازار مسکن نیز با افزایش بسیار زیاد قیمت مواجه بود. منتها به واسطه قیمت زیاد مسکن، سرمایه گذاری خرد در آن امکان پذیر نیست و نمی توان به راحتی سرمایه های شناور در کشور را به سمت این بازار جذب کرد. از سوی دیگر با افزایش زیاد قیمت املاک، تعداد معاملات کاهش شدیدی پیدا می کند که این امر عوارض متعددی برای کل کشور به همراه دارد.

 چر اکه مسکن به عنوان نیاز اولیه انسان به شمار می رود و کاهش قدرت خرید مردم، فشار زیادی به جامعه وارد می کند. همچنین افراد زیادی در صنایع مرتبط با ساخت و ساز فعالیت می کنند و کاهش تولید مسکن، به معنای از دست دادن شغل بسیاری از مردم است. 

از این رو ساماندهی این بخش را باید در اولویت قرار داد و تمام پتانسیل و منابع را، با راهکارهای نوین برای بهبود شرایط این بخش به کار گرفت. به طوری که با الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته و استفاده از تکنولوژی درساخت و ساز و حتی تامین مالی سازندگان و خرید مسکن توسط مردم، تمام بخش های این بازار را توسعه داده و با فن آوری روز دنیا همسان سازی کرد.

الگوبرداری از تکنولوژی اینپین، راهکار توسعه بازار مسکن؛

همانطور که در بخش عرضه و فروش مسکن، شرکت دانش بنیان اینپین توانسته به بهترین شکل سوداگری را از بین ببرد و تمام فرآیند عرضه و جستجوی ملکی را بروزرسانی کند و دربستری شفاف و پویا، راه ارتباطی موثری برای مردم و مشاورین املاک ایجاد کند، می توان با حمایت از بخش خصوصی و مجموعه های دانش بنیان فعال در بخش مسکن، کل بازار را با تکنولوژی روز دنیا همسو کرده و در نهایت قیمت نهایی تولید را کاهش داد و مردم را به تامین مسکن ارزان نزدیک کرد.

گفتنی است نقش سامانه اینپین در کاهش قیمت مسکن کاملا مشخص است. به طوری که با ایجاد ارتباط بین سه ضلع اصلی معامله ملکی، یعنی متقاضی، مشاور و مالک، سوداگران را حذف کرده و علاوه بر رساندن قیمت معاملات به ارزش واقعی ملک، فعالیت مشاورین املاک را هم افزایش داده است. به این صورت علاوه بر مشاورین املاک، تمام مردم می توانند با مراجعه به این سامانه از طریق واردکردن واژه "inpin" در نوار ابزار مرورگر خود، یا دریافت اپلیکیشن اینپین از طریق بسترهای ارائه برنامه، فایل های آماده عرضه خود را بارگذاری کرده و از امکانات و خدمات متنوع این سامانه استفاده کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.