آشنایی با ابزارآلات لوله کشی ساختمان

لوله کشی را می توان یکی از زیرمجموعه های تاسیسات دانست. برای اینکه بتوان لوله کشی را به راحتی و به بهترین شکل ممکن انجام داد، قطعا یک سری ابزار مورد نیاز است. اگر ابزاری که در تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد، کیفیت لازم را نداشته باشد، کارایی کوتاه مدتی داشته و این موضوع برای فردی که از این وسایل استفاده می کند، مقرون به صرفه نیست. در این راستا شرکت سایان اوج پارس، با عرضه محصولات شرکت آلمانی روتنبرگر، به دنبال رفع این مشکل و امکان دسترسی آسان به ابزار تاسیسات باکیفیت می باشد.

معرفی شرکت سایان اوج پارس

شرکت سایان اوج پارس را می توان شریک و نماینده انحصاری برند معروف آلمانی روتنبرگر Rothenberger  در ایران دانست. این شرکت قصد دارد محصولات باکیفیت شرکت آلمانی روتنبرگر را وارد کرده تا صنعت تاسیسات همچون سایر صنایع بتواند پا به پای کشورهای اروپایی پیشرفت کند.

عکس شماره 1

ابزار تاسیسات

ابزار تاسیسات به ابزارهایی اطلاق می گردد که از آنها در لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و... استفاده می شود. معمولا ابزاری که در تعمیر و نگهداری انواع کولر، یخچال و فریزر نیز مورد استفاده قرار می گیرند، شامل این مجموعه از ابزارها هستند. ابزار تاسیسات، آچارهایی بسیار کاربردی و ضروری برای لوله کشی و سایر کارهای مربوط به تاسیسات ساختمانی بوده و چنانچه کیفیت لازم را نداشته باشند، ممکن است زمان بیشتر و هزینه بالاتری برای انجام یک کار نیاز باشد. در صورتی که اگر از ابزار تاسیسات مرغوب و استاندارد استفاده شود، کار بسیار سریعتر انجام می شود و این موضوع هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

از جمله ابزار تاسیسات کاربردی می توان به انواع آچار لوله گیر اشاره کرد. آچار لوله گیر از جمله ابزار تاسیسات قابل تنظیم بوده که اگر نمونه باکیفیت آن تهیه شود، سالهای متوالی می توان از آن استفاده کرد. بدین ترتیب، به منظور استفاده بیشتر و مقرون به صرفه بودن، بهتر است از خرید محصولاتی که کیفیت لازم را نداشته و در بازار کم هم نیستند، اجتناب کرد.

عکس شماره 2

ابزارآلات لوله کشی

ابزارآلات لوله کشی ساختمان بسیار متنوع بوده و هر کدام از آنها شاید مدل های بسیار زیادی نیز داشته باشند. ابزاری که برای برش لوله مورد استفاده قرار می گیرد، به شکل های مختلف تولید می شود. این ابزارها با توجه به جنس متریال لوله های مختلف، متنوع تولید می شوند تا برای هر کدام از لوله ها با جنس متفاوت، بتوان ابزاری متناسب با همان جنس برای برش لوله تهیه کرد. برای مثال لوله پولیکا، لوله های سفید مخصوص آب ساختمان، لوله های فلزی گاز، لوله های مسی که در کولر و یخچال کاربرد داشته، هرکدام به ابزار خاصی برای برش احتیاج دارند.

ابزار لوله کشی تنوع بسیار زیادی دارد. برای مثال، آچار لوله گیر با شکل و طرح های بسیار مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردد. آچار لوله گیر از کاربردی ترین ابزار لوله کشی ساختمان محسوب می شود. برخی از این آچارها به صورت تنظیم شونده یا دارای قابلیت تنظیم تولید می شوند. بدین ترتیب، بر اساس قطر لوله تنظیم شده و نسبت به باز و بسته شدن لوله ها اقدام می¬گردد.

نوع دیگری از این آچارها در بازار موجود است که به آچار کلاغی معروف می باشد. این آچار دارای یک اهرم ثابت و یک اهرم متحرک برای تنظیم دهانه عاج دار است. این آچار معمولا برای اتصالاتی که خراب شده و هرز شده اند، کاربرد بسیار زیادی دارد. انبر قفل شونده یا گاز انبر، نوع دیگری از دیگر ابزار لوله کشی است که دارای یک پیچ برای تنظیم دهانه عاج دار می باشد. پس از تنظیم شدن می توان آن را قفل کرد تا سفت ترین اتصالات به کمک آن باز شود.

اره دستی از دیگر ابزارآلات لوله کشی می باشد که از آن می توان برای برش لوله فاضلاب یا همان لوله پولیکا استفاده کرد. لوله های فاضلاب معمولا با قطرهای مختلف تولید می شوند که همه آنها به کمک یک کمان اره دستی قابل برش دادن هستند. این موضوع را باید مد نظر داشت که اگر مهارت کافی وجود داشته باشد، برش های بسیار تمیز و یکنواختی می توان با اره دستی بر روی انواع لوله فاضلاب انجام داد.

عکس شماره 3

آچار

معمولا شرکت های مختلف آچارهای بسیار زیادی تولید و روانه بازار کرده اند. آچار های باز شونده از جمله آچارهایی هستند که در لوله کشی ساختمان از آنها استفاده می گردد. یکی از معروف ترین ای آچارها، آچار فرانسه است که یک آچار همه کاره محسوب می گردد. تقریبا در هر شرایطی می توان از این آچار استفاده کرد. آچارهایی که برای حدیده لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند، از دیگر آچارهایی به شمار می روند که در لوله کشی آب و گاز از آنها استفاده می شود. کار با این آچارها بسیار ساده می باشد. این آچارها در صورت داشتن کیفیت لازم، به ندرت دچار مشکل می¬شوند.

لوله بر

لوله بر به ابزاری کاربردی در صنعت تاسیسات اطلاق می گردد که از آن جهت برش انواع لوله استفاده می شود. برشی که توسط لوله بر ایجاد می گردد، بسیار تمیز بوده و غیر قابل مقایسه با برش هایی است که توسط اره زده می شود. لوله بر مچی، یکی از نمونه های کاربردی لوله بر می باشد که معمولا برای حمل بسیار مناسب است و جای زیادی را اشغال نمی¬کند.

نوع دیگر لوله بر که کاربرد زیادی نیز دارد، لوله بر تلسکوپی است. لوله بر تلسکوپی دارای قابلیت تنظیم است و برای لوله ها با سایزهای مختلف کاربرد دارد. برای برش دادن لوله با لوله بر، باید چند دور لوله بر دور لوله چرخانده شود. البته محدودیت های زیادی نیز لوله بر ها دارند. مثلا فقط لوله هایی که دارای قطر 6 الی 35 میلیمتر هستند را می توان با این ابزار برش داد. البته بسیاری از لوله های فلزی با این اندازه ها، در ساختمان سازی به کار می¬روند.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان به این نتیجه رسید که کیفیت ابزار تاسیسات و آچارهای مورد استفاده در لوله کشی ساختمان، اهمیت بسیار زیادی در سرعت عمل و کیفیت کار دارد. بدین ترتیب، هر چه امکان خرید ابزار لوله کشی با کیفیت تر برای متخصصان و مجریان لوله کشی وجود داشته باشد، کیفیت نهایی کار آنها نیز افزایش خواهد یافت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.