مراحل ثبت‌نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی سال ۹۹

 در این مقاله به اقداماتی می‌پردازیم که تا آخرین مهلت ثبت نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی ۹۹ باید انجام شوند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مالیات در ایران به صورت خوداظهاری محاسبه می‌شود. به این ترتیب که اشخاص حقیقی و حقوقیِ مشمول پرداخت مالیات، بدون دخالت ممیزان و کارشناسان اداره مالیات، خودشان اعلام می‌کنند که چقدر درآمد داشته‌اند و چقدر باید مالیات پرداخت نمایند. این کار از طریق تکمیل اظهار نامه مالیاتی انجام می‌گیرد. به عنوان نمونه، هنگام ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ باید کل درآمدها، هزینه‌ها، استهلاک، حقوق کارکنان و... محاسبه شود و پس از کسر معافیت‌های مالیاتی، مبلغ نهایی آن ارزیابی شود. پس از آن، کارشناسان سازمان تمامی اسناد را بررسی می‌کنند و در صورت نبود اشکال در آنها، عدد محاسبه‌شده را از شما دریافت می‌کنند. اما اگر تا آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مدارک به دست آنها نرسد و یا تخلفی در آنها مشاهده شود، ممیز اداره مالیات به شکل علی‌الرأس اقدام می‌نماید و مبلغی را مشخص می‌کند که ملاک پرداخت نهایی خواهد بود.

مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹

برای پر کردن فرم ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ باید مراحل زیر را طی نمایید:

۱. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی tax.gov و وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک.

۲. انتخاب یکی از این پنج مورد: اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، اظهار نامه اجاره املاک، اظهار نامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، اظهار نامه ارزش افزوده.

۳. پیش‌ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.

۴. تکمیل جداول اطلاعاتی توسط مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی در نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی.

۵. ثبت‌نام الکترونیکی تا پایان مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ و ارسال مدارک.

۶. راستی‌آزمایی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی.

۷. صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی ۹۹

از آنجایی که ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ برای مشاغل نیاز به نام کاربری و رمز عبور در سامانه سازمان مالیاتی دارد، حتماً این رمزها را جایی یادداشت نمایید تا به آنها دسترسی داشته باشید. اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم است که بسته به شرایط واحد کسبی باید انتخاب شود.

گفتنی است اطلاعاتی که در این سامانه درج می‌شوند قابل تغییر نیستند. بنابراین، پیش از ثبت نهایی اطلاعات عملکردی شخصیت‌های حقوقی بهتر است یک بار دیگر آنها را مرور کرد. نکته دیگری که پیش از به پایان رسیدن مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ باید به آن توجه کرد این است که تنظیم تنها یک اظهارنامه برای واحدهای مشارکتی کافی است و نیازی به تفکیک شرکا وجود ندارد.

همچنین مطابق با ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، ارسال اظهارنامه‌های الکترونیکی مشمول معافیت‌های بیشتر باید در اولویت قرار بگیرند. در صورتی که با پیغام خطا مواجه می‌شوید، باید از ثبت وکالت‌نامه مالیاتی در دفاتر اسناد رسمی و اعتبار داشتن تاریخ گواهی الکترونیک آن اطمینان حاصل نمایید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹

ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی به منزله تسلیم قانونی آن است و نیازی به ارائه نسخه چاپ‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور نیست. بنابراین تمام اشخاص مشمول مالیات باید تا تاریخ سی و یکم تیر ماه که طبق قانون آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی است، مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ را به پایان برسانند.

سال مالیاتی شرکت‌ها در اساسنامه آنها مشخص می‌شود. بنابراین اگر با این مهلت تعیین‌شده مطابقت نداشته باشد، درآمد آنها بر مبنای سال مالی خود آنها محاسبه می‌شود. گفتنی است که اگر مودیان در مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ اقدامات لازم را برای ثبت قانونی آن انجام ندهند، جریمه‌های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی نیازمند تجربه و تخصص است و کارشناسان حقوقی مؤسسات مجاز مانند «آسان‌ثبت» بهترین راهنمایان برای طی کردن این مسیر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت AsanSabt.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۹۸ تماس حاصل فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.