جایگاه ایمنی در محیط کار- نقش شرایط اقتصادی موجود بر کار ایمن

این وضعیت در کشورهای در حال توسعه همچون کشورهای آسیایی که در روند صنعتی شدن قرار دارند، از میزان و شدت بیشتری برخوردار است. به طور مثال آمار جهانی نشان می دهد که ۱۷% از حوادث مرگبار مربوط به حوادث ناشی از کار در پروژه های احداث و کارگاه های عمرانی می باشد؛ در صورتی که میزان حوادث مذبور درکشور در حال توسعه ای چون ایران براساس آمار وزارت کار به ۴۶%  می رسد.

لازم به ذکر است که وجود خطرات و احتمال بالای وقوع حوادث  در محیط کار تنها منوط به اشتغال در صنایع ساخت و ساز نبوده و مشاغل پرخطری که افراد در آن ها مشغول به کار هستند، دارای مقیاس وسیعی می باشند که می توان به کار در صنایع فولادسازی و ریخته گری، صنایع خودروسازی، صنایع چوب، صنایع مواد غذایی ، کارخانجات و کارگاه های ریسندگی و بافندگی و ... اشاره نمود.

این در حالی است که امروزه در برخی از مشاغل پر خطر همچون صنعت پتروشیمی، صنعت نفت، صنعت هسته ای و ...  از سیستم های پیچیده با تکنولوژی های پیشرفته استفاده می شود و از آن جایی که این سیستم ها در تعامل متقابل با نیروی کار انسانی می باشند، لذا پتانسیل بالایی برای بروز خطرات برای کارکنان وجود دارد.

تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی حفاظتی است که توسط افراد به منظور مصون ماندن نیروی کار در برابر خطرات بهداشتی یا ایمنی در محل کار طراحی شده اند و کارفرمایان موظف به تهیه آنان به منظور تامین سلامت کارگران خود می باشند. با این حال در عمل بسیاری از مدیران، سرمایه گذاری در حیطه مسائل ایمنی را جز هزینه های غیر ضروری و سربار سازمان برمی شمارند.

این در حالی است که بسیاری از هزینه های اجرایی، از شرایط نا ایمن نشأت می گیرند و سود از محیط کار ایمن تر با هزینه آسیب کمتر، بهره وری بیشتر، حفظ نیروهای بهبود یافته، ماهر و ... حاصل می شود.  لذا تهیه و استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی با کیفیت بالا و رعایت اصول ایمنی مربوطه می تواند تا حد بسیار زیادی از بروز حوادث منجمله از کارافتادگی یا فوت نیروی کار و به طور کل اختلال در روند کار جلوگیری به عمل آورد.

اما آن چه امروزه در جامعه ما تهدیدی برای سلامت و ایمنی نیروهای کاری به حساب می آید؛ تحریم ها و تاثیرات آن بر میزان دسترسی به مواد وکالاهای باکیفیت خارجی، سطح تولید نامناسب در کشور و همچنین معضلات اقتصادی و مالی حاکم بر جامعه است. از آن جایی که تعداد کثیری از افراد جامعه در مشاغل پر خطر مشغول به فعالیت می باشند، حفظ جان و سلامتی نیرو های کار بسیار ضروی است و قابل چشم پوشی نمی باشد.

بنابراین با توجه به شرایط موجود جامعه ما راه حل این است که فرصت هایی در داخل ایجاد شود تا بتوان از بحرا ن ها عبور کرد. از جمله این فرصت ها می توان به حمایت از تولید کالای ایرانی با کیفیت بالا و با صرفه اقتصادی اشاره نمود. لباس کار با کیفیت و کفش های ایمنی مقاوم و استاندارد از جمله تجهیزات ایمنی می باشند که در این زمینه موفق عمل کرده اند.

لباس کار با کیفیت

تجهیزات ایمنی شامل مجموعه موارد گوناگونی هستند که هر مورد بنا بر کارکرد و وظیفه خود و نوع شغل مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند. چناچه بخواهیم تجهیزات ایمنی را دسته بندی کنیم می توان از تجهیزات حفاظت فردی، تجهیزات آتشنشانی و تجهیزات ترافیکی نام برد. لباس های کار که نوعی پوشش به منظور حفاظت از دست ها، پاها و سراسر تنه در برابر شرایط محیطی می باشند، جز تجهیزات حفاظت فردی محسوب می گردند.

حال آن که هر مجموعه ی شغلی چون موسسات، واحدهای کارگاهی و صنعتی، فروشگاه ها، شرکت های خصوص و دولتی، معدن ها، مجموعه های درمانی، رستوران ها و ... بنا بر دلایلی اقدام به تهیه لباس کار  برای افراد و کارکنان خود می کنند. به طور کلی دلایل استفاده از لباس کار شامل ایمنی کارکنان در برابر خطرات احتمالی محیط کار و داشتن یونیفرم مناسب و متحدالشکل به منظور ایجاد نظم و انضباط می باشد.

با این حال دلایل دیگری چون رعایت مسائل بداشتی، الزمات قانونی، تشخیص پرسنل در رده های شغلی متفاوت، شناسایی تخصص افراد، ایجاد انضباط و حس مسئولیت در افراد، تبلیغ و نمایش، ایجاد پرستیژ کاری و ... نیز سبب گشته تا تهیه و استفاده از لباس کار جزوی از اصول مدیریتی و برنامه ریزی های ایمنی و بهداشتی هر مجموعه شغلی باشد. لذا نوع لباس کار، نحوه دوخت آن، نوع، وزن و رنگ پارچه آن بسته به هدف و دلایل تهیه لباس کار از شغلی به شغل دیگر متفاوت می باشد. 

به طور کلی انواع لباس های کار شامل بلوز و شلوار دکمه ای، کاپشن شلوار دو تکه، دو بنده، پیش بند، بیلرسوت می باشند. در دوخت لباس کار باید از الگویی استفاده شود که لباس کار خوش دوخت و استاندارد باشد. ضمن آن که رنگ لباس کار بسته به  نوع شغل و نیازمندی آن، رنگ لوگو مجموعه شغلی، آب و هوای محیط (سرد و گرم)، رده های شغلی و ...انتخاب می گردد. 

جنس پارچه های لباس های کار از دو الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیبی از هر دو تشکیل شده است که بسته به میزان درصد به کار رفته هر نوع الیاف، استحکام و کاربرد  پارچه مربوطه متفاوت می باشد. وجود الیاف مصنوعی در پارچه از چروکیدگی لباس جلوگیری می کند در حالی که هر چی الیاف طبیعی در پارچه بیشتر باشد، تبادل حرارتی آسان تر و بهتر صورت می گیرد. بسته به جنس پارچه، لباس های کار دارای وزن متفاوتی می باشند؛ با این حال به طور معمول وزن یک لباس کار 270-300gr/m  می باشد.

کفش های ایمنی مقاوم و استاندارد

تعداد کثیری از افراد جامعه مشغول به کار در محیط هایی چون موسسات، سازمان ها، کارگاه های صنعتی، کارخانه ها، صنایع و ... می باشند که برخی از این مشاغل پر خطر بوده به گونه ای که حفظ و تضمین سلامت جسمانی کارکنان این مشاغل الخصوص قشر زحمت کش کارگران توسط کارفرمایان و پیمانکاران بسیار ضروری می باشد. از جمله تجهیزات حفاظت فردی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند، کفش های ایمنی مقاوم و استاندارد می باشند که وظیفه حفظ پاها را به عنوان قلب دوم انسان ها، در برابر خطرات محیطی بر عهده دارند. 

کفش های ایمنی ظاهرا شبیه به کفش های معمولی می باشند اما آن چه آن ها را برای استفاده در برابر آسیب های احتمالی محیط کار متمایز می کند، جنس محکم و مقاوم و قالب های استاندارد آن ها می باشد که چند لایه بوده و از فلز مقاوم و یا کامپوزیت فشرده در جلوی کفش برای حفاظت از انگشتان پا استفاده می شود.

کفش ایمنی با برند های خارجی به علت کیفیت بالای محصول، رعایت استانداردهای روز جهانی، وزن مناسب و طبی بودن طرفدارای بسیاری دارند. اما بحران های پیش آمده ناشی از تحریم های چند ساله و همچنین تورم و مسائل اقتصادی موجود سبب گشته تا واردات کالاهای خارجی مانند گذشته نباشد، ضمن آن که خرید این محصولات با توجه به شرایط موجود مقرون به صرفه نیست.

خوشبختانه امروزه تولیدکنندگان بسیاری در داخل کشورمان به طراحی و تولید کفش های ایمنی استاندارد، مطمئن و مقاوم پرداخته اند که از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارند در حالی که نسبت به نمونه های خاجی نیز بسیار مقرون به صرف می باشند. به طور کل کفش های ایمنی از سه قسمت زیره، رویه و سرپنجه تشکیل می شوند که تولیدکنندگان داخلی این کفش ها در راستای تولید و عرضه کالای با کیفیت در تمامی قسمت ها موفق عمل کرده اند.

خرید تجهیزات ایمنی

 فروشگاه ماه ایمن تولید و عرضه کننده تجهیزات  ایمنی، آتشنشانی،  لباس کار و... این سایت همه روزه آماده خدمت رسانی به شما هم وطنان عزیز در سرتاسر کشور به صورت سفارش و خرید آنلاین با بهترین کیفیت کالا و نازلترین قیمت ها می باشد.  قیمت تمامی محصولات به همراه جزییات و مشخصات آن‌ها در سایت ماه ایمن (mahimen) درج شده است تا به کمک آن خرید آنلاین مطمئنی را تجربه کنید.   

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.