قرارداد مشارکت با کارگر  و تفاوت آن با قرارداد کار

این قرارداد در دسته بندی قرارداد مشارکت قرار دارد و بدون شک، تفاوت‌های زیادی میان این قرارداد با قرارداد کار است. ما در این مقاله، توضیحات کاملی در این مورد داده‌ایم.

قرارداد مشارکت با کارگر یکی از سوالاتی است که پیوسته از مجموعه حقوقی رکلا پرسیده می‌شود. این روزها میزان توجه به این دسته از قراردادها افزایش یافته است و برخی از کارفرمایان، آن را به عنوان جایگزین قرارداد کار می‌شناسند و تصور می‌کنند که با تنظیم این قرارداد میان خود و کارگر یا کارمند، می‌توانند روابط کاری بدون بیمه ایجاد کنند. اما آیا این تصور صحیح است؟ در ادامه و به صورت دقیق به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

قرارداد مشارکت چیست؟

قرارداد مشارکت با کارگر یک نوع قرارداد مشارکت است که مطابق با ماده ۱۰ و مواد ۵۷۱ به بعد قانون مدنی تنظیم می‌شود. وقتی دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی قصد دارند بدون ثبت شرکت‌های موجود در قانون تجارت و برای مدت مشخصی، با یکدیگر وارد روابط کاری و شراکتی شوند، این قرارداد را میان یکدیگر تنظیم و امضا می‌کنند. این قرارداد به طرفین اجازه می‌دهد که روابط کاری خود را به هرشکلی که تمایل دارند سر و سامان دهند و آنچه مهم است، عدم مغایرت توافقات با قوانین کشور است.

آنچه که قرارداد مشارکت و از جمله آن، قرارداد مشارکت با کارگر را از سایر قراردادهای کاری جدا می‌کند، مبلغ قرارداد است. در قراردادهای مشارکت ، روابط مالی طرفین به صورت سهم الشرکه است. یعنی در قرارداد شراکت آنچه به عنوان حق الزحمه میان طرفین تقسیم می‌شود مطابق با نسبتی است که از ۱۰۰ درصد گرفته می‌شود. بر همین اساس است که طرفین قرارداد شراکت در سود و زیان با یکدیگر شریک هستند.

آیا قرارداد مشارکت با کارگر  واقعا امکان پذیر است؟

بله! برخی از کارفرمایان، یا به دلیل عدم وجود درآمد کافی یا به واسطه تمایل به تشویق کارگر یا کارمند جهت انجام کار با نهایت قدرت و توان، قرارداد مشارکت با کارگر را تجربه می‌کنند. بر همین اساس، طرفین به عنوان شریک کاری یکدیگر محسوب خواهند شد و نوع روابط آن‌ها از سیطره قانون کار و قانون تامین اجتماعی خارج می‌شود. بنابراین همانطور که در بالا گفته شد، مرجع حل اختلاف آن‌ها نیز اداره کار نخواهد بود و بر مبنای آن چیزی که در متن قرارداد نوشته شده است پیش خواهند رفت.

تفاوت قرارداد کار  و  قرارداد مشارکت با کارگر

مهمترین نکات قرارداد مشارکت مدنی و از جمله آن، قرارداد مشارکت با کارگر را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

۱- قرارداد مشارکت با کارگر حتما باید دارای مدت باشد. بنابراین این دسته از قراردادها دارای بخشی به نام مدت قرارداد است.

۲- در این نوع از قراردادها، هریک از طرفین دارای آورده است. بر همین اساس، آورده کارفرما، مکان کار، ابزار و وسایل مورد نیاز، اقلام موجودی و همچنین مشتریان است و آورده کارگر نیز، تخصص در انجام اموری است که به او سپرده می‌شود.

۳- این قرارداد قابل فسخ است و هریک از طرفین در هر زمان که بخواهد می‌تواند قرارداد را فسخ کند و از شراکت خارج شود مگر آنکه به موجب عقد خارج لازم، این حق از طرفین در تمام مدت قرارداد سلب شده باشد.

۴- مرجع حل اختلاف قرارداد می‌تواند دادگاه یا داوری باشد و بنابراین بزرگترین تفاوت میان این قرارداد و قرارداد کار، مرجع حل اختلاف قرارداد است. زیرا در قرارداد کار، مرجع صلح و سازش میان کارگر و کارفرما، اداره کار است.

رکلا-قرارداد کاری

در قرارداد مشارکت با کارگر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

1- نکته نخست در این نوع قرارداد مشارکت ، آورده طرفین است. لازم است جزئیات دقیق آورده هریک از طرفین نوشته شود. به نظر می‌رسد اصلی ترین آورده‌ها متعلق به کارفرما باشد. زیرا ایشان علاوه بر فراهم کردن محل کار، تجهیزات و ابزار مورد نیاز جهت کار را نیز تامین می‌کنند. ضمن آنکه مشتریان به واسطه اعتباری که کارفرما ایجاد کرده است به محل مشارکت وارد می‌شوند و سفارش کاری ثبت می‌کنند. آورده کارگر یا کارمند نیز تخصصی است که از آن برخوردار است. بنابراین تصور اینکه آورده، فقط وجه نقد یا سایر اموال است یک تصور صحیح نیست و حتی می‌توانید تخصص را به عنوان آورده معرفی کنید.

2- لازم است وظایف دقیق هریک از طرفین در طول مدت قرارداد مشخص شود. برای مثال کارگر یا کارمند باید در چه زمانی در محل کار حاضر شوند و مشغول به انجام امور چه بخشی از شراکت باشند.

3- نکته بسیار مهم دیگر در قرارداد مشارکت و از جمله آن در قرارداد مشارکت با کارگر موضوع سهم هریک از طرفین از سود و زیان است. بله! طرفین در زیان حاصل از شراکت نیز سهیم هستند و این خاصیت قرارداد شراکت است. میزان سهم هریک از شرکا از صد سهم محاسبه می‌شود. برای مثال ممکن است در یک قرارداد مشارکت با کارگر ، سهم شریک اول 70 درصد و سهم شریک دوم 30 درصد باشد. بر همین اساس، آن‌ها به نسبت سهم خود در سود و زیان شراکت سهیم خواهند بود.

4- دفاتر مالی شراکت بخش مهم دیگری است که باید به آن توجه شود زیرا مبنای تقسیم سود و زیان میان شرکا محسوب می‌شود و لازم است در مدتی که در قرارداد مشارکت با کارگر تعیین شده است، تسویه حساب لازم انجام شود و آنچه باقی می‌ماند به عنوان سود حاصل، میان طرفین تقسیم شود.

سایر نکات قرارداد مشارکت با کارگر

1- تمام حدود و ثغور روابط میان طرفین مطابق با متن قرارداد است. بنابراین این نگرانی که آیا پس از پایان مدت قرارداد، امکان طرح ادعا از طرف شریک کارگر در خصوص آورده کارفرما وجود دارد یا خیر را با توجه به متن قرارداد پاسخ می‌دهیم. به عبارت دیگر، لازم است در متن قرارداد اشاره شود که این قرارداد مسبب انتقال هیچ گونه مالکیتی از طرف کارفرما به کارگر نخواهد بود و پس از پایان مدت قرارداد شراکت و در زمان تسویه حساب کامل، آورده‌های کارفرما به ایشان بازگشت داده می‌شود.

2- مُفَصَّل بودن متن قرارداد مشارکت با کارگر به ضرر هیچکس نیست. بلکه عدم ذکر موارد اختلاف ساز، مشکلات بزرگتری ایجاد خواهد کرد. بر همین اساس، بیشتر از آنکه از گفتن موارد بیشتر و رفع ابهامات نگران باشید، نگران باشید که چیزی از قلم بیفتد. توصیه می‌کنیم قرارداد خود را با کمک یک مشاور حقوقی متخصص تنظیم کنید. در ادامه لینک دریافت مشاوره حقوقی تلفنی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آیا قرارداد پیمانکاری تک نفره همان قرارداد مشارکت با کارگر است؟

پاسخ منفی است. قرارداد پیمانکاری تک نفره که به قرارداد با شخص حقیقی معروف است و یکی از انواع قرارداد کار بدون بیمه محسوب می‌شود، از نظر حقوقی تفاوت‌های زیادی با قرارداد شراکت یا قرارداد مشارکت با کارگر دارد. در واقع ماهیت قرارداد پیمانکاری تک نفره همانطور که از اسم آن پیداست، پیمانکاری اما ماهیت قرارداد مشارکت با کارگر ، شراکت است و مبلغ قرارداد در قراردادهای پیمانکاری به صورت سهم الشرکه‌ای پرداخت نمی‌شود. در مقابل، در قرارداد مشارکت، مناسبات مالی طرفین به صورت سهم الشرکه‌ای و درصدی خواهد بود.

مشاوره حقوقی تلفنی قرارداد مشارکت با کارگر

رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید از این مرجع تخصصی، مشاوره حقوقی تلفنی  دریافت ‌کنید. پس از ثبت درخواست از طرف شما، کارشناسان حقوقی رکلا در زمان تعیین شده، با شما تماس می‌گیرند و یک مشاوره تمام عیار را تجربه خواهید کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.