همه‌چیز درباره خوابیدن در هواپیما

 خوابیدن در هواپیما یا سایر وسایل حمل‌ونقل مخصوصاً در سفرهای طولانی مدت می‌تواند باعث رفع خستگی ناشی از پرواز و سر حال بودن مسافران در زمان رسیدن به مقصد باشد. مخصوصاً برای مواقعی که پروازهای طولانی در پیش دارید، می‌توانید با کمی استراحت در هنگام پرواز حتی خستگی روزانه خود را نیز رفع کنید. برای این منظور اما چالش‌هایی هم پیش رو شما قرار دارد. از یک طرف استرس‌ها و شرایط نامناسب برای خواب و از طرف دیگر سروصداهای سایر مسافران می‌تواند موانعی برای این موضوع باشند.

در این مقاله سعی داریم تا به صورت دقیق به این موضوع بپردازیم. زمان‌های ممنوعه خواب در هواپیما را مرور خواهیم کرد. همچنین ترفندهای داشتن یک خواب راحت در هواپیما را نیز بیان خواهیم کرد.

آیا می‌توانیم در هواپیما بخوابیم؟

خوابیدن در هواپیما برای مسیرهایی امکان‌پذیر است که شما زمان طولانی‌ای در هواپیما باشید. بسیاری از مسیرهای پروازهای داخلی مثل پرواز تهران مشهد کمتر از یک ساعت هستند و خوابیدن در این مسیرها اصلاً نمی‌تواند منطقی باشد. اما برای مسیرهای طولانی شما می‌توانید با خیال راحت در هواپیما بخوابید.

اکثر مسافرینی که از کاربران همیشگی پروازهای طولانی و خارجی هستند به نوعی خود را به این موضوع عادت داده و بلافاصله بعد از پرواز شرایط را برای خواب خود مهیا می‌نمایند. البته بعضی پروازهای خارجی مثل سفر به استانبول نه خیلی کوتاه هستند نه خیلی طولانی!

چه مواقعی خوابیدن در هواپیما ممنوع است؟

برای اینکه پرواز راحتی داشته باشید، بهتر است دقایق اولیه و در زمان توضیحات خلبان و مهماندار درباره شرایط ایمنی پرواز، از خوابیدن خودداری کنید. اگر خیلی خوابتان می‌آید، می‌توانید با گوش دادن به یک موسیقی خود را بیدار نگه دارید تا تمام مسائل را به خوبی گوش کنید. همچنین دقایق انتهایی قبل از نشستن هواپیما نیز از خوابیدن در آن خودداری کنید. بهتر است در دقایق انتهایی با جمع کردن وسایل و همچنین نوشیدن یک فنجان قهوه هوشیاری خود را بعد از خواب به دست آورید تا در مقصد شرایط بهتری داشته باشید.

ترفندهای خواب راحت در هواپیما

اما چه کنیم که در هواپیما راحت بخوابیم. در ادامه ترفندهایی را مرور می‌کنیم که برحسب تجربه به دست آمده و می‌توانند شما را برای خوابیدن در هنگام پروازهای طولانی کمک کنند.

صندلی مناسبی انتخاب کنید

در قدم اول اگر قصد خوابیدن در هواپیما را دارید، بهتر است در زمان دریافت بلیط صندلی مناسب انتخاب کنید. اگر مسافر قسمت فرست کلاس و بیزنس کلاس نیستید، عدم انتخاب صندلی مناسب می‌تواند مانع از یک خواب راحت برای شما باشد. عبور و مرور مسافران و خدمه در حین پرواز، یکی از این چالش‌ها است. برای این منظور بهتر است صندلی لب پنجره را انتخاب کنید. نگران نباشید زیرا قرار نیست صدای ترافیک بیرون شما را در هنگام خوابیدن، اذیت کند!

از پرخوری و نوشیدن کافئین قبل از پرواز خودداری کنید

پرخوری زیاد می‌تواند مانعی بزرگ برای خوابیدن در هواپیما باشد. از این رو قبل از پرواز در شب، سعی کنید یک غذای بسیار سبک بخورید. همچنین از نوشیدن چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز خودداری کنید. سبک بودن شکم می‌تواند خواب راحت‌تری برای شما رقم بزند. اینگونه کمتر نیاز به دستشویی رفتن، خواهید داشت.

صندلی خود را در حالت راحت قرار دهید

راحت بودن صندلی هواپیما نیز می‌تواند یک عامل مهم برای خوابیدن باشد. صندلی‌ها در هواپیما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت خواباندن مزاحمتی برای نفر عقبی نداشته باشند. از این رو با خیال راحت صندلی خود را به حالت خوابیده درآورید و روی آن لم بدهید.

برای خوابیدن در هواپیما بهتر است شب‌ها مسافرت کنید

اگر از طرفداران پر و پا قرص خواب در هنگام پرواز در هواپیما هستید بهتر است شب‌ها مسافرت کنید. خوابیدن در طول روز ممکن است سخت به نظر برسد اما شب‌ها حتی افرادی که با خوابیدن مشکل دارند هم می‌توانند به راحتی در هواپیما بخوابند.

داشتن پتوی مسافرتی و بالش می‌تواند چاره‌ساز باشد

استفاده از تجهیزات خواب نیز یکی دیگر از ترفندهایی است که می‌تواند خواب راحتی برای شما رقم بزند. پتو و بالشت مسافرتی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که هم راحت‌تر و هم سریع‌تر بخوابید. وجود این تجهیزات ذهن شما را آرام کرده و سلول‌های بدن شما را به خواب ترغیب می‌نمایند.

برای خوابیدن در هواپیما لباس راحت بپوشید

اگر قرار نیست در مقصد بلافاصله بعد از نشستن هواپیما به یک جلسه مهم و اضطراری بروید، بهتر است در طول مسیر لباس راحتی به تن داشت باشید تا امکان خوابیدن برای شما راحت‌تر باشد. لباس‌های تنگ شرایط را برای شما سخت‌تر خواهند کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله با ترفندهای خوابیدن در هواپیما آشنا شدید. داشتن یک خواب راحت در طول پرواز باعث می‌شود تا یک پرواز طولانی شما را خسته نکرده و در مقصد، روحیه شادابی داشته باشید. اگر برای اولین بار به شهر یا کشوری سفر می‌کنید، خواب راحت از عواملی است که می‌تواند شما را در مقصد کاملاً هوشیار و سر حال نگه دارد. از این رو به دقت این ترفندها را بررسی کرده و خود را برای یک سفر لذت‌بخش در پرواز آماده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.