خصوصیات بهترین نرم افزار حسابداری اندروید

هر شرکتی اعم از کوچک یا بزرگ حداقل یک نرم افزار حسابداری دارد و چه بسا افرادی که به صورت فریلنسر کار می کنند نیز برای کسب و کار شخصی خود نرم افزار حسابداری می توانند داشته باشند. از طرفی نرم افزارهای نصبی بر روی سرور با دردسرهای خود کار را مشکل می کنند و از طرفی اپلیکیشن های موبایلی توقع ما را از یک نرم افزار کاربرپسند با کاربری آسان بالا برده است. همه و همه باعث شده نرم افزارهای حسابداری اندروید طرفدار زیادی پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم خصوصیات یک نرم افزار حسابداری اندروید خوب را بررسی کنیم و راهنمای استفاده ای برای استقرار یک سیستم حسابداری کامل با کمک نرم افزاری مبتنی بر اندروید داشته باشیم.

نرم افزار حسابداری تحت وب

قبل از پرداختن به مقوله اپلیکیشن موبایل بد نیست معماری نرم افزارهای حسابداری و شیوه های دسترسی به آن ها را بررسی کنیم تا بدانیم که با چه نوع نرم افزاری روبرو هستیم. یک نرم افزار سازمانی برای نصب و نگهداری اطلاعات نیاز به دیتابیس و سرور دارد. نرم افزارها تا کنون بیشتر بر روی سرورهای محلی مشتریان نصب می شدند و بعضاً با زحمت فراوان از طریق اینترنت هم دسترسی نصفه و نیمه ای برای کاربران فراهم می کردند و اصطلاحاً تحت وب می شدند.

اما نوع دیگری از سرورها به نام سرور ابری یا Cloud در این سال ها رونق گرفته که با فرهنگ استفاده آنلاین از نرم افزارها در این روزگار تطابق کاملی دارد. در این حالت کاربر سرور و تجهیزات سخت افزاری ای نیاز ندارد. یک اشتراک از نرم افزار خریداری می کند و از طریق اینترنت به فضای اختصاصی خود از نرم افزار وارد شده و اطلاعاتش را ثبت می کند. در این حالت نرم افزار در سرور ابری نصب شده و به صورت اجاره ای به دیگران سرویس می دهد. مهمترین نکته در استفاده از نرم افزارحسابداری آنلاین  دسترسی ساده و از تمام نقاط دنیا با وجود یک دستگاه متصل به اینترنت است.

در سال‌های اخیر نرم افزارهای آنلاین پیشرفت های چشمگیری داشته اند و صرف سهولت دسترسی به خوبی جانشینی برای نرم افزارهای حسابداری تحت وب بوده اند. امروزه توسعه دهندگان بزرگ نرم افزارهای حسابداری حداقل یک نسخه آنلاین برای ارائه به مشتریان دارند و روز به روز سعی بر توسعه محصول آنلاین خود دارند. به عنوان نمونه نرم افزار حسابداری آنلاین هوفر یکی از کاملترین و پیشروترین نرم افزارهای حسابداری آنلاین در مارکت نرم افزاری ایران است.

اپلیکیشن موبایل حسابداری

اپلیکیشن های موبایل همان نرم افزارهای آنلاین هستند اما با تکنولوژی متفاوت. باید توجه کنید وقتی یک پیام‌رسان یا مثلاً اپلیکیشن تاکسی اینترنتی را روی موبایل خود نصب می کنید عملاً شما صاحب یک دیتابیس در یک نرم افزار آنلاین شده اید، به همین علت  وقتی از نسخه وب نرم افزار هم استفاده می کنید با یوزر و پسورد خودتان می توانید به همان اطلاعات دسترسی داشته باشید. اپلیکشن های موبایل نرم افزار حسابداری هم خارج از این قاعده نیستند.

زمانی که یک نرم افزار حسابداری اندرویدی را نصب می کنید شما یک دسترسی به سرور آنلاین این نرم افزار خواهید داشت و اطلاعات شما بر روی یک سرور ابری ذخیره خواهد شد پس قبل از نصب نرم افزار از امنیت سرور و سابقه شرکت ارائه دهنده نرم افزار مطمئن شوید. با یک سرچ ساده می توانید پروایدر توسعه دهنده نرم افزار را بشناسید و توجه کنید اگر توسعه دهنده نرم افزار مشخص نبود به هیچ وجه به آن نرم افزار اطمینان نکنید

کدام نرم افزار حسابداری اندرویدی بهتر است؟

تا اینجا متوجه شدیم یک نرم افزار حسابداری اندروید خوب می بایست قابلیت دسترسی از طریق وب هم داشته باشد تا اگر در حالتی به نسخه اندروید دسترسی نداشتیم بتوانیم از نسخه وب آن استفاده کنیم یا حتی تنظیمات تخصصی تر را در نسخه وب داشته باشیم. تصور کنید کسب و کار انفرادی من امروز با یک نرم افزار حسابداری اندروید مدیریت می شود ولی من بعدها می خواهم از یک حسابدار برای رتق و فتق امور مالی ام کمک بگیرم اولین گزینه ای که پیش می آید تغییر نرم افزار حسابداری است اما اگر نرم افزار اندرویدی ما نسخه وب با قابلیت های استاندارد حسابداری را داشته باشد آن حسابدار می تواند اسناد حسابداری و اطلاعات خود را از طریق نسخه وب ثبت کند و گزارشات استاندارد حسابداری را نیز تهیه کند. همچنین دسترسی چند کاربر به یک دیتابیس از طریق نسخه های وب و اندروید از دیگر امکانات یک نرم افزار حسابداری باید باشد. پشتیبانی ۲۴ ساعته از نرم افزار حسابداری اندروید نیز باعث افزایش و بهبود کارایی خواهد شد و البته قیمت مناسب نرم افزار نیز باید مدنظر قرار گیرد.

قیمت نرم افزار

قیمت نرم افزار حسابداری اندروید

نرم افزارهای حسابداری اندروید در دو طبقه قیمتی قابل استفاده هستند. یا کاملاً رایگانند و هزینه اندکی را به صورت پرداخت درون برنامه ای دریافت می کنند که این نرم افزارها از بسیاری از مواردی که در بند قبل به عنوان مزایای یک نرم افزار حسابداری اندرویدی مناسب نام بردیم بهره مند نیستند و صرفاً یک دیتابیس برای درج اطلاعات و کمک به فراموش نکردن مسایل مالی ما هستند.

اما در صورتی که نرم افزار حسابداری اندروید به دیتابیس وب متصل باشد و از برنامه نویسی خوب بهره مند باشد و با سرعت و کارایی مفید کلیه استانداردهای حسابداری را در ثبت ها و گزارشات رعایت کرده باشد و حتی از فیچرهایی مثل مغایرت گیری بانکی آنلاین یا فاکتور آنلاین پشتیبانی کند و تیمی را برای پشتیبانی فنی و عملیاتی از تمام این موارد مستقر کرده باشد عملاً نمی تواند این همه خدمات را رایگان به مشتری ارائه کند. هر چند چنین نرم افزارهای یک نسخه لایت با امکانات کمتر و بدون پشتیبانی برای آشنایی مخاطبانشان با کلیت نرم افزار و تست کردن محصول خواهند داشت. برای آشنایی با یکی از این نمونه ها می توانید نسخه رایگان اپلیکیشن حسابداری اندرویدی هوفر را امتحان کنید.

نرم افزارهای اینگونه قابلیت ارتقا از نسخه لایت به انسخه استاندارد و پیشرفته را دارند و کاربر پس از تست و اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح و یوزرفرندلی بودن نرم افزار می تواند با خیال راحت نسخه نرم افزار خود را ارتقا دهد و به مرور صاحب یک نرم افزار حسابداری استاندارد و کامل شود. حتی وقتی حسابدار استخدام نمود یا تیم حسابداری مستقر کرد با اختصاص دسترسی به هر یک از اعضای تیم مالی خود در یک دیتابیس اختصاصی کلیه اطلاعات مالی و گزارشات مورد نیاز خود را داشته باشد بدون اینکه دغدغه تغییر نرم افزار در سالهای آتی را پیش رو داشته باشد. 

پشتیبانی از نرم افزارهای حسابداری اندروید

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا باید یک تیم عملیاتی برای پشتیبانی مستقر شود و چرا من به عنوان کاربر باید هزینه ای برای پشتیبانی بپردازم. پاسخ بسیار ساده است. هر نرم افزاری ممکن است به دلایل مختلف به خطا بربخورد، هر چند مهمترین علت به خطا خوردن نرم افزارها استفاده غیرصحیح خود کاربران است چون کمتر پیش می آید کسی راهنمای استفاده از نرم افزار را قبل از استفاده بخواند ولی بعضاً خطای سرور و یا حتی سیستم عامل نیز باعث بروز خطای نرم افزاری می شود. یک تیم پشتیبانی قوی می توانند کاربران را در لحظه راهنمایی کنند و از صحت عملکرد نرم افزار نیز اطمینان حاصل کنند.

پس علاوه بر امنیت اطلاعات، وجود پشتیبانی مناسب نیز برای یک نرم افزار حسابداری کاربردی است و به صحت عملکرد نرم افزار مالی اعتباری دوچندان می بخشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.