بلیط اتوبوس | مزایای سفر با اتوبوس

هنوز هم هستند افرادی که ترجیح می‌دهند سفر خود را به نزدیک‌ترین یا دورترین نقطه کشور با اتوبوس انجام دهند. با وجود پیشرفته‌ترشدن وسایل حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس گزینه اول این افراد برای سفر است و آن را یک وسیله امن و راحت برای سفر تلقی می‌کنند. به همین خاطر با خرید بلیط اتوبوس به هر نقطه‌ای از ایران می‌روند.

اتوبوس برای این افراد نه‌تنها حالت نوستالژیک دارد، بلکه آن‌ها مجبور نیستند ساعت‌های طولانی به سقف وسیله نقلیه زل بزنند تا به مقصد برسند. در سفر با اتوبوس افراد می‌توانند از شیشه اتوبوس از دیدن منظره جاده لذت ببرند و عکس‌های یادگاری با هم‌سفرانشان بگیرند. همچنین در برنامه حرکتی اتوبوس‌ها، توقف در مکان‌های گوناگون تعریف شده که افراد می‌توانند از اتوبوس پیدا شده و استخوانی تازه کنند و برای ادامه سفر آماده شوند.

مسافرانی که علاقه مند به سفر با اتوبوس هستند، همراه این مطلب با ما باشند تا درباره بلیط اتوبوس و انواع آن بیشتر بخوانیم تا در نهایت بتوانید بلیط اتوبوس خود را ارزان رزرو کنید.

مزایا و معایب سفر با اتوبوس

اتوبوس هم مانند هر وسیله نقلیه دیگری در کنار مزایای خود، دارای معایبی نیز است. به‌طورکلی هیچ وسیله نقلیه‌ای کاملاً ایده آل نیست؛ اما اگر هر فردی با نقاط ضعف و قوت اتوبوس آشنا شود، می‌تواند استفاده بهتری از آن داشته باشد.

امکانات رفاهی اتوبوس

امکانات رفاهی اتوبوس‌ها این روزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده که افراد زیادی را علاقه‌مند به استفاده از اتوبوس کرده است. البته شاید امکانات آن‌ها هنوز به‌پای خدمات هواپیما یا قطار نرسد؛ اما به‌نوعی است که مسافران را در طول مسیر راضی نگه دارد و طولانی بودن مسیر را در ذهن آن‌ها کم‌رنگ کند. قیمت بلیط اتوبوس VIP تا حدودی نشان‌دهنده نوع کیفیت، خدمات و پذیرایی این نوع اتوبوس است.

ارزان‌قیمت بودن بلیط اتوبوس

یکی از مزایای اتوبوس را در بین افراد مختلف، ارزان‌قیمت‌بودن بلیط اتوبوس باید دانست. قیمت بلیط اتوبوس به نسبت بلیط هواپیما و بلیط قطار ارزان‌تر بوده و افراد با بودجه محدود هم می‌توانند به سراغ بلیط اتوبوس بروند.

ثبات قیمت بلیط اتوبوس

به‌جرئت می‌توان گفت که ثبات قیمت بلیط اتوبوس در بلیط هواپیما و بلیط قطار دیده نمی‌شود و قیمت این دو وسیله نقلیه به‌صورت لحظه‌ای گران یا ارزان می‌شود. به‌طور مثال بلیط قطار در هر فصل تغییر کرده و معمولاً مشمول افزایش قیمت است؛ اما قیمت بلیط اتوبوس تحت نظارت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، تنها یک‌بار در سال با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود که این افزایش قیمت کاملاً منصفانه بوده تا حق مسافران و شرکت‌های اتوبوس‌رانی محفوظ بماند.

فراوانی شرکت‌های اتوبوس‌رانی

محبوبیت و استفاده متداول از اتوبوس باعث شده که شرکت‌های اتوبوس‌رانی زیادی ایجاد شود و ناوگان خود را با ا‌نواع اتوبوس تجهیز کنند. اتوبوس حتی در روستاهای کوچک هم وجود دارد تا افراد را جابه‌جا کند؛ اما این در حالی است که تنها در کلان‌شهرها و شهرهای پررفت‌وآمد باند فرودگاه برای هواپیما یا ریل برای عبور و مرور قطار وجود دارد.

ساعات حرکت متنوع

ساعات حرکت اتوبوس‌ها متنوع است و تقریباً در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز اتوبوس‌های زیادی با برنامه‌ریزی‌های معین از مبدا به سمت مقصد مدنظر می‌روند. این در حالی است که حتی برای برخی از مسیرها هر نیم ساعت یک‌بار، یک اتوبوس حرکت می‌کند. مسافران برای سفر با اتوبوس خیالشان راحت است؛ زیرا می‌دانند تقریباً در اکثر ساعات اتوبوس وجود دارد.

طولانی بودن سفر با اتوبوس

طولانی‌بودن سفر با اتوبوس از معایب سفر با اتوبوس است. استفاده از اتوبوس برای مسافرانی بیشتر مناسب است که محدودیتی در زمان سفر ندارند. مسافران می‌توانند برای خرید بلیط اتوبوس برای مقصد مدنظر خود به سایت ره بال آسمان مراجعه کنند و بلیط اتوبوس را در روز و ساعت دلخواه بخرند. 

پرطرفدارترین بلیط‌های اتوبوس داخلی

از پرطرفدارترین بلیط‌های اتوبوس داخلی  می‌توان به بلیط مسیرهای تهران، اصفهان، مشهد، بیرجند، تبریز، یزد، بانه، رامسر، شیراز، همدان، اهواز، کرمانشاه، بندرعباس و غیره اشاره کرد.

بزرگ‌ترین پایانه‌های مسافربری کشور

مسافران برای سفر با اتوبوس باید به‌ پایانه مسافربری موجود در شهر خود مراجعه کنند. پایانه‌های مسافربری کنونی مجهز به انواع خدمات رفاهی شده‌اند تا افراد برای سفر راحت باشند. همچنین اغلب پایانه‌ها در مراکز شهر قرار گرفته که رفت‌وآمد افراد نیز آسان‌تر صورت گیرد.

در اکثریت پایانه‌های مسافربری، شرکت‌های اتوبوس‌رانی دفاتر فروش بلیط دارند که مسافران بتوانند برای خرید حضوری به این مکان‌ها مراجعه کنند. همچنین شرکت‌ها سکوهای مشخص شده اتوبوس‌های خود را مستقر می‌کنند تا مسافران برای سوارشدن به اتوبوس به این قسمت‌ها مراجعه کرده یا اتوبوس‌ها در این محوطه مسافران را تخلیه کنند. در ادامه به معرفی پرترددترین پایانه‌های مسافربری می‌پردازیم:

ترمینال امام رضا مشهد 

ترمینال امام رضا مشهد را باید بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال مسافربری ایران معرفی کرد که ظرفیت روزانه آن برای جابه‌جایی مسافران ۸۰ هزار نفر است. همچنین ترمینال امام رضا پرترددترین و سومین ترمینال شلوغ جهان لقب دارد.

پررفت‌وآمدبودن ترمینال امام رضا باعث شده تا تمامی شرکت‌های اتوبوس‌رانی را مجاب کند تا دفتر نمایندگی و فروش در پایانه داشته باشند و مسافران با خیالی راحت اقدام به سفر کنند. این ترمینال امکانات رفاهی قابل‌توجهی مانند مرکز خرید، پارک کودکان، فضای سبز و... دارد و در بزرگراه شهید کلانتری مشهد واقع شده است.

ترمینال جنوب تهران

ترمینال جنوب تهران درواقع اولین ترمینال تهران بوده که در سال ۱۳۵۹ شروع به کار کرد. از این ترمینال بیشتر خدمات به شهرهای جنوبی و مرکزی انجام می‌شود. همچنین از ترمینال جنوب به مقصد استان‌های متعددی، اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران وجود دارد.

ترمینال غرب تهران 

ترمینال غرب تهران که بیشتر آن را با نام ترمینال آزادی می‌شناسند و بیشتر به مقاصد شهرهای شمالی، غربی و شمال غربی اتوبوس دارد. در این ترمینال اکثر شرکت‌های اتوبوس‌رانی نمایندگی دارند که برای یک مقصد خاص به‌راحتی می‌توان انواع اتوبوس را با قیمت و خدمات متفاوت رزرو کرد.

ترمینال شرق تهران 

دومین ترمینال مسافربری که در تهران و در محدوده تهران‌پارس شروع به کار کرد، ترمینال شرق بود. بیشتر سفرهای برنامه‌ریزی شده این ترمینال برای شهرهای شرقی و شمال شرقی انجام می‌شود. در حال حاضر از این پایانه روزانه ۱۵ هزار مسافر جابه‌جا شده و به مقصد می‌روند.

ترمینال بیهقی تهران 

پایانه و پارک‌سوار بیهقی از سال ۱۳۷۰ و در ضلع شرقی میدان آرژانتین شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر این پایانه بیشتر به مناطق شمال، شمال شرق، غرب و شمال غرب کشور به‌صورت روزانه سرویس دارد.

ترمینال مرکزی تبریز 

بزرگ‌ترین و بهترین پایانه مسافربری غرب کشور، ترمینال مرکزی تبریز است. پایانه مسافربری تبریز در جنوب شهر و حاشیه آزادراه شهید کسایی واقع شده است.

ترمینال کاوه اصفهان 

ترمینال کاوه یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های اصفهان است. این ترمینال به‌صورت روزانه ظرفیت ۱۲ هزار مسافر برای جابه‌جایی را دارد. این پایانه مسافربری دارای فضای مدرن همراه با امکانات رفاهی فراوانی است. 

معروف‌ترین اتوبوس‌های مسافربری

وُلوو و اسکانیا از معروف‌ترین اتوبوس‌های مسافربری است که روزانه حجم زیادی از مسافران سطح کشور را جابه‌جا می‌کنند. هرکدام از این اتوبوس‌ها دارای اتوبوس‌های نوع معمولی و وی ای پی می‌شوند که در خدمات و امکانات باهم متفاوت هستند.

انواع اتوبوس

اتوبوس‌ها را باید به دودسته معمولی و VIP تقسیم‌بندی کرد. هرکدام از این اتوبوس‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند که افراد باید با توجه به بودجه خود اقدام به خرید بلیط یکی از آن‌ها کنند.

به‌طور مثال امکانات و خدمات موجود در اتوبوس‌های معمولی بسیار ساده است که به همین خاطر قیمت بلیط آن ارزان‌تر است؛ اما تمام این قضایا در اتوبوس‌های VIP متفاوت می‌شود که افراد باید برای خرید بلیط آن پول بیشتری بپردازند.

اتوبوس‌های وی آی پی به دو دسته تختخواب‌شو و نیمه تختخواب‌شو تقسیم می‌شوند که تفاوت آن در تعداد صندلی‌های موجود در اتوبوس و امکان تبدیل صندلی به تخت کامل یا نیمه تخت است. امکانات موجود در این نوع اتوبوس‌ها زیاد است و معمولاً پذیرایی مفصلی از مسافران اتوبوس وی آی پی در طول مسیر انجام می‌شود. مسلماً بلیط این نوع اتوبوس گران‌تر است.

قوانین مرتبط با خرید بلیط اتوبوس

۱. پس از صدور بلیط اتوبوس، امکان تغییر تاریخ، مبدأ، مقصد و نوع اتوبوس وجود ندارد و مسافر باید در صورت بروز هرگونه خطا بلیط را استرداد کند؛

۲. کنسلی بلیط اتوبوس از طریق پیامک یا ایمیل به اطلاع مسافر می‌رسد؛

۳. شماره بلیط اتوبوس هر مسافر بعد از خرید به آن‌ها پیامک می‌شود که این به معنای آن است که خرید مسافر در سامانه فروش قطعی شده است؛

۴. شماره تلفنی که همیشه در دسترس است را هنگام خرید بلیط اتوبوس ثبت کنید؛

۵. شماره بلیط تنها سند مبنی بر رزرو بلیط است که برای مسافر پیامک می‌شود؛

۶. برای سفر با اتوبوس نیاز به بلیط کاغذی است؛ اگر بلیط آنلاین خریداری شده به دفاتر اتوبوس‌رانی در پایانه‌ها مراجعه کرده و بلیط کاغذی دریافت کنید؛

۷. قوانین استرداد هزینه بلیط داخلی بر اساس ساعت و حرکت اتوبوس متفاوت است؛ اما در بلیط خارجی، قوانین تعیین شده شرکت اتوبوس‌رانی در این موضوع دخیل است؛

۸. در ره بال آسمان، بعد از کنسلی بلیط، هزینه آن در کمتر از ۲۴ ساعت به‌حساب مسافر واریز می‌شود.

روش‌های خرید بلیط اتوبوس

بهترین روش خرید بلیط اتوبوس ارزان قیمت

مسافران می‌توانند برای خرید بلیط اتوبوس به‌پایانه مسافربری شهر خود مراجعه کرده و بلیط اتوبوس مدنظر خود را خریداری کنند؛ اما در روش ساده‌تر هر مسافر می‌تواند از خرید آنلاین بلیط اتوبوس بهره گیرد. در این حالت کافی ست چند روز قبل از سفر، بلیط اتوبوس خود را در سایت ره بال آسمان رزرو کنید و در روز سفر بدون هیچ نگرانی به ترمینال بروید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.