سه کاربرد مهم میلگرد که نمی‌دانستید؟

خرید میلگرد از آیرومارت

صنعتی شدن جوامع و گسترش شهرها، موجب رونق گرفتن بازار ساختمان سازی شد. تحت تاثیر  این عامل بازار مواد اولیه مورد نیاز در این حوزه یعنی مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی نیز رونق گرفت. از ابتدای روزهای شکل گیری زندگی جمعی بشر از مواد اولیه طبیعی نظیر سنگ و برگ و ساقه درختان در ساخت منازل خود بهره می‌گرفت. اما چنین موادی در برابر آسیب‌های طبیعی ایمن نبودند و جان بسیاری از افراد در اثر تخریبات پس از حوادثی چون زلزله از دست می‌رفت.

کشف فلزات و به کارگیری این مواد در ساخت منازل، استحکام و مقاومت سازه‌ها را تا حد قابل توجهی افزایش داد. مقاطع فولادی متنوعی نظیر انواع میلگرد، تیرآهن، پروفیل، لوله و نبشی در بخش‌های مختلف سازه وظیفه مشخصی در استحکام و  حفظ ایمنی را برعهده دارند.

در میان تمام این محصولات آهنی، بیشترین حجم مصرف فولاد به انواع میلگرد اختصاص دارد. انواع میلگرد به صورت آجدار و ساده به دلیل استحکام کششی فوق العاده عالی در کنار استحکام فشاری بتن، ایمنی سازه را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

اگر به روند تغییر قیمت مسکن در سال جاری توجه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که قیمت آن تحت تاثیر مقاطع فولادی سیر صعودی به خود گرفت. هرچند دلایل دیگری نیز در افت و خیز بازار مسکن تاثیرگذار است. اما تا حد قابل توجهی می‌توان روند افزایش قیمت‌ها را به گردن افزایش قیمت مصالح اولیه انداخت. در واقع قیمت امروز میلگرد با قیمت روز مسکن رابطه مستقیمی دارد.

بازار میلگرد نیز در سال جاری تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، جو روانی ناشی از انتخابات آمریکا و شیوع ویروس همه گیر کرونا، کاملا افزایشی  رو به رشد بود. البته که نباید از تاثیر افزایش قیمت جهانی فلزات و تاثیر مستقیم آن در نیمه دوم سال نیز غافل شد.

کاربردهای میلگرد

همان طور گفته شد نقش اصلی میلگرد فراهم کردن استحکام برای مقابله با نیروهای جانبی ناشی از حوادث طبیعی است. حجم بالای مصرف در این بخش باعث شده تا همگان گمان کنند میلگرد تنها در این بخش کاربرد دارد. اما کاربردهای دیگری نیز می‌توان برای میلگرد در نظر گرفت. میلگردهای با سایز کمتر، انعطاف پذیری بالاتری دارند و به همین خاطر در جوشکاری و یا ساخت سازه‌های دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد در ساختمان

میلگرد به دو صورت ساده و آجدار تولید می‌شود. هر دو نوع این کالا  در مقادیر بالا در ساختمان سازی کاربرد دارد. اما میلگرد آجدار نقش بیشتری در استحکام بتن ایفا می‌کند. میلگرد به دو صورت شاخه‌ای و کلاف روانه بازار می‌شود. اما آنچه بیش از همه در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد شاخه‌ای است. این محصول به کمک فرایندهای مختلف خمکاری به شکل‌های مختلفی تبدیل شده و در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر کدام از اشکال میلگرد خم کاری شده اسم منحصر به فردی دارند. تمامی این اشکال در گروه خاموت‌ها قرار می‌گیرند. شکل‌های رایجی که با خاموت سازی ایجاد می‌شوند، به صورت زیر هستند:

  • ادکا

  • خرک

  • رکابی

  • سنجاقک

  • راستا با سیتکا

میلگرد از سایز ۸ تا ۳۲ تولید می‌شود. میلگرد ۱۶ رایج‌ترین شماره میلگردی است که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید میلگرد ۱۶ از آیرومارت

میلگرد در جوشکاری

کلاف شکل دیگری از میلگرد هست که در بازار موجود است. میلگرد کلاف شماره پایینی دارد و به اصطلاح باریک تر است. میلگرد کلافی که با استاندارد USD7 تولید می‌شود، به عنوان الکترود در جوشکاری زیر پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوشکاری زیر پودری یا SAW از جمله روش‌های جوشکاری حفاظت شده است که کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت دارد. در انجام هر نوع روش جوشکاری به فلزی تحت عنوان الکترود نیاز است. در اینجا میلگرد کلاف تولیدی تحت استاندارد یاد شده به عنوان الکترود جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد در فنرسازی

از جمله کاربردهای میلگرد در صنعت، استفاده در تولید فنر است. میلگردهایی که فنرها از اآن ساخته می‌شود، آلیاژ مخصوصی دارند. فولادی که در ساخت این نوع میلگردها استفاده می‌شود تحت نام فولاد خوش تراش شناخته می‌شود. فولاد خوش تراش به دلیل آن در ساختار خود عناصری نظیر سرب دارد، از سرعت تراش بالایی برخوردار است. به عبارت دقیق‌تر شکل پذیری نمونه افزایش پیدا می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

برای قیمت ‌گذاری مقاطع فولادی عوامل بسیاری در نظر گرفته می‌شود. هزینه تامین ماده اولیه، تولید و حمل ‌و ‌نقل از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت هرگونه مقطع تولیدی است. هرچند که نباید از تاثیر کیفیت، برند، میزان عرضه و تقاضا و شرایط سیاسی و اجتماعی روز غافل شد. قیمت میلگرد روزانه تحت تاثیر این عوامل تغییر می‌کند. در وب سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com می‌توانید از قیمت روز مقاطع مطلع شوید.

از میان تمامی این موارد به ماده اولیه بیشتر باید توجه کرد. چرا که قیمت میلگرد بر پایه ماده اولیه تعیین می‌شود. انواع شمش فولادی به عنوان ماده اولیه در تولید میلگرد کاربرد دارد. تامین شمش اولیه معمولا به دو صورت انجام می‌پذیرد. یا کارخانه توانایی تولید آن را دارد و تولید شمش را برعهده می‌گیرد و یا به دلیل نداشتن تجهیزات ماده اولیه را از سایر کارخانه‌ها خریداری می‌کند. دلار در زمینه تهیه ماده اولیه نیز مداخله دارد و می‌تواند در تولید میلگرد اختلال ایجاد کند.

پارامتر مهم دیگری در خرید میلگرد، وزن مقطع است. هرچه وزن محصول خریداری شده بیشتر باشد، بالطبع قیمت میلگرد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. وزن میلگرد علاوه بر خرید هنگام مصرف نیز اهمیت دارد. چرا که وزن آن بر سازه موثر خواهد بود. در صورتی که خریدار از وزن هر شاخه میلگرد خریداری شده مطلع نبود، می‌تواند از جدول وزن میلگرد استفاده کند. شما به راحتی می‌توانید با آگاهی از مشخصات ظاهری مثل طول و شماره میلگرد، به وزن آن دست پیدا کنید. 

مورد دیگری که در خرید میلگرد باید به آن توجه کرد، محل خرید است. چرا که هر چه فاصله محل خرید از محل تحویل بیشتر باشد، طبیعتا هزینه خرید شما بیشتر خواهد شد. البته در مورد میلگرد موقعیت جغرافیایی چندان اهمیت ندارد. چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هر استان تقریبا با یک تولید کننده میلگرد روبه رو هستیم. سهل بودن و یا سختی مسیر انتقال نیز در این روند موثر است. به طور مثال معمولا کارخانه‌هایی که در مسیر شبکه ریلی هستند، بیشتر مورد توجه خریداران میلگرد قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید میلگرد

پیش از اینکه برای خرید میلگرد قدم بردارید، لازم است از نوع و مقدار نیاز واقعی خود به میلگرد اطمینان حاصل کنید. همان‌طور که می‌دانید میلگرد در دو نوع آجدار و ساده توسط برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. از سوی دیگر با برندهای مختلف میلگرد وارداتی نیز در بازار روبه رو هستیم. گستردگی و تنوع بازار میلگرد می‌تواند موجب سردرگمی خریدار شود. به همین خاطر باید مقطع مورد نیاز خود را به خوبی بشناسید تا دچار گمراهی در خرید نشوید.

از آنجا که میلگرد در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارد، بر ایمنی سازه تاثیر به‌ سزایی دارد. به همین خاطر کیفیت میلگرد نیز از جمله مواردی است که به هنگام خرید باید به آن توجه داشت. کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، کویر کاشان، خراسان، میانه، آناهیتا گیلان و روهینا از جمله تولید کنندگان برتر میلگرد در ایران هستند که به دلیل کیفیت محصولات تولیدی خود، بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.

قیمت میلگرد را از آیرومارت بخواهید!

همان‌طور که حتما تا الان متوجه شده‌اید، بازار آهن آلات بسیار حساس و از طرفی بسیار حائز اهمیت است. حساسیت این بازار به نحوی است که حتی با یک شایعه نیز دچار دگرگونی می‌شود. به همین‌ خاطر انجام معامله در این بازار با ریسک همراه خواهد بود. در نتیجه بهره‌مندی از راهنمایی‌های افراد باتجربه بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه در شرایط حساس کنونی از خرید انواع میلگرد و سایر مقاطع احساس رضایت داشته باشید، از طریق شماره 45306-021 با کارشناسان میلگرد فروشگاه آنلاین آهن آلات آیرومارت تماس حاصل فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.