8 قانون کلیدی در انتخاب NAS

 پیچیدگی و چندوجهی بودن راهکارهای نوین فناورانه باعث شده است تا  کم‌تر سازمانی بتواند همه نیازهای خود را در این زمینه به تنهایی و  به صورت مستقل تامین کند. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های پیشرو در سراسر دنیا با اتکا به ارائه‌کنندگان راه‌کارهای تخصصی فناوری اطلاعات به عنوان شرکای راه‌بردی خود، بخشی از دردسرهای پیاده‌سازی، ارتقا و نگه‌داری این راه‌کارها را از دوش خود بردارند. همین موضوع، انتخاب آینده‌نگرانه و هوشمندانه راه‌کارهای IT را به برنامه‌ای پراهمیت در شرکت‌ها تبدیل کرده است. 

بدیهی است که وقتی از صحبت ذخیره‌سازی اطلاعات به میان می‌آید، این موضوع اهمیتی دوچندان نیز پیدا می‌کند؛ برداشتن یک گام اولیه اشتباه در این زمینه می‌تواند به خسارتی برگشت‌ناپذیر و یک کابوس تمام عیار تبدیل شود. افزایش وصف ناشدنی حجم اطلاعات تولید شده، موضوع ذخیره‌سازی اطلاعات را به چالشی مهم تبدیل کرده است. خوشبختانه این چالش امروزه به لطف پیشرفت فناوری و نوآوری‌های پیش‌تازان این صنعت برطرف شده است و در حال حاضر، نه تنها سازمان‌های بزرگ بلکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط (SMB) نیز با به‌کارگیری راه‌کارهای ذخیره‌سازی تحت شبکه، مانند NAS، SAN و... بر این چالش‌ها فائق آمده‌اند. 

در این مقاله جامع، به ۸ نکته کلیدی در انتخاب NAS مناسب خواهیم پرداخت.  

۸- پورت‌ها، درگاه‌ها، گذرگاه‌ها

آیا لازم است با عبارت تکراری «حجم داده‌ها به طرز شگرفی افزایش یافته» شروع کنیم؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، بی‌شک می‌دانید که وجود پورت‌های پرسرعت در کاهش زمان نقل و انتقال داده‌ها -چه در ساختار شبکه و چه به صورت محلی- بسیار مهم است. از این رو، در زمان خرید ذخیره‌سازهای تحت شبکه حتما از وجود آخرین استانداردهای ارتباطی مطمئن شوید. نسل کنونی این ذخیره‌سازها به درگاه‌های شبکه گیگابیتی و گاه ‌پورت‌های ۱۰ گیگابیتی برای ارتباط در شبکه‌های کابلی پرسرعت مجهز هستند.

از طرف دیگر، وجود جدیدترین درگاه‌های ارتباطی پرسرعت مانند USB ۳.۲، تاندربولت ۳ و... خیال شما را بابت انتقال سریع فایل‌های حجیم ویدیویی راحت خواهد کرد. این موضوع به ویژه برای شرکت‌های فعال در زمینه تولید ویدیو که با فایل‌های سنگین ۴K، ۶K و... سر و کار دارند، بسیار اهمیت دارد.

حالا که صحبت از درگاه تاندربولت شد، بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که برای کسب‌وکار‌های مبتنی بر مک (که در کشور ما هم معمولا در حوزه ویدیو و گرافیک فعال هستند) هیچ جایگزینی سریع‌تر از ذخیره‌سازهای مجهز به تاندربولت وجود ندارد. 

اگرچه تعداد کامپیوترهای غیر اپلی مجهز به تاندربولت هنوز به اندازه‌ای نرسیده که تجهیزات مبتنی بر این استاندارد پر سرعت (تا ۴۰ گیگابیت در ثانیه) به اندازه سیستم‌های مبتنی بر USB عمومیت پیدا کنند، اما این موضوع به معنای نایاب بودن ذخیزه‌سازهای شبکه‌ای مجهز به تاندربولت نیست؛ برای نمونه، می‌توان به NAS دو درایوی TS-۴۵۳BT۳ محصول ویژه شرکت QNAP برای چنین کاربردهایی اشاره کرد. 

نس دو درایوی

شکل 1: دستگاه به NAS دو درایوی TS-453BT3 محصول شرکت QNAP مجهز به درگاه تاندربولت 3

افزون بر این‌ها، با آغاز سال 2021 به دوران عمومیت یافتن نسل جدیدی از درگاه‌های ارتباطی وارد می‌شویم؛ با نهایی شدن استانداردهای جدید ارتباطی، یعنی  USB 4.0و تاندربولت 4، به زودی شاهد عرضه ذخیره‌سازهای شبکه‌ایِ مبتنی بر این درگاه‌ها نیز خواهیم بود. برای بسیاری از کاربردها، صبوری دو تا سه ماهه برای پشتیبانی از استانداردهای جدیدتر ارزش به تعویق انداختن خرید و به دست آوردن چرخه زمانی کارکرد طولانی‌تر را دارد. 

7- ظرفیت ذخیره‌سازی

شاید اشاره به این موضوع که توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی NAS مهم است، امری پیش پا افتاده و بدیهی به نظر برسد. به ویژه آن‌که برخی از انواع نسل جدید این دستگاه‌ها از ظرفیت های ذخیره‌سازی چند صد ترابایتی پشتیبانی می‌کنند. اما واقعیت آن است که به گواه تجربه‌های عینی، حتی حرفه‌ای‌ها هم ممکن است در تخمین نیازهای آتی ذخیره‌سازی دچار اشتباه محاسباتی شوند. 

برای نمونه، اگر برای ذخیره‌سازی ویدیو (در شرکت‌های خلاقه و تولید محتوای ویدیویی و...) به دنبال خرید NAS هستید، آیا از میزان افزایش حجم فایل‌های 8K که به زودی با آن‌ها سر و کار پیدا خواهید کرد، اطلاعات کافی دارید؟ از میزان کاهش حجم ذخیره‌سازی در استانداردها و فرمت‌های جدید فشرده‌سازی ویدیویی مانندH.266  یا LCEVC چطور؟ اگر برای خرید NAS صرفا به نیازهای کوتاه مدت توجه کنید، شاید خیلی زود از سرمایه‌گذاری خود پشیمان شوید. 

خوشبختانه نسل جدید تجهیزات NAS به لطف وجود کشوهای درایو ( خشاب یا اسلات ) پرتعداد و پشتیبانی از استاندارهای فیزیکی یا فرم‌فَکتورهای تثبیت شده و محبوب، «انتخاب آینده‌نگرانه» را امکان‌پذیر کرده‌اند. به عنوان نمونه، می‌توان به دستگاه NAS رک‌مانت TS-2477XU-RP-2700-16G  QNAPمحصول شرکت کیونپ اشاره کرد. این محصول که با فرم‌فکتور 4U و مناسب قرارگیری در رک‌های استاندارد شبکه طراحی شده است، 24 کشوی ( خشاب یا اسلات ) تعبیه هارددیسک 3.5 اینچی دارد. با پرکردن این کشوها با هارددیسک‌های 16 ترابایتی، به ظرفیت ذخیره‌سازی 384 ترابایت خواهیم رسید.  

رک مونت

شکل 2: دستگاه NAS رک‌مانت TS-2477XU-RP-2700-16G محصول 24 درایوی شرکت کیونپ

6- تنوع رسانه‌های ذخیره‌سازی؛ SSD مهم است

مسئله مهم ‌دیگر درباره موضوع قبلی انتخاب نوع رسانه ذخیره‌سازی است. به لطف عرضه‌ حافظه‌های SSD حرفه‌ای با عمر و کارایی بالا اکنون این رسانه‌های ذخیره‌سازی نیز به گزینه‌ای جدی در کنار هارددیسک‌ها تبدیل شده‌اند. اگرچه هنوز هم این حافظه‌ها از نظر «نسبت قیمت به ظرفیت» به پای هارددیسک‌ها نمی‌رسند، اما سرعت، کارایی و مزایایی که برای برخی کاربردهای حرفه‌ای و سازمانی ایجاد می‌کنند به گسترش روز افزون به‌کارگیری آن‌ها منجر شده است. به همین دلیل، در هنگام خرید NAS حتما به این نکته که آیا در دستگاه انتخابی شما کشوهایی ( خشاب یا اسلات )  برای تعبیه SSD پیش‌بینی شده یا نه، توجه کنید. البته کشوهای هارددیسک ( خشاب یا اسلات ) در برخی مدل‌های جدید NAS همزمان برای SSD نیز قابل تنظیم و استفاده هستند. 

اگر به هر دلیلی، هیچ کدام از این موارد در مدل انتخابی شما در دسترس نبود، وجود گذرگاه‌های داخلی PCIe می‌تواند خیال شما را بابت قابلیت استفاده‌ از کارت‌های SSD  داخلی با استاندارد M2 یا نمونه‌های مشابه راحت کند.   

کیونپ

شکل 3: دستگاه NAS رومیزی TS-1277-1600 شرکت کیونپ با 8 محفظه 3.5 اینچی و 4 محفظه اختصاصی 2.5 اینچی SSD

یک مثال خوب در این زمینه، NAS رومیزی TS-1277-1600 QNAP شرکت کیونپ است. این دستگاه علاوه بر 8 محفظه هارددیسک 3.5 اینچی (قابل تبدیل به 2.5 اینچی) 4 کشوی ( خشاب یا اسلات )  مخصوص درایوهای 2.5 اینچی SSD با گذرگاه SATA  نیز دارد تا بتوانید در صورت نیاز با اضافه کردن این نوع حافظه‌ها به یک راه‌کار ترکیبیِ متناسب با نیازهای خود برسید. این دستگاه به رغم اندازه کوچک خود دو اسلات M.2 SATA نیز دارد تا بتوانید برای توسعه هرچه بیش‌تر، حافظه‌های SSD داخلی را نیز به آن اضافه کنید.

ذخیرهساز

شکل 4: ذخیره‌ساز تمام‌ اس‌اس‌دی TES-1885U-D1521 کیونپ با 30 محفظه 2.5 اینچی SSD 

محبوبیت بیش از پیش درایوهای SSD به واسطه مزایای غیرقابل انکار آن‌ها در مقایسه با هارددیسک و نیز کاهش نسبی قیمت این حافظه‌های کارآمد در سال‌های اخیر سبب شده است تا به تازگی نسل جدیدی از ذخیره‌سازهای NAS عرضه شوند که صرفا به محفظه‌های 2.5 اینچی متناسب با فرم‌فکتور SSD مجهز شده‌اند. ذخیره‌ساز TES-1885U-D1521 یک NAS تمام‌ اس‌اس‌دی با داشتن 30 محفظه درایو 2.5 اینچیSATA  SSD (با سرعت 6 گیگابیت در ثانیه) جدیدترین نمونه از چنین محصولاتی است. 

5- قدرت پردازش و بسط‌ پذیری

هدف اصلی از به‌کارگیری دستگاه‌های NAS رسیدن به بهینه‌ترین و کارآمدترین حالت ذخیره‌سازی ضمن حفظ پایداری است و طبیعتا نباید فراموش کرد که این نقطه بهینه همیشه ثابت نیست و به موازات افزایش حجم داده‌ها و به تبع آن، تحول سیستم ذخیره‌سازی، تغییر خواهد کرد. بسط‌پذیری NAS به این معنا است که بتوانیم با حفظ پایداری و یکپارچگی، کارایی بهینه راه‌کار ذخیره‌سازی سازمان خود را در طول زمان حفظ کنیم.

این پایداری و تعادل به لطف بهره‌گیری دستگاه‌های NAS جدید از پردازنده‌های پر قدرت چند هسته‌ای (4، 8 و بیش‌تر، ساخت شرکت‌های اینتل، AMD یا ARM) و امکان افزایش ماژول‌های رم (64 گیگابایت، 128 گیگابایت و بیش‌تر) کارایی این تجهیزات را وارد مرحله جدیدی کرده است. به طوری که می‌توان برخی دستگاه‌های NAS را «سرورهای ذخیره‌محور» با کاربرد خاص نامید. 

در کنار پردازنده مرکزی و رم، یکی از ویژگی‌های مهم تجهیزات ذخیره‌سازی تحت شبکه وجود اسلات‌های PCIe است که امکان اضافه کردن تجهیزات الحاقی مانند کارت‌های شبکه پرسرعت (10 گیگابیتی و...) یا حتی کارت‌های حافظه SSD را فراهم می‌کند. 

برخی از مدل‌های جدیدتر NAS نیز امکان اضافه‌کردن ماجول‌های الحاقی برای اتصال چندین دستگاه‌ذخیره‌ساز تحت شبکه یا ایجاد راهکارهای ذخیره‌سازی SAN (سرنام Network Area Storage) را فراهم می‌کنند. 

با توجه به حجم عظیم داده‌های پردازشی برای کاربردهایی مانند پردازش تصویری (مانند رندرهای سنگین سه‌بعدی انیمیشن و...) یا پردازش داده‌های هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) نسل جدید ذخیره‌سازهای NAS جدا از پردازشگرهای چند هسته‌ای از کارت‌های گرافیکی PCIe نیز پشتیبانی می‌کنند تا انباره اطلاعاتی بزرگ شما بدون نیاز به اتصال به سرورها یا دیگر تجهزات به طور مستقل نقش یک سرور خاص‌منظوره را در پردازش داده‌ها ایفا کند. 

نمونه منحصر به‌فرد و فوق‌العاده‌ای از این قابلیت‌ها را در دستگاه TS-2888X QNAP شرکت کیونپ می‌توان دید. این NAS قدرتمند  مجموعه ویژگی‌هایی دارد که آن را به یک اتاق توسعه هوش مصنوعی یا رندر ویدیو و انیمیشن تبدیل می‌کند. کافی است بدانیم این دستگاه به یک پردازنده زئون اینتل (4 تا 18 هسته‌ای) با خنک‌کننده مایع مجهز شده است و از 512 گیگابایت رم ECC (یا Error Correction Code) پشتیبانی می‌کند! افزون بر این‌ها، مادربورد این دستگاه 8 گذرگاه PCIe برای افزودن کارت‌های گرافیکی، تسریع‌کننده‌های تک‌منظوره پردازشی و... دارد تا بتوان با ترکیب این ادوات نودهای پردازشی مختلفی روی دستگاه ایجاد کرد. این موارد تنها نیمه پردازشی TS-2888X به شمار می‌روند. کافی است بدانیم در نیمه دیگر این محصول یعنی کارکرد ذخیره‌سازی، با دستگاهی مجهز به 28 محفظه هارددیسک (یا SSD) رو‌به‌رو هستیم. 

4- کدام RAID؟ کدام چیدمان؟

دغدغه مراقبت از اطلاعات و مراقبت در برابر از دست رفتن آن چالشی قدیمی به شمار می‌رود که از ابتدای پیدایش تجهیزات ذخیره‌سازی وجود داشته است. در عصر جدید و برای کاربردهای تجاری و سازمانی این دغدغه با دو مفهوم ذخیره‌سازی تحت شبکه و RAID گره خورده است. این ابزارها با فراهم کردن امکان نگه‌داری چند نسخه‌ از اطلاعات، امکان از دست رفتن داده‌های ارزشمند شرکت‌ها و سازمان‌ها را به حداقل ممکن می‌رسانند.  ( اطلاعات بیشتر در خصوص RAID این فیلم آموزشی را مشاهده بفرمایید)

برای برخورداری از انواع مختلف RAID باید در نظر داشت که هر سطحی از این چیدمان آرایه‌ای دیسک‌ها به حداقل تعداد مشخصی دیسک نیاز دارد. برای نمونه برای چیدمان دیسک‌ها بر مبنای RAID 1 (امکان Disk Mirroring) حداقل به یک ذخیره‌ساز دو درایوی نیاز خواهیم داشت. به کارگیری RAID 5 مستلزم استفاده از ذخیره‌سازهای چهار کشویی( خشاب یا اسلات )  است. برای آرایه‌های ترکیبی مانند RAID 50  (یا RAID 5+0) وRAID 60  (یا RAID 6+0) به دستگاه‌های NAS با 8 کشوی دیسک ( خشاب یا اسلات )  نیاز خواهیم داشت. با این اوصاف، شناخت دقیق معماری و توپولوژی شبکه شرکت شما و همچنین محیط کاری و... برای انتخاب دستگاه‌هایی که بهترین ویژگی‌ها و آرایه‌های RAID را دراختیارتان قرار می‌دهد اهمیت به‌سزایی دارد. 

محصولاتی مانند TS-1273U-RP و TVS-673e دو نمونه به ترتیب رک‌مانت و دسکتاپ از NAS با پشتیبانی از متنوع‌ترین آرایه‌های RAID به شمار می‌روند. 

3- با یا بدون هاردهای داخلی؟

این که NAS انتخابی را همراه با درایوهای پیش‌نصب از طرف سازنده بخرید یا هارددیسک‌ها را به صورت مجزا تهیه کنید، موضوع مهمی است. بسیاری از سازندگان NAS طی توافق با سازندگان هارددیسک (و نیز SSD) همراه با کشوهای ( خشاب یا اسلات ) پر شده با این رسانه‌ها عرضه می‌کنند و طبیعتا خود همه مسائل مربوط به سازگاری، کارایی و... را در نظر گرفته‌اند. با این حال،  اگر قصد خرید حاضر و آماده این‌چنینی دارید، حتما به طور کامل از مشخصات کامل درایوهای داخلی به‌کار رفته (برند، نوع، میزان حافظه کش و...) را مطالعه و بررسی کنید.  (جهت مطالعه بیشتر درباره انتخاب هارد مناسب به سایت کیونپ زیر مراجعه فرمایید )

گاه در برخی موارد ارائه‌کنندگان تجهیزات NAS یک دستگاه را همراه با درایوها تحت مزایای ویژه‌ای عرضه می‌کنند که در خرید مجزا و مستقل آن‌ها وجود ندارد. این مزایا هم می‌تواند در قیمت نهایی بروز کند (کاهش قیمت نهایی به دلیل خرید هم‌زمان NAS و هارددیسک) و هم سایر موارد (مانند پشتیانی بیش‌تر یا خدمات گسترده‌تر). چنین خریدهای ویژه‌ای طی توافق‌های صورت گرفته بین سازندگان NAS و هارددیسک (یا SSD) اتفاق می‌افتد. اما باید در نظر داشت که این پیشنهادها همیشگی نیستند و شاید بتوان در کمپین‌ها و جشنواره‌های خرید آن‌ها را پیدا کرد. 

 در عین حال، اگر تصمیم گرفته‌اید یک NAS خالی از هارد تهیه کنید، باز هم جای نگرانی خاصی وجود ندارد؛ سازندگانNAS همیشه فهرستی از درایوهای پشتیبانی شده در ذخیره‌سازهای خود را منتشر می‌کنند که می‌توانید بر اساس آن خرید کنید. اگرچه نبود هارددیسک شما در چنین لیست به معنای ناسازگاری قطعی آن نیست، اما به هر حال، در نظر داشته باشید که سازندگان حرفه‌ای و خوش‌نام NAS این فهرست‌ها را بر اساس انجام آزمایش‌های گوناگون، کاربردهای مختلف و بررسی‌های تخصصی تهیه می‌کنند و در نظر گرفتن این موضوع تاثیر به‌سزایی در کیفیت و عملکرد NAS شما در دراز مدت خواهد داشت. 

خوش‌بختانه اغلب دستگاه‌های NAS امروزی بیش‌ترین سازگاری را با طیف وسیعی از سازندگان معتبر هارددیسک و SSD را تضمین کرده‌اند. 

نکته مهم دیگری که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد، استفاده‌ از هارددیسک‌هایی است که به طور خاص برای استفاده در راهکارهای ذخیره‌سازی شبکه‌ای بهینه شده‌اند. این هاردها برای کارکردهای خاص درون شبکه‌ای، تعداد دفعات خواندن و نوشتن در سناریوهای کاری مختلف و طول و عمر و پایداری لازم در کاربردهای حرفه‌ای بهینه شده‌اند و اطمینان‌پذیری ذخیره‌سازی تحت شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. سازندگان قدیمی و خوش‌نام هارددیسک مانند وسترن‌دیجیتال و سی‌گیت از سال‌ها قبل سری محصولات ویژه NAS تولید می‌کنند. برای نمونه، سری RED Plus شرکت وسترن دیجیتال به طور خاص برای کاربردهای ذخیره‌سازی شبکه‌ای با میزان بارکاری (Workload) بیش‌تر از نمونه‌های دسکتاپ این شرکت ارائه می‌کند که در پیکربندی‌های مختلف شبکه‌ای احتمال از دست دادن اطلاعات را کاهش می‌دهد. 

2- دسکتاپ یا رک‌ماونت؟ مسئله این است!

کسب‌و‌کارها هم مثل حجم اطلاعات، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند (البته اگر همه چیز خوب پیش برود!). بنگاه تجاری کوچک و چندنفره‌ای که روزی با یکی دو کامپیوتر شخصی و نهایتا چند هارددیسک اکسترنال شروع شده، به مرور رشد می‌کند و بعد از عبور از مرحله نوزادی و نوپایی به شرکتی چند ‌ده نفره و چند صد نفره تبدیل می‌شود. این جا است که دیگر کامپیوترهای دسکتاپ و هارددیسک‌های اکسترنال پاسخی برای حجم اطلاعات و یکپارچگی اطلاعاتی سازمان ندارند و بدون به‌کارگیری یک NAS مناسب نمی‌توان کسب‌وکار را به درستی و با اطمینان پیش برد. 

اما چگونه می‌توان پی‌ برد که بهترین انتخاب برای یک شرکت یا سازمان NAS دسکتاپ است یا رک‌ماونت؟ اگرچه به طور کلی، باید گفت این دو نوع متفاوت برای محیط‌های کاری مختلفی طراحی شده‌اند. اما به هر حال، در وهله نخست باید به چند سوال مهم پاسخ داد: نرخ تولید یا ورود داده در کسب‌و‌کار و افزایش حجم آن در بازه‌های زمانی مشخص چقدر است؟ این نرخ برای کسب‌وکارهای مقیاس‌پذیر با افزایش تعداد مشتریان یا فعالیت‌ها به چه ترتیب یا آهنگی تغییر می‌کند (رشد لگاریتمی، خطی و...)؟. پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند شما را به تخمین قابل قبولی از نیازمندی‌های ذخیره‌سازی کسب‌وکار شما طی 5 یا 10 سال آینده (و فراتر از آن) برساند.  

ذخیره‌سازهای تحت شبکه دسکتاپ به طور معمول حداکثر 12 تا 16 کشوی تعبیه هارددیسک دارند و با احتساب پرظرفیت‌ترین هارددیسک‌های امروزی (16 و 18 ترابایتی) می‌توان حداکثر ظرفیت 288 ترابایتی را برای آن‌ها در نظر گرفت. با این اوصاف، بسیاری از کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک متوسط به سراغ انتخاب گزینه‌های دسکتاپ خواهند رفت. دستگاه TS-1635AX شرکت کیونپ نمونه‌ای 16 درایوی از چنین محصولاتی است که به رغم اندازه به نسبت کوچک خود، 12 محفظه درایو 3.5 اینچی و  4 محفظه درایو 2.5 اینچی دارد. 

از سوی دیگر، شرکت‌های متوسط و بزرگ با حجم انبوهی از اطلاعات و افزایش روزانه آن مواجه هستند و بدیهی است که امکان توسعه یکپارچه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی یک ویژگی کلیدی و حیاتی است. ذخیره‌سازهای رک‌ماونت دقیقا با چنین هدفی طراحی شده‌اند و به واسطه استاندارهای فیزیکی‌شان به سادگی درون رک‌های اتاق سرور یا مرکز اطلاعات و سرورفارم شرکت‌های متوسط و بزرگ جای می‌گیرند. به عبارت بهتر، می‌توان گفت به سادگی به سیستم فناوری اطلاعات سازمان ملحق و با آن یکپارچه می‌شوند. 

طبیعتا تعداد محفظه‌های ذخیره‌سازهای رک‌ماونت به طور محسوسی بیش‌تر از نمونه‌های دسکتاپ است و بعید است که کاربران خانگی یا شرکت‌های کوچک به چنین انتخابی دست بزنند. برخی نمونه‌های رک‌ماونت با استاندارد فیزیکی یا فرم‌فَکتور 4U تا 36 کشوی تعبیه حافظه را پشتیبانی می‌کنند. بدیهی است که این تعداد محفظه، ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیش‌تری را فراهم می‌کند. 

اما این موضوع تنها تفاوت کلیدی این دو نوع محصول نیست و همان‌طور که اشاره شد، انتخاب هر یک به محیط کاری فعلی و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی آتی ارتباط مستقیمی دارد. ذخیره‌سازهای رک‌ماونت به واسطه محیط استفاده، عملکرد 7/24 و طول عمر طولانی‌تر، معماری شبکه متفاوت، ظرفیت پردازشی بیش‌تر و منبع برق و سیستم خنک‌کننده متفاوت برای محیط‌های ویژه فناوری اطلاعات سازمانی (از اتاق سرور گرفته تا مرکز داده) بهینه شده‌اند و بسته به محیط کاری‌تان در هنگام انتخاب باید هنگام خرید آن‌ها معیارهای متعددی را در نظر بگیرید. دستگاه TES-1885U-D1521 QNAP کیونپ نمونه‌ای پرکاربرد از ذخیره‌سازهای تحت شبکه رک‌ماونت است که با برخورداری از متنوع‌ترین پورت‌ها و درگاه‌های ارتباطی محلی و شبکه‌ای انعطاف‌پذیری زیادی را برای کاربردهای تجاری و سازمانی فراهم می‌کند. 

به طور خلاصه می‌توان گفت که اگر در حال حاضر برای سیستم شبکه شرکت یا سازمان خود از رک‌های شبکه، سرور و تجهیزات و متعلقات دیگر در قالب‌های مختلف (اتاق سرور، سرور فارم، مرکز داده و...) استفاده می‌کنید و ملزومات چنین محیط‌هایی را (تهویه مناسب، امکان به‌کارگیری یو پی‌اس برای برق افزونه یا Redundant Power و...) پیش‌تر پیاده‌سازی کرده‌اید، بی‌شک به ذخیره‌سازهای رک‌ماونت نیاز خواهید. 

1- گارانتی و خدمات پشتیبانی

مگر می‌شود درباره اهمیت انتخاب صحیح راه‌کار ذخیره‌سازی صحبت کرد و از ضرورت توجه به موضوع مهم پشتیبانی و ضمانت غافل شد؟  

در حال حاضر، یک NAS برای کاربردهای خانگی یا دفاتر کوچک بین ده تا سی میلیون تومان (با ارزش فعلی پول) قیمت دارد. قیمت ذخیره‌سازهایی که برای شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط مناسب هستند، به طور معمول چیزی بین بیست تا صد میلیون تومان است و برای داده‌های‌ بسیار حجیم و کاربردهای رده بالا در سازمان‌های بزرگ با دستگاه‌هایی در محدوده قیمتی 120 میلیون تا 200 میلیون تومان (و بیش‌تر) مواجه هستیم. پس طبیعتا در چنین شرایطی و با توجه به این که در آینده نیز به دلیل افزایش حجم اطلاعات به افزایش تعداد دستگاه‌های ذخیره‌سازی و بسط راه‌کار ذخیره‌سازی نیاز خواهیم داشت، انتخاب راه‌کاری مناسب که هم از نظر کیفیت محصول و هم ارائه خدمات و پشتیبانی دغدغه‌ ذخیره‌سازی را برطرف کند، کاری حساس و دقیق به شمار می‌رود.

اهمیت این موضوع به ویژه در شرایط کنونی کشورمان که واردات برخی کالاها و ارائه برخی خدمات را با تنگناهایی مواجه کرده است، دوچندان شده است. در حال حاضر، به دلیل همین شرایط انتخاب محصولات غربی (عمدتا تولید شرکت‌های امریکایی) به واسطه عدم پشتیبانی‌های فنی مستقیم، ضمانت صحیح و... گزینه معقولی به نظر نمی‌رسد. 

خوش‌بختانه بسیاری از شرکت‌های فعال در شرق آسیا، به واسطه تجربه‌هایی افزون بر چند دهه در تولید سخت‌افزارهای الکترونیکی، نه تنها عقب‌تر از دیگر نقاط دنیا نیستند بلکه در مواردی توانسته‌اند گوی سبقت را از همتایان خود بربایند و محصولات پیش‌تازی را عرضه کنند. در حوزه تجهیزات ذخیره‌سازی و به طور خاص ذخیرهسازهای تحت شبکه NAS، تولید‌کنندگانی مانند شرکت تایوانی QNAP به واسطه فعالیت تخصصی خود در این زمینه توانسته‌اند محصولاتی عرضه کنند که از نظر معیارهایی همچون ویژگی‌های فنی، کیفیت و البته قیمت، در بازار کشور گزینه‌هایی قابل اطمینان هستند، به طوری که این برند توانسته جایگاه خود را در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک، متوسط و بزرگ پیدا کند. 

برای آگاهی بیش‌تر در باره محصولات این شرکت می‌توانید به سایت اینترنتی qnap مراجعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی و خرید این محصولات با گارانتی معتبر با واحد مشاوره شرکت پانا، نماینده راه‌کارهای ذخیره‌سازی کیونپ در ایران به آدرس www.panacom.net  مراجعه فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.