"ویرامان" صادرکننده برتر زعفران کشور

 این شرکت در ابتدا کار خود را در زمینه صادرات  پسته و زعفران شروع کرد. ویرامان طی سال های گذشته همواره به کیفیت و ارائه خدمات خوب پایبند بوده و با کمک این استراتژی توانسته بازارهای هدف خود را گسترش داده و در بازار با برندهای VIRA  و VIRAMAN ماندگار شود.

شرکت ویرامان تا کنون ۳ بار به عنوان صادر کننده برگزیده استان تهران انتخاب و در سال ۱۳۹۹ نیز صادر کننده برتر کشوری در زمینه زعفران شده است.

محمدرضا میسمی، مدیرعامل شرکت ویرامان طی گفت و گویی، درباره کشت و صادرات زعفران و پسته توضیح داد.

-درباره کشت زعفران توضیح دهید.

با توجه به کمبود آب در کشور و نیاز کم تولید زعفران به  آب در مقایسه با محصولات دیگر سطح زیر کشت این محصول در حال توسعه بوده و علاوه بر استان های خراسان در استان های دیگر نیز رو به رشد است، اما کشاورزان باید در ارتباط با صادرکنندگان و آموزش هایی که می بینند با استفاده از روش های جدید برای کشت و داشت از سمومی استفاده کننده که از سوی اتحادیه اروپا  ممنوعیت نداشته باشند و همچنین اقدام به تولید زعفران ارگانیک کنند که هم بازار خوب و هم قیمت بالاتری دارد.

-صادرات زعفران در چه شرایطی قرار دارد؟

زعفران در کشورها و قاره های دیگر بیشتراز ایران تبلیغ شده  بنابراین باید بازارهای جدید ایجاد شود زیرا  هر سال تولید این محصول  بیشتر از مصرف بوده و حجم قابل توجهی زعفران مصرف نشده در بازار باقی می ماند.

به دلیل تعرفه بالایی که برای زعفران ایرانی و در مقابل تعرفه پایینی که برای زعفران افغانی از سوی گمرک هند در نظر گرفته شده متاسفانه زعفران  ایرانی به افغانستان قاچاق شده و از آنجا به هند فرستاده می شود. بنابراین رایزنی و توافق تجاری ایران با هند ضروری است تا  زعفران و پسته ایرانی به راحتی صادر شود.

-قیمت گذاری توانسته کمکی به صادرات کند؟

قیمت گذاری دستوری و ورود به عرصه خرید داخلی بعضی از تعاونی ها و مراکز در طول این چند سال نه تنها کمکی به صادرات زعفران نکرده بلکه باعث سردرگمی کشاورزان در فروش داخلی شده است.

قیمت های داخلی زعفران و قیمت های پایه ای گمرک به هیچ عنوان همخوانی ندارد و لازم هست  که قیمت های پایه ای گمرک متناسب با بازار داخلی و واقعی همواره به روزرسانی شود. در این راستا می توان از افراد و معتمدین شهر ها که در مراکز عرضه زعفران حضور دارند قیمت ها را اخذ و بر اساس آن قیمت را پایه گذاری کرد.

یکی دیگر از مشکلات عدم طبقه بندی درست زعفران است. به عنوان مثال زعفران پوشالی که نوعی زعفران مرغوب ایراانی است و در اروپا بسیار تقاضا دارد، در  گمرک به عنوان زعفران درجه 3  شناخته  می شود که صادر کننده را ملزم به درج  درجه سه روی بسته بندی  محصولاتی می کند که درجه ممتاز دارند. 

-اکنون چه خطراتی در مسیر صادرات زعفران وجود دارد؟

ویرامان با سابقه طولانی که در زمینه صادرات پسته و زعفران دارد  در حال حاضر صادرات زعفران  بسته بندی و محصولات فله را در خطر می بیند. به طوری که تجربه مشکلات صادرات که سال های قبل در زمینه افلاتوکسین برای پسته به وجود آمده بود (به شکل دیگری که باقیمانده سموم است) اکنون برای زعفران تکرار شده است. در حال حاضر علاوه بر کنترل های بسیار از قبیل آزمایش های میکروبی ،شیمیایی و  رنگ مصنوعی اخیرأ اتحادیه اروپا شرایط سختگیرانه ای از باقیمانده سموم برای زعفران وضع کرده است. به همین دلیل لازم است تا سازمان های  مربوط به کمک این وضعیت شتافته تا این مشکل در اسرع وقت مرتفع شود .

امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی با ورود جهادی به این حوزه ضمن آموزش به کشاورزان نوع سموم قابل استفاده با استاندارد های آزمایشگاهی در اروپا را توصیه کرده و استفاده از سایر اقلام را منع کند. هرچه بتوانیم محصولاتی را با استاندارد های نوین دنیا تولید و عرضه کنیم  نیازی به کاهش قیمت و ارزش کالای صادراتی نخواهیم داشت.

از سویی با توجه به حساس بودن تولید زعفران جا دارد تا از امکانات  به روز در داشت و برداشت و پاکش گل استفاده کرد. بنابراین دستگاهی اتوماتیک که کمک به پاکش گل کند میتواند کمک شایانی در این زمینه باشد. امید است سازمان های متولی و حتی گروه صادرکنندگان زعفران  این موضوع را  یک پروژه ملی در نظر گرفته و با تعریف پروژه محلی به کمک دانشگاه های صنعتی کشور بر این مهم فائق آیند.

-تولید پسته چه شرایطی دارد؟

تولید پسته ایران با توجه به کم آبی پیش آمده و خشک شدن بخشی از باغ ها فقط در یک سطح تا حدودی متوقف شده اما خوشبختانه در مناطق جدید که منایع آبی بهتری دارند باغ ریزی ها در حال انجام است که امیدواریم در آینده تولید بیشتری را شاهد باشیم.

در زمینه بسته بندی نیاز به تعامل بیشتر بین کشاورزان و صادر کنندگان هستیم که روش های نوین برای برداشت بیشتر محصول به کار رود و همچنین از سموم کمتر استفاده شود که مشکلی برای ورود پسته به اروپا متوجه محصول پسته ایران نشود.

-برنامه های آینده شرکت چیست؟ 

رویکرد شرکت ویرامان همواره به توسعه بازارهای هدف و تطبیق بسته بندی و کیفیت متناسب با بازارهای هدف و سلیقه مشتری ها بوده است، بدین منظور این شرکت سالانه در نمایشگاه های مربوط به مواد غذایی که در نقاط مختلف جهان برگزار می شود شرکت کرده و توانسته رابطه خود را با خریداران حفظ کند.

با توجه به اینکه استاندارد ها و نیاز های بازارهای هدف روز به روز سختگیرانه تر میشود ویرامان اقدام  به طراحی  و ساخت خط اتوماتیک سورتینگ، استانداردسازی و بسته بندی زعفران کرده است. همچنین در سال جاری اقدام به اجرای خط فراوری پسته تر با ظرفیت بالا و آخرین تکنولوژی در کارخانه این شرکت در بردسکن واقع در کاشمر کرده  است.

با توجه به تنوع بالای محصول پسته پیشنهاد می شود یک استاندارد مشخص برای صادرکنندگان صورت گرفته و در عرصه بین الملل عرضه شود تا خریداران پسته ایرانی دید بهتری نسبت به  محصولی که می خرند داشته و نگرانی بابت کیفیت پسته نداشته باشند.

-چه مشکلاتی در زمینه تامین مالی وجود دارد؟

اخیرا بانکها واحدهای تولیدی و صنعتی را به عنوان وثیقه نمی پذیرند، نظر به اینکه یک واحد تجاری و تولیدی پویا همواره در راستای توسعه کسب و کار خود در حال سرمایه گذاری در شرکت و خرید دستگاه های جدید است، لذا این موضوع که بتواند سرمایه خود را درگیر خرید سرمایه ثابت خارج از حیطه فعالیت خود کند امکان پذیر و شایسته نیست، به همین دلیل  امید است بانکها راهکار مناسب برای این مشکل ارائه دهند.

پیشنهاد می شود که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی یک کار مهندسی شکل بگیرد و صادرکنندگان بر اساس سرمایه در گردش، امکانات، توانایی ها و سابقه و دانش و نیروی متخصص رتبه بندی شده و این رتبه بندی در یک پلتفرم قرار بگیرد و مرجعی باشد برای واردکنندگان محصولات کشاورزی ایرانی تا از این طریق بتوانند اعتبار شرکت را برای خرید بررسی کنند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.