ظرفیت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در ایران ۱۰ برابر بازار داخلی است

  کارخانجات هافمن در تبریز و شهرکرد سالانه بیش از ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید دارد. در گفتگویی صمیمانه با دکتر محمد حمیدیه مدیرعامل هافمن به بحث و بررسی در مورد این صنعت پرداختیم که دعوت می کنیم در زیر بخشی از این مصاحبه را بخوانید.

وضعیت بازار مسکن و بازار درب و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر بین ۳۳۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال در ایران ساخته می‌شود. بر این اساس می‌توانیم بگوییم نیاز بازار داخل برای پروفیل درب و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی چیزی در حدود ۳۵ هزار تن در سال است. در حالی که تحلیل‌گران فعال در بازار مسکن اعتقاد دارند نیاز به ساخت مسکن در کشور سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی است. 

نکته جالب‌تر اینکه ظرفیت تولید در صنعت درب و پنجره‌های UPVC نیز در ایران بر اساس اطلاعاتی که از تعداد کارخانه‌ها، جوازها و پروانه‌های تولید صادر شده و ظرفیت‌های اسمی مجموعه‌های متعددی که در انجمن صنفی تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ثبت شده‌اند بیش از ۳۵۰ هزار تن تولید در سال است. 

این موارد موجب شده اولا کارخانه‌ها و واحدهای صنفی کوچک که تولیدکننده پروفیل درب و پنجره هستند تضعیف شده یا حتی از دور تولید خارج شوند و ثانیا برندهای بزرگ و کارخانجات قوی‌تر به این فکر بیفتند که تنها راه چاره در شرایط کنونی تقویت بازار صادرات است. 

هفته‌های گذشته در مجلس مباحثی مطرح شد که دولت را موظف کند سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی مستقیما و با کمک بخش خصوصی ساخته شود. چقدر امیدوار هستید دولت بتواند با انجام این کار مسیر را برای شما و سایر تولیدکنندگان در صنایع وابسته به صنعت ساختمان هموار کند؟

هافمن1

امید چندانی به این موضوع وجود ندارد چرا که در حال حاضر در ماه‌های پایانی دولت هستیم و سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش خواهیم داشت به نحوی که دولت فعلی فرصت انجام این کار را ندارد و دولت بعدی با توجه به اینکه باید بر طبق بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ که توسط دولت قبلی‌اش برنامه‌ریزی شده فعالیت کند. لذا دولت بعدی نیز باید تا پایان سال صبر کند و برنامه‌ی بودجه خود را برای سال ۱۴۰۱ در مجلس تصویب کند. پس عملا اتفاق ویژه‌ای از سمت دولت برای رونق این بخش در سال آتی نخواهیم داشت.

میزان سودآوری در صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی چقدر است و شما سالانه چقدر سودآوری دارید؟

این سوال برای شرکت‌های مختلف قطعا پاسخ‌های مختلفی خواهد داشت. ظرفیت تولید، میزان تولید، منابع تامین مواد اولیه، هزینه‌های مالی، پیوستگی سیستم تولید و… از عواملی هستند که مستقیما در این امر تاثیر خواهند گذاشت.

اشاره کردید به بالا بودن ظرفیت تولید در داخل، چالش های تولید در داخل چست؟

بخشی از سختی‌ها و مشقات تولید در داخل برمی‌گردد به تهیه مواد اولیه. بعضی از مواد اولیه صنعت ما از داخل تامین می‌شوند و بخشی از خارج. قسمتی که از داخل تهیه می‌شود باید فقط از طریق بورس‌ خریداری شود که توسط ۳ یا ۴ پتروشیمی ارائه می‌گردد. مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که از بحث سهمیه‌بندی‌ها که توسط صنایع انجام می‌شود تا نحوه قیمت‌گذاری محصولات.

فقط در خصوص قیمت پی‌وی‌سی که پایه‌ای‌ترین ماده اولیه در این صنعت است از ابتدای امسال از قیمت ۹ هزار تومان به ازای هر کیلو به بیش از ۳۳ هزار تومان. افزایش بیش از ۲۷۰ درصدی. این مسائل باعث شد حتی برخی از همکاران به این فکر بیفتند که این مواد اولیه را از خارج از کشور وارد کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.