کاربرد انواع پروفیل در ساختمان ها و سازه های فلزی

پروفیل در سازه‌های فلزی چه کاربردی دارد؟

پروفیل‌ها در واقع همان مقاطع فولادی توخالی هستند و چه دارای سطح مقطع مربع باشند و چه مستطیل، سطح مقطع یکسانی در کل طول خود دارند. به گزارش ایسنا، این نوع از پروفیل‌ها در تنوع بالایی تولید می شوند و از نظر مقاومتی بسیار مستحکم می باشند جوش‌پذیری و شکل‌پذیری بالای این پروفیل ها از دیگر ویژگی های حائز اهمیت این محصول می باشد.

قبل از آنکه به کاربرد پروفیل در سازه های فلزی بپردازیم باید بدانید کاربرد این محصول بسته به روش تولید وسایزآنها متفاوت است. هدف از این مقاله توضیح در مورد کاربرد پروفیل و قوطی است.

برای استحکام ساختمان از پروفیل ها استفاده کنیم 

صنعت ساختمان یکی از صنایعی است که پروفیل های صنعتی و ساختمانی استفاده گسترده ای در آن دارد. این قوطی ها علاوه بر ساختمان‌سازی در ساخت مبلمان، خودروسازی، تولید لوازم پزشکی و لوازم‌خانگی نیز استفاده گسترده ای دارد.

استفاده از پروفیل در سازه‌های فلزی

به دلیل توخالی بودن پروفیل ها نمی‌توان از آن‌ها در سازه‌های بتنی استفاده کرد. کاربرد این مقاطع فولادی فقط  در سازه‌های فلزی است. استفاده از پروفیل در سازه‌های فلزی سبب می‌شود تا سازه مقاومت خمشی خوبی در هر دو محور داشته باشد و همچنین در مقابل پیچش نیز تحمل خوبی داشته باشد ، این به معنی استحکام بالاتر سازه است . از دیگر موارد استفاده از پروفیل در صنعت ساختمان می توان به ساخت نرده‌های فلزی، درها و پنجره‌ها و پله‌ها اشاره کرد.

استفاده از پروفیل در ساختمان‌های چندطبقه!

از پروفیل فقط برای بالا بردن مقاومت ستون‌های ساختمان‌های یک طبقه استفاده می‌کنند؛ دلیل این امر این است که تقویت مقطع ستون در محل اتصال تیر به ستون امری ضروری است؛ اما در پروفیل های توخالی دسترسی به سطح مقطع در محل اتصال وجود ندارد.

سازه‌های فلزی که در آن‌ها از قوطی پروفیل استفاده می‌شود:

• پل‌های عابر پیاده و پل‌های هوایی

• نمای بیرونی ساختمان‌ها و بناها

• انواع سازه‌های مربوط به صنعت پتروشیمی و کشتی‌سازی

• ساخت سوله

• و ...

پروفیل فولادی چطور ساخته می‌شود؟

پروفیل‌ها به ۳ روش مستقیم، غیرمستقیم و دوتکه (طی فرایند نورد سرد و گرم) و از ورق فولادی تولید می‌شوند.

موردی که درباره نحوه تولید پروفیل ها باید بدانید این است که قوطی تولیدشده به روش نورد گرم سطح خارجی با کیفیت تری نسبت به قوطی‌های تولیدشده با روش نورد سرد دارد؛ اما در نقطه مقابل این خاصیت باید اشاره داشت که استفاده از نورد سرد، سبب تولید پروفیل های با ابعاد دقیق‌تر و با کیفیت سطحی مطلوب تری خواهد شد.

ابعاد پروفیل ها معمولاً بین ۱۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و ضخامت آن نیز از ۱ تا ۶ میلی‌متر متغیر می باشد.

۱. تولید پروفیل به روش مستقیم

در این روش، ورق فولادی به شکل زاویه‌دار و به شکل قوطی فرم‌ داده می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا دو گوشه انتهایی ورق و در مراحل بعدی اضلاع دیگر پروفیل فرم داده می شود. در نهایت درز موجود در دو سر ورق به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

پس از انجام این مراحل، سایز پروفیل را می توان با عبور دادن از دستگاه‌های مخصوص اینکار، تغییر داد.

۲. تولید پروفیل به روش غیرمستقیم

در این روش، ورق را با دستگاه های برشی مخصوص اینکار به نوارهای نازک تبدیل میکنند و سپس این نوارها را از دستگاه فرمینگ عبور می‌دهند تا به شکل لوله تبدیل شود. درنهایت از غلتک‌های مخصوص عبور می دهند تا تبدیل به پروفیل شود.

۳. تولید پروفیل به روش دوتکه

در این روش، ورق با استفاده از دستگاه پرس به شکلی شبیه ناودانی درآمده و پس از انطباق، دو سری که به هم متصل نیستند را به یکدیگر جوش می‌دهند که در نهایت تبدیل به لوله می شود.

نکات استفاده از پروفیل در سازه‌های فلزی

به دلیل امکان تغییر شکل پروفیل ها در واقعه ای همچون زلزله بهتر است داخل قوطی‌ها با بتن پر شود. طبق نظر برخی کارشناسان پروفیل ها تنها برای ساخت رابط در سوله‌ها کاربرد دارد و برای افزایش استحکام ستون‌ها در سازه‌های فلزی باید تیرآهن‌های IPE  بکار برد. استفاده از پروفیل تنها در صورتی به جای تیر یا ستون امکان پذیر است که نسبت عرض به ضخامت بال‌های آن کمتر از ۱۲ باشد.

سازه های فلزی

مزایای استفاده از پروفیل توخالی در ساختمان

• همانطور که میدانید قیمت محصولات فولادی بر طبق کیلو اعلام می شود بنابراین به دلیل اینکه این وزن پروفیل سبک کمتر از دیگر محصولات فولادی جایگزین است ، سبب کاهش هزینه ها می شود.

• به دلیل سبک بودن اینرسی کمتری دارند و این در زلزله بسیار فاکتور مهمی است.

• استحکام بالا نسبت به وزن

• استحکام بالا در مقابل پیچش

قیمت پروفیل

قیمت پروفیل به عوامل مختلفی بستگی دارد ازجمله مهمترین عوامل نوع و قیمت ورق استفاده‌ شده در آن است. نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا نیز میتواند در نوبت خود تاثیرزیادی در قیمت آن داشته باشد. همچنین روش ساخت نیز از مواردی است که تاثیر مستقیم بر روی قیمت ها دارد.

گروه صنعتی صبا، تخصصی ترین مجموعه فعال در زمینه تولید و تامین لوله و پروفیل صنعتی، به پشتوانه بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت دراین حوزه، اکنون افتخار همکاری با بیش از ۲۵۰کارخانه و کارگاه را دارد.

این مجموعه علاوه بر فروش لوله و پروفیل به شکل خام، مجهز به بزرگترین کارگاه برش PLC لوله و پروفیل، ۳ خط کشش سرد (فرمینگ) لوله و همچنین کارگاه پلیش اوربیتالی لوله است، تا بتواند در جهت رضایت هر چه بیشتر مشتریان گرامی تا حد ممکن فرایند های پیش تولید آنها را نیز به عهده گیرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.