کدام یک از انواع لوگو و آرم برای برند شما مناسب است؟

  وقتی تمایز محصولات و خدمات دشوار است، یک سمبل می‌تواند عنصر مرکزی ارزش ویژه برند، با همان ویژگی اصلی برای تمایز یک برند باشد. لوگو، سمبلی برای توصیف یک سازمان نیست، در واقع لوگو یک عنصر مشخص است که به رویکردها و ارزش‌های آن سازمان برمی‌گردد. 

در واقع لوگو یک جزء کلیدی از هویت برند به حساب می‌آید، به طوری‌که باعث بازشناسی سریع یک برند می‌شود. از آنجا که لوگوها ارتباط تصویری برقرار می‌نمایند، این قابلیت را دارد تا محدودیت‌های زبانی و مرزهای بین المللی را از بین ببرد. باید توجه کرد از میان اجزای بصری و نمادین برند، لوگو برجسته‌ترین جزء برند برای ارتباط با مشتری است.

درایران نیز چند سالی است شرکت هایی، همچون ایده پردازان، آرمکده و .. به صورت تخصصی طراحی هویت برند انجام می دهند و استانداردهای بین المللی همچون نسبت طلایی و روانشناسی گشتالت را در ایده های لوگو برندها رعایت می نمایند. 

 مزایای داشتن لوگو برای یک برند چیست؟

لوگو می‌تواند مواقعی که محدودیت و فشار زمانی داریم به جای نام یک برند به کار برده شود و همچنین برای سرعت در یادآوری برند استفاده شود.

انواع لوگو

اگر چه خلاقیت را نمی‌توان در چارچوب دسته بندی‌ها محدود کرد و لوگوهایی وجود دارند که ویژگی چندین دسته را یک جا دارند؛ اما برای درک عمیق‌تر مساله، می‌توان تمامی انواع لوگوها را در شش دسته لوگوی نوشتاری، تصویری، حرف نماد، انتزاعی، کارکترها و ترکیبی تقسیم‌بندی کرد.

لوگوی نوشتاری

• لوگوی نوشتاری (لوگو تایپ یا لوگوی متنی)

در این سبک نام برند به صورت ساده، کاملا خوانا و با فرمی خاص نوشته می‌شود تا نام برند در ذهن بیننده نقش ببندد. مهم‌ترین اصل در طراحی لوگوتایپ یا لوگوی متنی خوانایی و سهولت در شناسایی و تشخیص آن است، به طوری که طرح لوگوتایپ در ابعاد کوچکتر مانند کارت ویزیت هم به آسانی قابل خواندن و تشخیص باشد.

در واقع در لوگوتایپ خوانایی بر زیبایی و خلاقیت اولویت دارد. از جمله برندهایی که از لوگوی نوشتاری برای معرفی خود استفاده کردند می‌توان به «کوکاکولا»، «اسکایپ»، «سونی»، «سامسونگ»، «نوکیا» اشاره کرد و همچنین می‌توان از لوگوی برند «یک و یک» نیز به عنوان یکی از لوگوهای نوشتاری ایرانی نام برد.

در چه مواردی از لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ استفاده می‌شود:

در مواردی که شما یک کسب ‌و‌ کار جدید دارید و نیازمند مطرح شدن نام خود هستید، در این واقع طراحی نام برند شما در قالب یک فونت طراحی شده خوانا و زیبا، نام برند شما را فراگیر خواهد کرد. در مواردی که شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید استفاده از لوگوی نوشتاری می‌تواند راهی کم هزینه و ساده برای شناسایی شما به مشتریان باشد.

لوگوی تصویری

• لوگوی تصویری (پیکتوگرام)

لوگوی تصویری یکی از انواع سبک‌های لوگو است که به آن پیکتوگرام نیز می‌گویند. در این نوع طراحی لوگو از تصویری استفاده می‌شود که بازتاب دهنده و نمودی از ویژگی‌های شرکت و یا محصولی خاص از آن شرکت یا برند باشد. در واقع لوگوهای تصویری، تصاویری هستند که وقتی به آن برند فکر می‌کنید یا اسم آن برند را می‌شنوید، به ذهن شما می‌رسند. هر چند لوگوی تصویری یکی از رایج‌ترین انواع لوگوی برند می‌باشد اما طراحی آن نیازمند تخصص وتجربه بالا طراحان و درک عمیق آنان از مشخصه‌های اساسی شرکت و محصولات آن دارد.

از جمله برندهایی که لوگوی تصویری را برای معرفی خود استفاده می‌کنند میتوان به «اپل»، «توییتر»، «اندروید» و «پژو» اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید در مواردی که مخاطبان شما از کشوری باشد که امکان برقراری ارتباطی زبانی با آن میسر نیست استفاده از لوگوی تصویری گزینه مناسبی برای برقراری یک زبان مشترک با آنان محسوب می شود.

• لوگوی انتزاعی (آبسترکت)

لوگوی انتزاعی یک نوع خاص از لوگو تصویری به شمار می‌رود و در طراحی این نوع از لوگو به جای استفاده از یک تصویر قابل تشخیص از یک شکل هندسی انتزاعی برای شناساندن کسب‌ و‌ کار استفاده می‌شود، به همین دلیل از آنجایی که تصویر به کار گرفته شده در لوگوی انتزاعی تصویری عینی نیست، ممکن است مخاطب در نگاه اول متوجه مفهوم آن نشود.

برخلاف دیگر لوگوها که روی مفهوم خاصی تمرکز می‌کنند لوگوهای انتزاعی بدون در نظر گرفتن مفهوم فرهنگی خاصی، تنها با استفاده از اشکال هندسی و از طریق فرم و رنگ مفهوم و احساسات برند خود را نشر می‌دهد. از جمله برندهایی که از لوگوی انتزاعی استفاده می‌کنند می‌توان به «آدیداس»، «نایک» و «پپسی » اشاره کرد.

• لوگوی حرف نماد (مونوگرام)

این سبک از طراحی لوگو مناسب کسب ‌و‌ کار‌هایی است که نامی طولانی دارند و شامل چندین کلمه می‌شوند. در طراحی لوگو با استفاده از مونوگرام برای خوانایی بهتر و ساده‌سازی در طراحی تنها از از یک یا چند حرف اختصاری اول نام آن برند در لوگو استفاده می‌شود. به عبارت دیگر استفاده از فقط چند حرف به عنوان علامت تجاری، اثرگذاری بسیاری در بهینه‌سازی برند شرکت‌هایی دارد که نام طولانی دارند.

سادگی و تنوع زیاد این شیوه از طراحی باعث شده که بسیاری از برند‌های معروف  و شرکت‌های تازه تاسیس اقدام به طراحی لوگوی برند خود با استفاده از مونوگرام بپردازند؛ از جمله برندهایی که این نوع طراحی را برای لوگو شرکت خود استفاده کرده‌اند می‌توان به «ال جی»، «اچ پی»، «مکدونالد»، «زارا» و «دیجی کالا» اشاره کرد.

اوگوی کارکترها

• لوگوی کاراکترها (ماسکوت)

لوگوهایی هستند شامل یک شخصیت مصور کارتونی، دارای رنگ‌های گوناگون و همیشه سرگرم کننده هستند. در واقع یک راه عالی برای یک شخصیت سخنگو برای برند شما می‌باشند. لوگو کاراکترها مجموعه‌ای از خصوصیات انسانی هستند که به یک نام تجاری نسبت داده می‌شوند و مصرف کننده می‌تواند با آن ارتباط برقرار کنند و  متشکل از یک شخصیت مصور کارتونی، با رنگ‌های گوناگون ، متنوع و سرگرم کننده‌اند. 

طراحی این نوع از لوگوها برای شرکت‌هایی که مایل به ایجاد یک فضای سالم و با جذابیت برای خانواده‌ها و کودکان می‌باشند، بسیار عالی هستند که از جمله این کسب و کارها می‌توان به شرکت‌های خدماتی، تیم‌های ورزشی و برندهای غذایی اشاره کرد. به شخصیت مرد در طراحی لوگوی مواد غذایی KFC و شخصیت میمون در لوگوی چی‌توز از نمونه‌های استفاده از لوگوی کارکترها به شمار می‌روند.

لوگوی ترکیبی

• لوگوی ترکیبی (ترکیب تصویر و نوشتار)

این سبک از لوگو‌ها  متشکل از نام کمپانی و بخش گرافیکی بوده و در مواردی که متن و عکس هر کدام به تنهایی برای رساندن مفهوم برند کفایت نکند، استفاده می‌شوند. لوگو‌های ترکیبی را از لحاظ ترکیب بخش تصویری با متن می‌توان در دو دسته زیر تقسیم‌بندی نمود:

لوگوهای ترکیبی در هم آمیخته و  لوگوهای ترکیبی مستقل از هم.

در لوگو ترکیبی‌های در هم آمیخته، متن و بخش گرافیکی یا نمادین لوگو به نحوی در هم آمیخته  شده‌اند که حذف هر کدام از آن‌ها باعث نامفهوم بودن و ناقص‌شدن برند می‌شود، در صورتیکه لوگو‌های گرافیکی مستقل از هم‌، بخش متنی به صورت جدا از آیکن می‌باشد و متصل به بخش گرافیکی  نیستند. 

از جمله برندهایی که از لوگوی ترکیبی برای نمایش برند خود استفاده می‌کنند می‌توان به «پوما»، «آمازون»، «برگر کینگ»، «لاکوست» و «همراه اول» اشاره کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.