بورسی ها بخوانند: پنج سهمی که در فروردین بیشترین حمایت حقوقی را در بورس داشته‌اند

در فرودین ماه سال ۱۴۰۰ شاهد افت بازار و کاهش %۷.۸- شاخص بودیم. ماهی تلخ که با توجه به نامتقارن شدن دامنه نوسان، بازار برای روزهای متمادی قفل و نقدشوندگی به حداقل میزان ممکن رسید بطوریکه میانگین ارزش معاملات ( فقط معاملات سهام در بورس و فرابورس) بصورت روزانه  ۲,۹۶۰ میلیارد تومان بوده که مقدار بسیار کمی است.

برای آنکه پایین بودن این عدد را بهتر درک کنید کافیست نگاهی بیندازیم به میانگین ارزش معاملات روزانه از ۱ تا ۲۵ بهمن ماه که هنوز دامنه نوسان نامتقارن نبوده است. در این مدّت میانگین ارزش معاملات روزانه  ۱۲,۱۷۶ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد با نامتقارن شدن دامنه نوسان ارزش معاملات نسبت به بهمن ماه حدوداً یک چهار شده است.

جابجایی حقیقی

با توجه به تمام این تلخی‌ها و سختی‌ها که بر فعالین بازار سرمایه تحمیل شد در این مقاله قصد داریم 5 سهمی که بیشترین حمایت حقوقی را داشته‌اند بررسی کنیم. حمایت حقوقی از این سهم‌ها حتی در صورتی که موجب پر شدن قیمت پایانی و صف فروش مجدد شده باشد یک اثر مثبت داشته و آن هم نقدشوندگی بالاتر برای این سهم‌ها است. جالب است که بدانید در فروردین ماه 203 سهم وجود داشته‌اند که به دلیل تقاضای کم و قفل صف فروش در روزهای متوالی سهامداران آنها تقریباً در هیچ روزی قادر به فروش این سهم‌ها نبوده‌اند. 

امّا سهم‌هایی که بیشترین حمایت حقوقی را داشته‌اند به ترتیب:

1.شپنا سهمی که در یک ماهه %21 افت داشت

در سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) که بیشترین حمایت حقوقی را داشت ارزش خرید حقوقی‌ها 473 میلیارد و ارزش فروش حقوقی‌ها 151 میلیارد تومان بوده. لذا در مجموع حقوقی‌ها 380 میلیارد تومان سهم از حقیقی‌ها خریده‌اند. این حجم از خرید و فروش حقوقی موجب شده که در تمامی روزهای معاملاتی حجم مبنا پر و قیمت پایانی در بسیاری از روزها به حداقل میزان ممکن برسد. لذا این سهم یکی از 10 سهم با کمترین بازدهی در ماه فروردین است. علارغم افت چشمگیر، حجم بالای خرید حقوقی باعث رشد نقدشوندگی سهم شده و سهامداران از 18 روز معاملاتی در 13 روز می‌توانستند سهم خود را بفروش برسانند. 

2. اپال حامی تازه وارد

عرضه اولیه اپال در ابتدای اسفندماه صورت گرفت. حقوقی در فروردین ماه حمایت خوبی از سهم داشت تا این شرکت تازه وارد در بازار خوشنام باشد.  بازدهی این سهم در این 1 ماه %5- بوده که نسبت به عملکرد شاخص بهتر می‌باشد. کل میزان خرید حقوقی‌ها حدود 317 میلیارد و فروش حقوقی نزدیک به 18 میلیارد تومان بوده. بنظر می‌رسد که قرار گرفتن حقوقی‌ها در طرف تقاضا باعث حمایت موثر از سهم شده و در بازاری که در اکثر روزها قرمز رنگ بود جلوی افت شدید سهم را گرفته است. همچنین نقدشوندگی سهم بالا بوده و در هر 18 روز معاملاتی سهامداران قادر به فروش سهم خود بوده‌اند. 

3.وتجارت حمایت حقوقی با نقدشوندگی پایین

سومین سهمی که بیشترین حمایت حقوقی‌ها را داشته مربوط به بانک تجارت است. در ماه فروردین سهم وتجارت با وجود حمایت حقوقی بازدهی %7.58- داشت. همچنین در 17 روزی که سهم معامله شد تنها در 8 روز سهامداران قادر به فروش سهم بودند که نشان می‌دهد با وجود حمایت حقوقی، نقدشوندگی سهم زیاد نبوده. در این سهم حقوقی در مجموع به ارزش 359 میلیارد سهم خریداری و 61.5 میلیارد تومان سهم فروخته است که نهایتاً 297 میلیارد تومان ارزش سهام جابجا شده از حقیقی به حقوقی است. 

4. فملی با بازدهی%17-

فملی هم مانند شپنا با وجود حمایت حقوقی افت بالایی داشت. حقوقی‌ها در این سهم 346 میلیارد خرید و 95 میلیارد تومان فروش داشته‌اند. در نهایت جابجایی حقیقی به حقوقی ارزش حدودی 251 میلیارد تومانی داشته. نقدشوندگی سهم صنایع مس ایران هم مانند بازدهی شبیه به شپنا بوده و این سهم در 18 روزی که معامله شد 14 در روز قابل فروش بود.  بنظر می‌رسد که در سهم فملی و شپنا با وجود اینکه برآیند جابجایی حقیقی به حقوقی عدد بالایی است، بدلیل آنکه حجم فروش حقوقی عدد بزرگی بوده این موضوع موجب پر شدن حجم مبنا و کاهش قیمت پایانی گشته و به همین دلیل این سهم‌ها افت بالایی داشته‌اند.

5. وبملت با خرید و فروش‌های سنگین حقوقی‌ها

بعد از بانک تجارت، بانک ملت دومین سهام بانکی است که در بین 5 سهم با بیشترین حمایت حقوقی قرار گرفته است. در بین این 5 سهم معرفی شده سهم وبملت با 469 میلیارد تومان بیشترین ارزش خرید حقوقی و 230 میلیارد تومان فروش حقوقی بیشترین ارزش فروش حقوقی را داشته. نهایتاً میزان جابجایی حقیقی به حقوقی ارزش حدودی 240 میلیارد تومانی داشته است. بازدهی سهام این شرکت 3%- بوده که با توجه به افت شاخص عملکر بهتری نسبت به شاخص کل می‌باشد.

ارزش فروش

نکته جالب توجهی که در مورد حمایت حقوقی وجود دارد، وجود پررنگ بانکی‌ها در میان 10 سهم با بیشترین ارزش جابجایی حقوقی به حقیقی است. بطوریکه 5 سهم از 10 سهم برتر مربوط به بانکی‌ها می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی سهم‌های معرفی شده می‌توانید به سایت تلبورس مراجعه کرده و در رابطه با تابلو و تحلیل‌هایی که در باره این سهم‌ها وجود دارد اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

عملکرد حقوقی‌ها در فروردین:

میزان جابجایی

در نهایت در فروردین ماه مجموع جابجایی حقوقی به حقیقی عدد  7,059 میلیارد تومان بود. با توجه به نمودار بالا در تمام روزها خرید حقوقی از فروش آن بیشتر بوده و نوع عملکرد حقوقی‌ها حمایتی است. امّا با توجه به ریسک‌ها و عدم قطعیت‌هایی که در بازار وجود دارد مانند برجام، قیمت دلار، قوانین جدید و تصمیمات ناگهانی که به بازار تحمیل می‌شوند باید نظاره‌گر بود و دید تا چه زمانی بازار به تعادل رسیده و سرمایه‌گذاران دوباره با اعتماد و اطمینان در بازار معامله می‌کنند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.