آنچه باید در مورد ریمپ خودرو بدانید

 حال اولین سوالی که برای شما ایجاد می شود این است که ریمپ چیست؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

ریمپ خودرو  چیست؟

بیشتر وسایل نقلیه امروزی یک رایانه کوچک به نام ECU دارند که وظیفه کارکرد موتور را بر عهده دارد. به عبارت دیگر واحد کنترل موتور با دریافت اطلاعات از تمام سنسور های اتومبیل و ورودی ها، پارامترهای عملیاتی موتور را تعریف می کند ای سی یو ورودی هایی مانند اکسیژن موجود در گاز های اگزوز، دریچه های ورودی گاز، دمای محیط و موتور، الزامات سوخت رسانی و موارد دیگر را ارزیابی و تحلیل کرده و اطلاعات را مجددا به خودور باز می گرداند و بدین ترتیب خروجی های بهینه را ارائه می دهد. 

در واقع می توان گفت که ریمپ کردن همان اصلاح و جایگزین کردن نرم افزار پیش فرض اتومبیل تولید شده در ای سی یو وسیله نقلیه است. تنظیمات سفارشی و اختصلصی که به منظور کسب حداکثر بهره از موتور در واحد کنترل اعمال می شود، اغلب از طریق اتصال یک لپ تاپ به درگاه OBD خودرو نصب می گردد. این بدان معنی است که می توان این کار را بسیار سریع  انجام داد.

آیا ریمپ کردن خودرو بر گارانتی و ضمانت کارخانه سازنده تاثیر دارد؟

از  آنجا که نرم افزار نصب شده به ندرت توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه نوشته شده است، به احتمال زیاد هر گونه ضمانت و گارانتی موجود را باطل کرده و از بین می برد. به این دلیل که کارخانه سازنده نمی خواهد بهره وری موتور را به حداکثر میزان ممکن و یا فراتر از آن برساند . با رفتن نزد دکتر ریمپ، برنامه ریمپ ایسیو خودروی شما از دو سال گارانتی برخوردار است.

reportaj 6

عملیات ریمپ چه گونه انجام می شود.

در فرآیند انجام ریمپ ابتدا برنامه اصلی خودرو بر اساس نیاز مشتری بررسی می شود و بعد از آن نرم افزار ایسیو برای رسیدن به حداکثر راندمان تغییر داده می شود، در حقیقت ریمپ خودرو، پارامتر های اصلاح شده ایسیو است که توسط دکتر ریمپ مورد بازنگری قرار گرفته است. فرآیند ریمپ در اکثر موارد، بدون باز کردن ایسیو و تنها از طریق  پورت OBD انجام می شود. سوالی که در ذهن بسیاری وجود دارد این که چطور می توان با ریمپ قدرت موتور را به حداکثر افزایش داد و در مقابل مصرف سوخت هم کاهش پیدا کند.

در پاسخ باید گفت که پارامترهای عملکردی ایسیو در جداول جداگانه ای قرار دارند که می توان هر کدام را به صورت جداگانه تغییر داد ، بعنوان مثال زمانی که خودرو نیاز به شتاب گیری دارد، دریچه گاز به صورت کامل باز شده دور موتور افزایش پیدا می کند، بنابراین در ریمپ پارامترهای سوخت و جرقه زنی فقط در دورموتورهای بالا و در زمان شتاب گیری تغییر داده می شود و زمانیکه دور موتور کم است (همچنین در حالت کروز) تغییری در سوخت و افزایش پارامترها ایجاد نمی شود.

آیا ریمپ به موتور خودرو آسیب می رساند؟

ریمپ کردن عبارت است از تغییر تنظیماتی که بر واحد کنترل موتور خودرو تاثیر می گذارد. این کار می تواند آثار زیان باری نیز به همراه داشته باشد. اما این مسئله بستگی به فردی که این نرم افزار را نوشته است دارد.همچنین مهم است که فردی که مسئولیت تنظیم تغییرات وسایل نقلیه را بر عهده گرفته است، چگونه این تنظیمات را بر روی خودرو اعمال می کند. از این رو هرگز نباید خودتان به طور شخصی اقدام به این کار کرده یا برای تغییر نرم افزار به سراغ افراد یا مراکز تایید نشده بروید. 

آیا ریمپ کردن بهره وری اقتصادی را نیز به اندازه عملکرد بهبود می بخشد؟

این مسئله به نحوه رانندگی شما بستگی دارد. از نظر تئوری، بسیاری از موتورها قادر به دست یابی به همان بهره اقتصادی با همان موتور پیش از ریمپ شدن هستند. حتی گاهی اوقات می توانند کارایی بیشتری نیز داشته باشند. نکته مهم این است که معمولا با افزایش انرژی و قدرت موتور اتومبیل ها، مصرف سوخت بیشتر از گذشته می شود. از این رو، دلیل اصلی ریمپ کردن موتور خودرو، افزایش عملکرد آن است.

آیا ریمپ کردن خودرو مزیت های دیگری به غیر از بهبود وضعیت عملکردی و اقتصادی آن دارد؟

بله؛ بسته به نرم افزاری که نصب کرده اید و نقشه جدیدی که تعریف کرده اید، برخی وسایل نقلیه از حالت والت (valet mode) و ایموبلایزر (immobiliser mode) نیز بهره می برند که می توانید آن را با سوئیچ اصلی فعال کنید. حالت ایموبلایزر یک سیستم امنیتی الکترونیک است که در خودرو‌ها نصب می‌شود و مانع از روشن شدن خودرو می شود؛ مگر این که از سوئیچ اصلی خودرو استفاده شود. این سیستم از سرقت خودرو با روش‌های سنتی چون اتصال سیم های سوئیچ جلوگیری می کند. در واقع این حالت همان سامانه ضد سرقت خودرو بوده و بدان معنا است که حتی اگر یک سارق قصد سرقت خودرو شما را داشته باشد، اتومبیل شما حرکت نخواهد کرد. چرا که بدون آن سوئیچ، خودرو قابل حرکت و رانندگی نخواهد بود.

حالت والت یا اعزام به تعمیرگاه نیز می تواند بسیار مفید باشد. این امکان برای زمانی که شما اتومبیل خود را در اختیار شخصی قرار داده اید که نمی خواهید مسافت طولانی را با آن رانندگی کند اما برای جا به جایی خودرو به نوعی دسترسی نیاز دارد، کارایی خواهد داشت. به عنوان مثال هنگامی که به یک رستوران مراجعه کرده و پیشخدمت می خواهد اتومبیل شما را به پارکینگ اختصاصی مجموعه منتقل کند با فعال سازی این حالت اجازه استفاده طولانی مدت از خودرو را به وی نخواهید داد. حالت والت عملکرد و حداکثر سرعت را به طور چشمگیری محدود می کند. (به عنوان مثال حداکثر سرعت اتومبیل شما ممکن است به 16 یا 32 کیلومتر در ساعت برسد.)

reportazh 5

آیا ریمپ مشکلی برای گرفتن معاینه فنی ایجاد می کند؟

خیر، اگرچه در فرایند ریمپ، ایسیو از استاندارد آلایندگی یورو۴ و ۵ به استاندارد پایینتر تنزل پیدا می کند اما در حال حاضر معیار سازمان معاینه فنی، استاندارد یورو۲ بوده که هیچ خللی در پاس کردن آن ایجاد نمی کند.

 مزایا و معایب ریمپ خودرو

در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که ریمپ ای سی یو، توسط افراد غیر متخصص ممکن است آسیب های جدی را به موتور خودروی شما وارد کند. پس لازم است این کار توسط افراد متخصص و مجرب مانند دکتر ریمپ انجام شود. مثلا با افزایش آوانس جرقه زنی می توان باعث افزایش قدرت موتور شد. اما اگر این کار بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت انجام شود، موجب ناک (احتراق پیش رس) در موتور خودرو شده و دمای موتور را بیش از حد بالا می برد. همین امر موجب ذوب شدن پیستون ها، تخریب کاتالیزور و آسیب جدی به سوپاپ ها می شود.

در صورتی که ریمپ توسط دکتر ریمپ انجام شود مزایای زیر را به دنبال دارد :

  • افزایش شتاب اولیه و ثانویه

  • کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از خام سوزی خودرو

  • افزایش بازدهی موتور خودرو

  • برطرف کردن محدودیت های سرعت که توسط کمپانی  اعمال شده است

نتیجه گیری 

بنابراین می توان گفت که ریمپ کردن (بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو) مزایای بسیاری دارد و شما از این طریق می توانید موتور خودرو خود را تقویت کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید.

دکتر ریمپ به عنوان یک استارت آپ تخصصی در زمینه ریمپ و تیونینگ خودرو به فعالیت می پردازد. برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان همین حالا با شماره 09351198557 تماس گرفته و از خدمات تخصصی  کارشناسان دکتر ریمپ بهره مند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.