روش های سرمایه گذاری در سال 1400

به طور کلی سرمایه‌گذاری‌های عمومی‌ مرسوم در کشور ما، که عمدتا توسط مردم در برهه‌های مختلف زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر است:

سرمایه‌گذاری در بازار طلا

یکی از حوزه‌های مورد علاقه مردم برای سرمایه‌گذاری، بازار طلاست. بازار طلا از قدیم یکی از موارد قابل اطمینان برای سرمایه‌های کوچک بوده و نقش قابل توجهی در اقتصاد خانوار ایرانی بازی کرده است. به این خاطر، با این که در دوره جدید روش‌های مدرن‌تر و کارآمدتری برای سرمایه‌گذاری معرفی شده، هنوز هم سرمایه‌گذاری در بازار طلا جذابیت‌های خاص خود را دارد.

نگاهی به نمودار قیمت سکه به عنوان یکی از مهم ترین اشکال طلا در بازار ایران در چند دهه گذشته نشان می‌دهد که قیمت سکه از سال ۵۷ که حدود ۴۲۰ تومان بود، تاکنون بیش از ۲۰ هزار برابر افزایش داشته است. این مساله یکی از دلایل جذاب ماندن بازار سکه و طلا برای خانواده‌های ایرانی به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری است. این طیف از سرمایه گذاران ضمن تلاش برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هم کوشش می‌کنند.

اشکال مختلف سرمایه‌گذاری در بازار طلا، به ترتیب فراوانی، شامل این موارد است: خرید فیزیکی طلا (دست دوم یا نو)، خرید سکه، خرید شمش، گواهی سپرده طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، گواهی سپرده سکه در بورس کالا و....

سرمایه‌گذاری در ارز

تقریبا می‌توان گفت سرنوشت بازار ارز در چهار دهه گذشته مشابه بازار طلا بوده است. چرا که این دو بازار استراتژیک نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان خصوصیت‌ها و شاخص‌های مشابهی را بروز می‌دهند.

به این خاطر باید گفت میزان افزایش قیمت دلار به عنوان ارز اصلی، تقریبا به اندازه طلا یا کمی‌کمتر از آن بوده است.

این خصوصیت باعث شده است بازار ارز (بویژه دلار) برای صاحبان سرمایه‌های خرد و متوسط و حتی سرمایه‌های کلان‌تر جذابیتی مشابه با طلا داشته باشد. البته می‌توان گفت که ورود و خروج سرمایه‌ها به بازار ارز با سرعت و نوسان بیشتری انجام می‌شود و در قیاس با طلا این بازار کمتر خانوادگی است.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و املاک یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری در ایران بوده است. به این معنا که به طور مرسوم و سنتی، بخش عظیمی‌از سرمایه خانواده‌ها در نهایت به صورت ملک یا مسکن در آمده و رسوب می‌کند.

این مساله باعث شده است که بازار مسکن همواره یکی از بازارهای جذاب بوده و سیر صعودی قیمت‌ها در این بازار نیز سرنوشتی مشابه طلا داشته باشد. در حقیقت مسکن و خودرو دو کالای سرمایه ای در ایران به شمار می‌رود که نه تنها از فاکتورهای تعیین کننده شاخص‌های بازار هستند بلکه می‌توانند (صرف نظر از مساله استهلاک و فرسایش) تضمین کننده ماندگاری و مقاومت سرمایه‌ها در مقابل تنش‌های بازار و مقوله تورم باشند.

رمز ارز‌ها حوزه مدرن سرمایه‌گذاری

یکی از تازه ‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری که برای طیفی از صاحبان سرمایه که آشنایی مختصری با مقوله‌های دیجیتال دارند و یا با واسطه ای به این بازار وصل هستند، جذابیت‌های تازه ای به همراه داشته است. رشد عجیب قیمت بیت کوین و رشد عجیب احتمالا شکننده قیمت «دج»، نشان داد که این بازار را به سادگی نمی‌توان نادیده گرفت. تفاوت این بازار با بازارهای سنتی‌تر در ناشناخته بودن ابعاد آن و عدم درک ماهیت دیجیتال آن، در میان طیف‌های سنتی مردم است که به نظر می‌رسد به مرور زمان این مساله نیز کمتر شود.

بازار بورس، هم سنتی و هم مدرن

تالار‌های بورس یکی از قدیمی‌ترین، قابل اطمینان‌ترین و البته مدرن شده‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان هستند که در اقتصاد ایران هم به تبع بازارهای جهانی حضوری بسیار تعیین کننده دارند.

بورس به عنوان توزیع کننده ثروت شرکت‌ها و تعدیل کننده بازار سرمایه مرکز ثقل اقتصاد کشورها و میزان الحراره اقتصاد جهان است که تقریبا جنبه ای ملی به خود گرفته است. تحولات بازار سرمایه و دگرگونی‌های اقتصادی و سیاسی به طور مرتب در تابلوهای بازار بورس خود را نشان می‌دهند. البته با دیجیتالی شدن بازار بورس و تغییر در مقررات سرمایه‌گذاری در این بازار که در سالهای اخیر رخ داد، این امکان برای همگان حتی خانواده‌های سنتی فراهم شد که با سهولت بیشتری بتوانند، حضوری فعال در این بازار جذاب داشته باشند.

از آن جایی که بورس در قیاس با سایر اشکال سنتی سرمایه‌گذاری نیازمند، مهارت، دانش و تحلیل مستمر داده‌هاست، سرمایه گذاران این بازار می توانند فعالیت‌های خود را به واسطه شرکت‌های واسطه ای سامان ‌دهند که به عنوان امین آن‌ها روند مدیریت دارایی هایشان را به نیابت از ایشان انجام می دهند. 

نگاهی به وضعیت بورس در یک سال گذشته نشان می‌دهد که این بازار تخصصی با هجوم یک باره بدون مطالعه سرمایه‌های خرد، ممکن است برای صاحبان سرمایه دردسر آفرین باشد. افت‌های شدید بازار در ماه‌های اخیر و زیان ده بودن سرمایه‌گذاری‌ها، حضور با یک واسطه متخصص و متبحر و امین در این بازار پیچیده را الزامی‌می‌نماید.

خوش بختانه این فرصت از سال 1390 با صدور اولین مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهادی که مدیریت سرمایه های سرمایه گذاران را بر عهده بگیرد فراهم شد و از آن زمان چندین شرکت فعالیت در این حوزه را آغاز کردند. با این تفاسیر امکان چنین حضوری برای  افراد به روش غیر مستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا به صورت سبد گردانی اختصاصی میسر است.

عملکرد شرکت‌های واسط و متخصص سبد گردانی حرفه ای، مبتنی بر شناخت بازار و تحلیل پیوسته داده‌ها و مهارت در پیش بینی‌های کارشناسانه است. خبر خوب این است که برای همگان این امکان فراهم است تا با این که مهارت و دانش کافی برای فعالیت در بازار بورس را ندارند با کمترین ریسک ممکن و با به حداقل رساندن اشتباهات، سرمایه‌گذاری بی دغدغه ای در این بازار جذاب داشته باشند.

گروه مالی  کاریزما

کاریزما قدیمی ترین نهادی است که در سال 1390 مجوز شرکت سبدگردان کاریزما را  از سازمان بورس و اوراق بهاداردریافت و عملیات مدیریت دارایی افراد را بر عهده گرفت.  اولین شرکت‌ سبدگردانی کشور به واسطه تجربه و تخصص حاصل از سال ها فعالیت در بازار می‌تواند به عنوان یک واسط امین، مدیریت سرمایه افراد را بر عهده بگیرد.

گروه کاریزما در حال حاضر مدیریت بیش 160 هزار میلیارد ریال سرمایه چندین هزار نفر از سرمایه گذاران را بر عهده دارد و همواره توانسته با مدیریت بهینه ریسک و بازدهی، رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

روش کار بسیار ساده

با این که کار در بورس به خودی خود امری پیچیده است؛ اما با سپردن کارها به گروه کاریزما فعالیتی تخصصی و حرفه ای در ساده‌ترین شکل ممکن برای سرمایه گذاران علاقه مند به بورس محقق می‌شود.

در سبد گردانی اختصاصی یک کد بورسی اختصاصی برای سرمایه گذار ایجاد می‌شود و پس از واریز مبلغ مورد نظر برای سرمایه‌گذاری در آن کد، مدیران اقدام به خرید سهام مورد نظرشان می‌کنند. بنابراین سرمایه گذار از دو طریق امکان کسب سود دارد. یکی رشد ارزش سهام و سایر اوراقی که در کد وی خریداری شده و دیگری سود‌های نقدی شرکت‌ها در صورتی که سهام خریداری شده برای وی به مجمع عادی سالیانه برای تقسیم سود برود.

تخصیص مدیر سرمایه‌گذاری به ازای هر سبد، قابلیت اعمال نظر و مشارکت در تصمیم گیری، اطلاع از سهام خریداری شده و گردش معاملات، شانس کسب بازدهی بالاتر از جمله ویژگی‌های سبدگردانی اختصاصی در گروه کاریزماست.

لازم به ذکر است که سبدگردانی اختصاصی برای افرادی که سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد تومان دارند و قصد سرمایه‌گذاری در بورس با اهداف و شرایط خاص‌تری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند، مناسب است. در واقع این روش برای کسانی مناسب است که تخصص و زمان کافی و لازم برای مدیریت سبد سهام یا پورتفوی شخصی خود را ندارند و خدمات سبدگردانی اختصاصی کاریزما بهترین گزینه آن‌ها به شمار می‌رود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

افرادی که می‌خواهند با سرمایه ای کمتر از یک میلیارد تومان در بورس فعالیت کنند می‌توانند از خدمات گروه کاریزما در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهره مند شوند. خرید و سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به اشخاص این فرصت را می‌دهد که با توجه به نیازها و روحیات خود صندوق مناسب‌ را انتخاب کنند.

این انتخاب ممکن است با توجه به نوع فعالیت و میزان ریسک‌پذیری افراد در یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از: درآمد ثابت، سهامی، مختلط و.. صورت گیرد. فعالیت تحت نظارت یک گروه متبحر و زبده باعث می‌شود که سرمایه گذاران با حداقل ریسک ممکن، فارغ از اضطراب‌های ناشی از نوسان بازار و با روحیه ای بالا به کار خود ادامه دهند.

بدیهی است که در این میان کارنامه و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به عنوان یک فاکتور مهم مورد توجه قرار گیرد.

گروه کاریزما در حال حاضر با چند صندوق سرمایه‌گذاری متنوع این فرصت را برای سرمایه گذاران کمتر از یک میلیارد تومان فراهم کرده است که عبارتند از:

• صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کاریزما

• صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما

• صندوق سرمایه گذاری مختلط کاریزما

• صندوق قابل معامله سپهر کاریزما با نماد کاریس

• صندوق قابل معامله با درآمد ثابت کمند

سرمایه گذاران بسته به تشخیص و علاقه خود می‌توانند از طریق این صندوق‌ها و یا در صورت سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد تومان از طریق سیستم «سبد گردانی اختصاصی» و به کمک تیم تخصصی کاریزما، حضوری کارشناسانه و کم ریسک را در بازار بورس تجربه کنند.

علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت charisma مراجعه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.