مهم‌ترین عوامل موثر بر خرید ورق فولادی

از آنجا که شمش فولادی که از خط ریخته‌گری خارج می‌شود قابلیت شکل پذیری مناسبی ندارد، بنابراین با تبدیل شمش به اشکال شکل‌پذیرتری چون ورق و میلگرد، دامنه کاربرد آلیاژهای فولادی افزایش پیدا کرده است.

انواع ورق فولادی به عنوان یک کالای پرکاربرد، به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اگر به دنبال انعطاف‌پذیرترین حالت فولاد هستید، ورق بهترین گزینه است. ضخامت فوق العاده پایین این کالا در مقابل ابعاد دیگر، به شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری فولاد کمک شایانی کرده است.

در سراسر کشور بنگاه‌ها و تامین کنندگان متعددی آماده ارائه خدمات متعددی از استعلام قیمت روز آهن تا خدمات پس از فروش به متقاضیان بازار ورق فولادی هستند. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت پس از سال‌ها تجربه فعالیت در بازار داخل  و همکاری با برندهای معتبر، از تامین کنندگان شناخته شده بازار آهن ایران شناخته می‌شود.

تولید ورق

انواع ورق فولادی از تولید تا عرضه، فرایندهای پیچیده و متعددی را پشت سر می‌گذارند. ضخامت بیلت فولادی به عنوان ماده اولیه تولید ورق، پس از پیش گرم شدن با عبور ازغلتک‌ها نوردی کاهش می‌یابد. ورقی که در این مرحله به دست می‌آید به عنوان ورق گرم در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه خط تولید بسته به نوع کاربرد و حالت سطح، مراحل تکمیلی اجرا می‌شود.

بعضا به دلیل آنکه از ورق فولادی در شرایط مختلف استفاده شود، با استفاده از روش‌های مختلف پوشش گالوانیزه بر روی ورق قرار می‌گیرد. اغلب به دلیل وجود همین لایه، قیمت ورق گالوانیزه از سایر انواع ورق بیشتر خواهد بود. هر چند که قیمت روز ورق گالوانیزه با توجه به شرایط روز تغییر می‌کند.

ورق سیاه پرکاربردترین کالای فولادی

اگر کمی در دنیای ورق‌های فولادی جستجو کرده باشید، حتما اسم ورق سیاه به گوشتان خورده است. حتی در سایتت آیرومارت به نشانی iromart نیز ورق سیاه در گروه ورق‌های گرم قرار گرفته است. شهرت این نوع ورق فولادی به این نام، براساس ظاهر و به دلیل نحوه تولید آن می‌باشد. نورد بیلت در دمای بالا باعث می‌شود تا ورق نهایی ساختاری مات و کدر داشته باشد. به همین دلیل اغلب ورق گرم را با نام ورق سیاه می‌شناسند. 

براساس گرید آلیاژی و نوع کاربرد دو گروه ورق سیاه معمولی و صنعتی از بازار آهن آلات قابل تهیه است.  ورق سیاه معمولی براساس استاندارد st۳۷ تولید شده و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق سیاه صنعتی مانند ST۳۷، A۵۱۶ و A۲۵۶ همان طور که از نام آن پیداست در ساخت و سازهای صنعتی‌تری چون صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.

ساختار فولادی ورق سیاه و تولید در دماهای بالا گرچه ظاهر زیبایی برای این محصول فراهم نمی‌آورد، اما خواص منحصر به فرد فولاد را به خوبی در دسترس تولید کننده قرار می‌دهد تا بتواند در ساخت قطعات مختلف از این آلیاژ بهره ببرد.

مهم‌ترین عوامل موثر بر خرید ورق فولادی

برترین تولید کنندگان ورق در ایران

فعالیت واحدهای مختلف فولادی پس از انقلاب با توجه به نیاز روزافزون به این آلیاژ و مقاطع وابسته به آن گسترش پیدا کرد. مصرف بالای صنایع پایین دستی چون تولیدکنندگان لوازم خانگی و خودرو سازان به ورق فولادی نیز موجب شد تا رفته رفته به کارخانه‌های نورد بیلت و تولید ورق فولادی افزوده شود.

افزایش ظرفیت تولید انواع ورق فولادی نه تنها دست برندهای خارجی را از بازار داخل کوتاه می‌کند، بلکه باعث ایجاد اشتغال نیزمی‌شود. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی کارخانه در سراسر کشور به تولید ورق‌های فولادی مشغول هستند. در این بین نام چهار کارخانه زیر همواره به عنوان برترین تولید کننده ورق فولادی به چشم می‌خورد:

  • فولادمبارکه اصفهان
  • مجتمع فولاد گیلان
  • شرکت فولاد اکسین خوزستان
  • کارخانه فولاد کاویان

ضرورت خرید ورق از آیرومارت

پارامترهای مختلفی در خرید ورق تاثیر می‌گذارد. اما غالبا سه مورد ابعاد، برند و نوع یا استاندارد از مهم‌ترین موارد هنگام خرید انواع ورق فولادی به حساب می‌آیند.

ابعاد ورق

ورق فولادی به دو صورت شیت یا رول تهیه می‌شود. اگر به مقادیر زیادی از این مقطع فولادی احتیاج داشته باشید، خرید به صورت رول برای شما به صرفه خواهد بود. اما در مصارف کمتر، باید ورق متناسب با ابعاد مورد نیاز شما برش داده شود. برشکاری از جمله ضرورتی‌ترین خدماتی است که هنگام خرید ورق اغلب به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. بنابراین در صورتی که فروشنده قابلیت انجام چنین کاری را داشته باشد، یک مزیت مهم برشمرده می‌شود.

ورق در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌گردد. چرا که در برخی کاربردها به ضخامت‌های خاصی از ورق فولادی احتیاج است. به طور کلی با افزایش ضخامت، از انعطاف‌پذیری کاسته می‌شود. بنابراین ورق‌های با ضخامت بالا قابلیت تولید به صورت رول را ندارند. در نتیجه به صورت شیت‌های برش خورده به بازار عرضه می‌گردند.

گرید آلیاژی

گرید آلیاژی فولاد بر روی کاربرد ورق تاثیر بسزایی دارد. به طور مثال بالا بودن مقاومت حرارتی از جمله الزامات ورقی است که در ساخت بویلرهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین در چنین حالتی باید به سراغ استیل 309 یا 310 رفت که از مقاوم حرارتی مطلوبی برخوردار هستند.

برند تولیدی

در میان واحدهای تولیدی صنعت که در حوزه فولاد فعالیت می‌کنند، برخی به طور خاص به تولید انواع ورق فولادی مشغول هستند. در تولید کننده سختگیری‌ها و الزامات خاصی را در تولید کالای خود به کار می‌گیرد. در نتیجه کیفیت ورق فولادی تمام برندها یکسان نخواهد بود.

تمام مواردی که هنگام خرید ورق فولادی با آن مواجه می‌شوید، می‌تواند فرایند خرید را برای مشتری پیچیده کند. از آنجایی که زمان برای تهیه مواد اولیه در اجرای به موقع پروژه اهمیت فوق العاده بالایی دارد، بنابراین باید در انتخاب منبع تامین، ارائه سبدی از محصولات فولادی در کمترین زمان ممکن را در نظر داشت.

خرید انواع ورق فولادی با چنین ویژگی‌هایی به راحتی از آیرومارت ممکن خواهد بود. در واقع با انتخاب ورق آیرومارت نه تنها دست شما در انتخاب برند و استاندارد کاملا باز خواهد بود، بلکه برای دریافت خدماتی چون برشکاری به کارگاه دیگری نیاز نخواهید داشت.

عوامل موثر بر قیمت ورق

قیمت‌گذاری ورق تولیدی کارخانه برپایه موارد متعددی صورت می‌گیرد. هم‌چنین قیمت روز ورق سیاه و اعضای دیگر این گروه از مقاطع فولادی در طول سال با توجه به شرایط روز دستخوش تغییر و تحول می‌شود. درتحلیل‌های هفتگی که  توسط مجموعه آیرومارت در سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌گردد، اغلب موارد زیر به عنوان دلایل اصلی نوسان قیمت ورق‌های فولادی دیده می‌شود:

  • نرخ دلار
  • قیمت جهانی فلزات
  • بورس کالا
  • عرضه و تقاضا

هر کدام از این موارد به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت می‌تواند باعث خارج شدن روند قیمت ورق از حالت عادی شود. منطقی‌ترین عملکرد در چنین شرایطی همفکری و مشورت با افراد با تجربه بازار آهن است. در صورتی که به چنین افرادی دسترسی ندارید، گوش دادن به تحلیل‌های هفتگی آیرومارت کمک بسیار شایانی به شما خواهد کرد.

حرفه‌ای خرید کنید!

بازرگانی فولاد آیرومارت با برخورداری از تجربه سال‌ها فعالیت و در اختیار داشتن کارشناسان متخصص، قابلیت تامین انواع ورق فولادی در گریدهای آلیاژی مختلف تمام برندهای معتبر بازار را دارد. علاوه بر تهیه انواع مقاطع فولادی،امکان بهره‌مندی از خدمات جانبی چون برشکاری برای مشتریان فراهم شده است.

 از دو راه می‌توانید نسبت به  ثبت سفارش و انجام خرید آهن آلات از آیرومارت اقدام کنید؛ راه اول ثبت و ارسال سفارش در سایت مجموعه و راه دوم برقراری ارتباط تلفنی از طریق شماره تماس 45306-021. در ارتباط تلفنی که میان شما و کارشناس برقرار می‌شود، می‌توانید از راهنمایی و مشاوره نیروهای متخصص آیرومارت نیز برخوردار شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.