معرفی چند کتاب موسیقی

اما باید به این نکته توجه داشت که شما با خواندن کتاب های موسیقی شاید تا حدی مطالبی را فرا بگیرید ولی تا زمانی که استاد موسیقی نداشته باشید شاید چیزهایی را به اشتباه برداشت کنید. 

۱)کتاب تئوری موسیقی: 

این کتاب اثر محسن الهامیان است که در سال ۱۳۸۷ منتشر شد و ۱۱۲ صفحه دارد. دارای چهار فصل شامل ریتم ملودی، آکوردشناسی، بیان، اختصارات در موسیقی می باشد. مطالب این کتاب به زبان ساده نوشته شده و علاوه بر هنرجویان موسیقی افراد دیگر نیز بتوانند از مطالب آن استفاده کنند. در پایان هر بخشی تمریناتی ارائه شده که پاسخ آن ها هم در انتهای کتاب قرار دارد. 

۲) چگونه از موسیقی لذت ببریم:

این کتاب نوشته ی زیگموند اسپات است که ۳۷۶ صفحه دارد و در سال ۱۳۸۲ چاپ شده است. هدف اصلی در این کتاب تشویق مخاطب برای گوش دادن به موسیقی است. در این کتاب روش هایی برای افرادی که می خواهند بدون مطالب فنی موسیقی یاد بگیرند وجود دارد. در آغاز کتاب مطالبی در رابطه با عوامل موسیقی همچون ریتم ها، ملودی، هارمونی و ...آموزش داده شده است. در پایان کتاب نیز واژه نامه وجود دارد و برخی از ساز ها هم آموزش داده شده است. 

تئوری بنیادی

۳) کتاب تئوری بنیادی موسیقی: 

این کتاب اثر استاد پرویز منصوری می باشد که توسط انتشارات کارنامه چاپ شده است. این کتاب در آغاز دارای آموزش های پایه ای می باشد و در ادامه به آموزش تخصصی تئوری موسیقی می پردازد.

این کتاب برای افرادی که دوست دارند با تئوری موسیقی آشنا شوند مفید است و با مطالعه ی این کتاب با جزئیات و بخش های مختلف موسیقی آشنا می شوند. هم چنین به دلیل وجود مثال ها و توضیحات کامل افراد بهتر با کتاب ارتباط می گیرند. قوائد نت ها، نت نویسی، علائم تخصصی در موسیقی در این کتاب بیان شده است. 

۴) تجزیه و تحلیل موسیقی برای جوانان:

این کتاب اثر لئونارد برنشتاین آهنگساز، نویسنده، موسیقی دان ایالات متحده ی آمریکا در قرن ۲۰ است که دارای ۳۲۴ صفحه می باشد. آقای مصطفی کمال پور تراب آن را به فارسی ترجمه کرده است و توسط انتشارات چشمه چاپ شده است. او به دلیل آشنا کردن جوانان با اجزا موسیقی در این کتاب به زبان ساده به تجزیه و تحلیل عوامل موسیقی می پردازد. این کتاب به آموزش انواع موسیقی همچون موسیقی پاپ، جاز، موسیقی عامیانه، کلاسیک و ... می پردازد.

موسیقی

۵) درک و دریافت موسیقی: 

این کتاب اثر راجر کیمی ین استاد موسیقی در دانشگاه های جهان می باشد. نویسنده تلاش کرده در این کتاب مباحث موسیقی جهان را مطرح کند. از جمله معرفی ساز ها، معرفی دوره های تاریخی، سبک موسیقی غربی از قرون وسطی تا آغاز دهه ی ۱۹۹۰،معرفی آهنگ سازان معروف در هر دوره ی تاریخی، مباحث بنیادین موسیقی.

ویراست اول این کتاب در سال ۱۹۷۶ بود که اکنون ویراست پنجم آن به فارسی نیز ترجمه شده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های درسی برای دانشجویان رشته ی موسیقی و درک موسیقی برای دانشجویان دیگر رشته ها در ایالات متحده ی آمریکا است. این کتاب در هر ویراست کامل تر شده است. تحلیل کردن اوضاع اجتماعی در هر دوره برای درک ویژگی های موسیقی، سرگذشت آهنگ سازان هر دوره و تحلیل آثار آن ها، بررسی موسیقی غربی، به کار گیری مفاهیم موسیقی از مواردی هستند که موجب شده کتاب راجر به یک اثر ارزشمند تبدیل شود. 

۶) معجزه ی موسیقی: 

مولف این کتاب آقای ویکتور ووتن است و سیامک شهابی، سحر نخعی این کتاب را به فارسی ترجمه کرده اند، ۳۲۰ صفحه دارد و در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است. در این کتاب نویسنده اصول موسیقی را به زبان ساده در لا به لای اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی کتاب می افتد بیان می کند. اما هدف اصلی کتاب درس هایی برای درست زندگی کردن، شادکامی و در کنار هم بودن است. 

اینطور بگوییم که این کتاب هم درس موسیقی است هم درس زندگی !

۷) تئوری موسیقی: 

این کتاب اثر موسیقی دان ایرانی علینقی وزیری  است و در آبان ماه سال ۱۳۱۳ چاپ شد.۳۹۳ صفحه دارد. این کتاب را انتشارات صفی علیشاه  در سال ۱۳۷۱ به چاپ مجدد رساند.  این کتاب به دلیل قدمت آن به عنوان اولین کتاب تئوری موسیقی ایرانی و غربی در ایران شناخته می شود. این کتاب شامل سه بخش قواعد نت، آواز شناسی، موسیقی نظری مغربی می باشد. 

در انتهای کتاب نیز تمرینات و پرسش هایی برای هر بخش آورده شده است. کتاب تئوری موسیقی از بهترین کتاب های موسیقی می باشد. برای خرید کتاب می توانید به وبسایت تلکتاب به آدرس اینترنتی  telketab.com مراجعه نمایید و این کتاب ها را به صورت اینترنتی خریداری نمایید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.